Maailman suurimman purjehdittavan monirunkoaluksen rakentaminen on alkanut Echo Yachtsin telakalla Länsi-Australiassa. Alus, jonka projektinimi on ASC57, merkitsee tärkeää muutosta yritykselle, joka on aiemmin keskittynyt moottoroitujen monirunkoalusten valmistamiseen niin kaupallisiin kuin yksityisiin tarpeisiin.
Yhteistyössä australialaisen alumiinisten monirunkorakenteiden spesialistin, One2Three Naval Architectsin, kanssa Echo Yachts pyrkii toimittamaan kevyen ja helposti käytettävän aluksen, joka on suunniteltu pitkän matkan purjehdukseen.
Valtava purjeala
Huomionarvoista on, että alus varustetaan kahdella Dynarig-purjejärjestelmällä, jotka toimittaa Uusi Seelantilainen rikiosaaja Southern Spars. Kaksinkertainen Dynarig mahdollistaa yhteensä peräti noin 1 660 neliömetrin purjealan. Suunnittelussa hyödynnetään myös hollantilaisen Dykstra Naval Architectsin asiantuntemusta, joka on tunnettu työstään muun muassa suurten purjealusten kuten Black Pearlin ja Hetairoksen parissa. Lisäksi aluksen kyytiin saadaan laaja valikoima vesileluja, pienempi katti tenderiksi ja tarvittaessa laskeutumisalusta helikopterille.
Katamaraanissa käytetään myös regeneratiivista energiajärjestelmää, jossa on kaksinkertaiset akseligeneraattorit ja akkukapasiteetti. Tämä järjestelmä mahdollistaa aluksen hiljaisen toiminnan purjehtiessa. Säädettävän potkurin (CPP) ansiosta aluksen propulsiojärjestelmä toimii tehokkaasti myös moottorilla ajettaessa.
Pienet ympäristövaikutukset
Echo Yachtsin mukaan hydrodynaamisesti suunnitellut alumiinirungot vähentävät aluksen ympäristövaikutuksia entisestään verrattuna perinteisiin moottorijahteihin. Tämän Echo Yachts osoittaa 92-metrisen yksirunkoisen aluksen ja Echo Yachtsin 84-metrisen White Rabbitin vertailussa: vaikka molempien bruttovetoisuus on samankaltainen, yksirunkoinen alus tarvitsee 7,2 mW tehoa saavuttaakseen huippunopeuden 19 solmua, siinä missä White Rabbit tarvitsee vain 4,2 mW saavuttaakseen 18,7 solmua. Tämä tarkoittaa melko vaikuttavaa 40 prosentin vähennystä moottorien tehovaatimuksessa.
Huolimatta suuremmasta bruttotonneista, paremmasta polttoainetehokkuudesta ja vakaudesta, suurten monirunkoisten alusten kasvu on ollut suhteellisen hidasta. Niinpä suurin osa toiminnasta on, ainakin toistaiseksi, keskittynyt alle 30 metrin pituisiin aluksiin. Suuremmat yksityiskäyttöön tarkoitetut monirunkoiset alukset ovat monista suunnitelmista huolimatta edelleen harvinaisia superjahtimarkkinoilla.