Sanlorenzo Groupiin kuuluva venemerkki Bluegame ja gyrostabilointiteknologiaa kehittävä Smartgyro löivät hiljattain hynttyyt yhteen. Tavoitteena oli toteuttaa alansa ensimmäinen katamaraanirunkoisen veneen tehokas vakautusjärjestelmä, mitä pidetään teknisesti haastavana.
Lähes 23 metriä pitkä ja yli kahdeksan leveä BGM75 on saanut sisuuksiinsa Smartgyro SG80 -vakaimet, joilla veistämö haluaa lyödä laudalta niin monirunkoiset kilpailijansa kuin gyrovakaimella varustetut yksirunkoiset jahditkin. BGM75 erottuu markkinoilla kapeamman muotoilunsa ansiosta, mikä poikkeaa tyypillisistä saman kokoisista katamaraaneista. Ylhäältä katsottuna aluksen profiili näyttääkin hieman tylppäkeulaiselta yksirunkoveneeltä.
Katamaraanirunkoinen Bluegame BGM75 erottuu melko kapealla keularakenteellaan.
Useamman vakaimen ongelma
Gyrovakainten asentaminen monirunkoveneisiin on erityisen haasteellista, koska niiden rakenne ja liikehdintä vedessä poikkeavat yksirunkoisista aluksista. Suurin ongelma on se, että vakainten on toimittava erillisesti molemmissa rungossa, jolloin laitteet häiritsevät toistensa toimintaa.
Koska erityistä matemaattista mallia vakainten asentamiseen katamaraaneihin ei ennestään ollut, projekti edellytti Smartgyron tutkimus- ja kehitystiimiä selvittämään tekniset yksityiskohdat siitä, kuinka kaksi gyrovakainta voitaisiin asentaa tehokkaasti katamaraanin kumpaankin runkoon. Tämä vaati perusteellisia laskelmia ja kokeiluja sen varmistamiseksi, että vakaimet toimisivat synkronoidusti ja parantaisivat vakautta ilman, että niiden toiminta häiriintyisi viereisessä rungossa toimivan laitteeen vaikutuksesta.
Bluegame ja Smartgyro kertovat jatkavansa yhteistyötään myös tulevissa projekteissa.