Vuodesta 2004 alkaen jaettu European Yacht of The Year Award on arvostetuin ja suurin uusien purjeveneiden tunnustuspalkinto maailmassa. Sen erityispiirre on, että kaikki ehdokkaiksi valitut veneet todella purjehditaan ja testataan mahdollisimman tasavertaisissa oloissa suoraan toisiaan vastaan.
Kilpailun raati koostuu 12 eurooppalaisen purjehdusmedian edustajista, joten arvioita ja mielipiteitä saadaan monipuolisesti. Osallistuville veneille näkyvyysarvo on huomattava jo ehdokkuudesta, ja itse voitto on monille ollut tie menestykseen. Palkinto on vuosien varrella nostanut pieniä, innovatiivisia veistämöitä alan tunnustetuiksi tekijöiksi.
Tänä vuonna Totalvene on ensimmäisen kerran mukana raadissa sen ainoana suomalaisedustajana. Se tarjoaa lukijoillemme eturivin paikan alan tuoreimman kehityksen ja uusimpia venemallien seuraamiseen. Parhaat ja kiinnostavimmat veneet tulemme esittelemään tarkemmin testien jälkeen.
Ehdokaslistalle vuoden 2026 purjeveneiksi on nimetty 23 kandidaattia. Ne ovat keskenään hyvin eri tyyppisiä, hintaisia ja kokoisia. Testin edetessä veneet jaetaan eri kategorioihin, joista kussakin valitaan yksi voittaja. Lisäksi raadilla on oikeus jakaa kunniamainintoja erityisistä ansioista.
Luokkajako tehdään vasta testien jälkeen siksi, että jokainen vene voidaan varmuudella arvioida reilusti mahdollisimman samankaltaisia vastaan käytännön kokemuksen, eikä vain ennakkotiedon perusteella.
Testiviikot pidetään tänä vuonna syyskuun puolivälissä Hollannin Ijmuidenissa ja lokakuun lopulla Port Ginestassa Barcelonan lähellä. Voittajat julistetaan perinteisessä juhlagaalassa Düsseldorfin Boot 2026 -näyttelyn avajaisiltana.
Ohessa valokuvat ja lyhyet tiivistelmät kaikista ehdokkaista. Veneiden tekniset tiedot löytyvät tämän sivun oikean laidan paneelista. Hinnat ovat tehtaiden antamia alkaen-hintoja, joihin on laskettu mukaan Suomen arvonlisävero.
Beneteau First 30
Vahvasti urheilullisten pursien mallisarjan uusin tulokas lupaa aidosti plaanaavaa, mutta tavallisten perhepurjehtijoiden käsiteltävissä olevaa suorituskykyä yhdistettynä täysin asumiskelpoiseen sisustukseen ja varusteluun. Avotiloja on kaksi vaihtoehtoista, toinen mukavaan risteilyyn ja toinen puhtaammin kilpakäyttöön suunniteltu.
Beneteau Oceanis 52
Oceanisten kahdeksannen sukupolven toinen malli on samalla nykyisen sarjan suurin matkapursi. Omistajaversio tulee kolmella kajuutalla, charteriin tarjotaan viiden kajuutan venettä. Modernisti pitkillä palteilla levennetty runko antaa avaruutta sisätiloihin ja väljyyttä kansille. Molemmat on suunniteltu korostaen selkeää ja luontevaa liikkumista veneessä.
Boréal 56
Puhtaasti pitkille, korkeiden leveysasteiden kaukopurjehduksille suunnitellussa ranskalaispurressa on kiinnitetty erityistä huomiota kansilla ja ohjaamossa työskentelyn suojaisuuteen ja turvallisuuteen. Navigointipiste on ovella suljettavan kuomun alla avotilan tasolla ja kansisalongista näkee meren ja purjeet jatkuvasti. Omavaraisuudesta kertovat reilusti yli tuhannen litran polttoaine- ja makeavesisäiliöt.
CNB 62
Italialaistuneen premiumveistämön uutuus on sen pienin malli ja ainoa puhtaasti omistajien itse purjehdittavaksi tarkoitettu. Kokonsa ja varustelunsa puolesta se on täysmittainen pitkille avomeripurjehduksille ja tilat on suunniteltu pitkäaikaiseen, jopa pysyvään veneessä asumiseen. Makuutiloja on kolmessa sviitissä, lisäksi veneeseen on varattu erillinen työtila täydelle toimistovarustukselle.
Dragonfly 36
Tanskalaisen trimaraaniveistämön uutuudelta edellytetään perinteiseen tapaan hyvää purjehdusta ja kaksinumeroisia nopeuslukemia. Uteliaat odotukset kohdistuvat silti sisätiloihin. Voiko kasvattamalla keskirungon mittoja päästä lähellekään yksirunkoisten asuttavuutta?
Uusi Dragonfly ainakin yrittää, sillä makuupaikkoja luvataan kuudelle kahdessa kajuutassa ja salongissa, jonka ruokailuryhmän pitäisi riittää jopa kahdeksalle hengelle.
Dufour 48
Toiseksi suurin malli Dufourin matkapursien sarjassa oli tällä kaudella päivitysten vuorossa. Vahvaan asemaan charter-markkinoilla päässyt veistämö on kehittänyt ulko- ja kansitiloja monipuolisemmin myös muuhun oleskeluun, unohtamatta silti purjehduksen toimivuutta. Sisustuksia on kolmella tai neljällä kajuutalla, erikoisuutena molemmissa versioissa saa valita joko laidalle tai salongin keulanpuolelle laipiota vasten sijoittuvan pentterin.
