Toistaiseksi kyse on enemmän uteliaisuuden kutittelusta, kuin varsinaisista uutuuksien julkistuksista. Nautorin ensimmäisestä alumiinisesta purresta, Swan 44 Alloysta ei vielä kerrottu lainkaan teknisiä tietoja eikä edes tarkkoja päämittoja. Se, että tällainen vene on valmisteilla, paljastaa silti jotain linjanvedoista, joita vuosi sitten Nautorin pääomistajaksi tullut italialainen Sanlorenzo Group suunnittelee.
Se tiedetään, että Swan 44 Alloyn alumiininen runko valmistetaan Hollannissa Gouwerok Yardilla. Veistämö on erikoistunut alumiinisten ja teräksisten megajahtien valmistukseen ja uusi Swan onkin brändin suurin pursi ikinä. Mallimerkintä 44 viittaa nimittäin sen pituuteen metreinä, eikä jalkoina.
Pursi on suuri harppaus Nautorille, mutta juuri tähän kokoluokkaan ja suurempiin, täysin yksittäiskappaleina tehtäviin superjahteihin Sanlorenzo Group onkin erikoistunut. Purjevenepuolen luksusbrändi siltä on aiemmin puuttunut, ja sen hankkiminen lienee ollut tärkein syy Nautorin hankkimiseen.
Toinen harppaus on se, että alumiini-Swanilla ei ole oikeastaan enää mitään tekemistä Pietarsaaren kanssa. Sanlorenzo on jo aiemmin ilmoittanut pumppaavansa rutkasti rahaa Swan-brändin kehittämiseen kohti Amerikan markkinoita ja siellä tavoiteltavia jahtityyppejä. Keväällä ilmoitettiin yhteistehtaan perustamisesta American Magicin kanssa Pensacolaan, Floridaan. Siellä valmistetaan ClubSwan 28:aa, jolle on jo luotu oma kisasarja USA:n itärannikolle. Täysin toinen haara on nyt avattu pyrkimys todella suurten superjahtien markkinoille dollarimiljönäärien keskuudessa.
Sanlorenzogroup on ilmoittanut investointisuunnitelmaksi Nautoriin 35 miljoonaa euroa vuoteen 2027 mennessä. Se pitää sisällään muun muassa kaksi uutta tehdasta Italiaan, toinen Bresciaan ja toinen Viareggioon. Jälkimmäiseen tuodaan uuden alu-Swanin runko sisustettavaksi ja viimeisteltäväksi ennen sen suunniteltua vesillelaskua tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna.
Alumiini-Swanin suunnittelija on Malcolm McKeon, joka tunnetaan myös useiden Balticin supermaxien taustalta. Monacossa paljastettiin suunnitteilla olevan jo ainakin kaksi yli 50-metristä supermaxia, joten 44 Alloyn aika suurimpana Swanina jäänee melko lyhyeksi. Myös niissä käytetään kokoluokkaan paremmin materiaaliksi sopivaa alumiinia eikä kuitulaminaatteja, joten tuskinpa niitäkään tulee Pietarsaareen tehtäväksi.
Swan 44 Alloy
Swan 44 Alloy
Sen sijaan hieman aiemmin Cannesissa maailman ensi-illassa ollut Swan 51 ja edelleen ilman tarkempia teknisiä tietoja ennakkoon paljastettu Swan 73 edustavat yhä Pietarsaaren tuotantoa. Molemmissa on myös suunnittelijana vanha, tuttu German Frérs. Jälkimmäinen vene on pariin vuosikymmeneen ensimmäinen Swan 70-jalkaisten kokoluokassa ja sekin painava vihje siitä, että uusi omistaja näkee parhaat asemat tulevaisuuteen isojen ja vielä isompien jahtien valmistuksessa.
Swan 73
Swan 73
www.nautorswan.com