Uuden 55 BR:n muotoilu ja yleisilme poikkeavat selvästi aiemmista Cross-malleista. Sivuprofiilissa alumiini on aiempaa suuremmassa roolissa, sillä rungon laitojen korkeus on kasvanut, kun taas lujitemuovisen kansimuotin sivut ovat entistä matalammat. Keulasta rungon muoto on entistä pystympi ja täyteläisempi.
Tuulilasi on korkea, melko voimakkaasti kallistettu ja suhteellisen edessä. Näin ollen tilaratkaisussa korostuu etenkin taka-avotilan koko. Tilavolyymia on kasvatettu myös lisäämälle senttejä leveyteen.
55 BR on 2,24 metrin leveydellään 15 senttiä pykälää pienempää 54 BR:ää ja seitsemän senttiä suurempaa 57 BR:ää leveämpi. Nykymalleista molemmat jatkavat mallistossa, joten ainakaan toistaiseksi uusi 55 BR ei korvaa niistä kumpaakaan, vaan täydentää Cross-valikoimaa.
Uudessa 55 BR:ssä on kiinnitetty runsaasti huomiota veneeseen, veneessä ja veneestä liikkumiseen. Esimerkiksi veneen pulpetit ovat keskenään hieman eri levyiset, apukuskin pulpetti on ohjauspulpettia kapeampi. Näin pulpettien väliin tuulilasin läpikulku on voitu pitää helppokulkuisen leveänä, vaikka ohjauspulpetti on tavanomaista leveämpi.
Leveä ohjauspulpetti on mahdollistanut vakiovarusteisiin kuuluvan 10-tuumaisen Cross Q -monitoiminäytön sijoittamisen ratin oikealle puolelle ja lähemmäs kuljettajaa. Lisävarusteean näytön voi päivittää 12-tuumaiseksi. Näytön asemoinnin ansiosta kojelauta on voitu pitää matalana, mikä parantaa näkyvyyttä etenkin mukavasti istuen ajettaessa.
Perässä on uudenlainen takapenkki, jossa on irrotettava selkänoja. Penkin alla on tavanomaisen tavaratilan lisäksi myös ajokuomun säilytystila. Selkänoja poistettuna perään muodostuu laaja ja tasainen taso esimerkiksi kalastukseen tai vesileikkeihin. Selkänojan ollessa paikallaan takapenkillä voi istua myös perän suuntaan.
Cross 55 BR:n varustetaan 80–115-hevosvoimasella Yamaha-perämoottorilla. Maksimiteholla huippunopeuden luvataan nousevan 36 solmuun. Syksyn ennakkokauppaa tehdään tehokkaimmalla eli 115-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna 42 900 euron kampanjahinnalla.