Kun Axopar ilmestyi venemarkkinoille, se yllätti sekä venealan että veneilijät. Täysin puskista ilmestynyt uusi suomalainen venemerkki esitteli helmikuussa 2014 Helsingin venemessuilla Axopar 28:n, joka oli muuhun tarjontaan verrattuna kuin toiselta planeetalta. 

Aika oli kuitenkin konseptille kypsä: huomiota herättävän modernisti muotoiltu teräväkeulainen, matalalaitainen ja porraspohjainen yhdeksän metrinen perämoottorivene löi nopeasti etenkin kansainvälisillä markkinoilla läpi. Axoparin perustaneet ja sitä luotsanneet Sakari Mattila ja Jan-Erik Viitala osuivat hovisuunnittelija Jarkko Jämsenin avustuksella kultasuoneen.

Axoparin menestys maailmalla on niin suurta, ettei aina tahdo muistaa merkin olevan vasta kymmenvuotias. Se on kasvanut ylivoimaisesti suurimmaksi suomalaiseksi venemerkiksi ja -valmistajaksi, ja tehnyt sen nopeasti. Liikevaihto oli edellisellä tilikaudella (2022) jo lähes 150 miljoonaa euroa. 

Vaikka Axopar on suomalainen yritys ja venemerkki, se on valmistanut – tai oikeammin valmistuttanut – kaikki veneensä Puolassa, jossa sillä on kaksi sopimusvalmistajaa, Slepsk ja Markos. Axopar 28:a on kymmenen vuoden aikana valmistettu jo yli 2 700 kappaletta, mutta aikansa kutakin. 

Axopar 29 – Enemmän tilaa samassa kokoluokassa

Tammikuussa 2024 Düsseldorfin venemessuilla esiteltävä Axopar 29 on 20 senttimetriä Axopar 28:a pidempi, mutta muutoin päämitat pysyvät melko tarkkaa ennallaan, eli leveys nippa nappa alle kolmessa metrissä ja kuivapaino noin kahdessa tonnissa. Polttoainesäiliön tilavuus kasvaa reilummin, 280 litrasta 400 litraan.

Vakiomoottori säilyy ennallaan, eli täysin toimivan lähtötason muodostaa 300-hevosvoimainen Mercuryn V8 Verado. Lisää voimaa kaipaaville 29 tulee tarjolle myös Mercuryn 350- tai 400-hevosvoimaisella V10:llä varustettuna. Tehoalueen yläraja nousee 28:aan nähden 50 hevosvoimalla 450 hevosvoimaan. 28:n tavoin se täyttynee kahden Mercuryn V6:n pariasennuksella.

Axoparin tässä vaiheessa julkaisemat tiiserikuvat ja -videot ovat vielä karkeita, mutta niiden ja julkaistun tiedotteen perusteellakin selviää jo jotain. Mallisto koostuu tuttuun tapaan kolmesta versiosta, jotka ovat avoin Spyder, pitkällä T-topilla varustettu Sun Top ja ohjaushytillinen Cross Cabin. Lisäksi etenkin perän osalta jokaista versiota voi 28:n tapaan varioida modulaarisen rakenteen ansiosta vielä lisää. Videolla näkyy XC makuukajuutalla ja uutena vaihtoehtona ST U-sohvalla.

Axopar 28:ssa pulpetin sisällä on vain wc-komero, johon kuljetaan etuavotilan kautta. Keulakajuutan puute onkin ollut yksi 28:n tilaratkaisun kipupisteitä, johon kilpailijat ovat tökkineet. 29:ssä Axopar korjaa tilanteen. Siihen tulee wc:llä varustettu kajuutta, johon mitä ilmeisemmin kuljetaan tavanomaiseen tapaan ohjaamon puolelta. Sen myötä keulakannelle on voitu toteuttaa monikäyttöinen avotila, jossa on ajosuuntaan loikoiltavan divaanin lisäksi U-sohvaksi ja aurinkotasoksi laajennettavissa oleva L-sohva.

Ensimmäisenä tahtaalta valmistuu vuonna 2024 sadan veneen erikoiserä, joka on varustettu uudella The Adventure Collection -paketilla. 

www.axopar.fi

www.boatcenter.fi