Excess 13
Lagoonin rinnakkaisbrändiksi alunperin luotu Excess tähtää matka- ja avomerikelpoisiin katamaraaneihin, joissa purjehduksen suorituskyky ja intensiivisyys asetetaan etusijalle tilojen ylenpalttisuuteen nähden. Nyt liikkeelle lähtee kolmas sukupolvi, ja ennakkohuhut kertovat, että uusi Excess 13 lunastaa lupauksia tähän asti parhaiten. Asuintiloja on veneen mittojen mukaisesti silti hyvin, toisessa rungossa on aina kaksi isoa kajuuttaa ja toisen saa joko sen peilikuvana tai yhdeksi suureksi sviitiksi sommiteltuna.
Fountaine-Pajot 41
Täyssähköisenä ja hybridinä pelkän dieselmoottorin ohella heti alusta lähtien tarjottava matkakatti ottaa huomioon ympäristöasioita myös osin kierrätettävillä kuiduilla ja hartseilla rakenteissaan. Rungon ja rikin suunnittelussa on tähdätty parantamaan suurten katamaraanien heikointa kohtaa, nousukykyä vastatuuliin. Tilaa 3–4 kajuutalla saatavassa veneessä on hulppeasti niin kansilla kuin sisällä vaikka malli tulee valmistajansa pienimmäksi, niin sanotuksi "entry-level" -purreksi.
www.catamarans-fountaine-pajot.com
Hanse 590
Siirryttyään käyttämään Berret-Racoupeaun suunnittelutoimistoa, Hanse esittelee nyt mallistonsa uuden lippulaivan. Pystyt laidat ja terävät täyspitkät palteet tuovat muutenkin isoon veneeseen suurjahtiluokan tilat sisälle ja kannelle. Hansen tapaan vaihtoehtoja sisustukseen on paljon: kolme tai neljä kajuuttaa, kaksi erilaista pentteriä ja salonkia, toiletteja 2-4 eri kokoisina. Purjevalikoima on monipuolistunut, mutta Hansen tavaramerkkiksi muodostunut itsejalustuva fokka on yhä mukana.
Jeanneau Sun Odyssey 415
Jeanneaun uusi matkapursi on päivitys malliston keskellä. Kokoluokka on Euroopan kysytyin ja siksi myös kilpailluin, siitä etsivät veneitä yhtä hyvin yksityiset asiakkaat kuin charter-yritykset. Siksi myös ominaisuuksien pitää tasapainoilla tehokkaan ja suorituskykyisen sekä helposti hallittavan purjehduksen välillä. Kahden hengen kajuuttoja on kaksi tai kolme, omistaja majoittuu keulaan ja saa halutessaan oman toiletin.
JPK 1050
Keskikokoinen ranskalainen veistämö tunnetaan meillä lähinnä avomerikilpailijoiden keskuudessa, mutta siinä ryhmässä sitten todella hyvin. Menestystä JPK on kerännyt paljon, eikä vähempää odoteta tuoreimmalta, IRC-optimoidulta mallilta 1050.
Puhtaasti kilpakäyttöön tarkoitettu scow-keulainen pursi on suunniteltu vahvimmilleen avotuulissa ja se soveltuu erityisesti yksin- ja kaksinpurjehdukseen.
Kraken 58
Verrattain tuore luksusluokan venevalmistaja Turkista puolustaa miljoonaluokan lähtöhintojaan poikkeuksellisen kattavalla vakiovarustuksella. Veneet ovat käytännössä lähtövalmiita vaikka maailman ympäri heti veistämöltä luovutettaessa. Uusin malli on toiseksi suurin neljästä ja siihen saa valinnan mukaan 8–12 makuupaikka 4–6 kajuuttaan. Omistajan sviitti on aina koko rungon levyinen ja perässä. Keskiavotilan suojaksi saa kovan biminikatteen ja sitä kiertävän ikkunarivin.
Lagoon 38
Maailman suurimman matkakattien valmistajan uutuus on mallistonsa pienin ja alle 40-jalkaisena edustaa ylipäänsä lajityypissä harvinaisen maltillista kokoluokkaa. Ahtaus silti tuskin pääsee yllättämään, sillä nykytapaan veneessä on yläohjaamo aurinkotasoineen, salongista avattavan takaseinän kautta perän avotilaan soljuvat yhteistilat ja kahteen runkoon sijoitetut 2–4 reilun kokoista kahden hengen kajuuttaa. Purjehduksessa helppoutta ja tehokkuutta yhdistellään itsejalustuvalla fokalla ja leveähuippuisella isopurjeella, avotuulille ovat saatavilla sekä code0 että genaakkeri.
Leopard 46
Etelä-Afrikkalainen valmistaja syntyi ensin tuottamaan katamaraaneja nimenomaan suurille vuokraamoille. Niillä se elää yhä, mutta 46-jalkainen uutuus tähtää voimakkaammin omistajapurreksi. Kapteenin kajuutasta on luovuttu kokonaan ja muutenkin sisustuksessa on kodikkaampi, tilojen välisiä yhteyksiä korostava ote perheitä ajatellen. Myös Leopard 46 tarjotaan alusta lähtien täyssähköisellä propulsiolla varustettuna.
Pogo RC
Ranskalaisveistämö on tunnettu toisaalta pienistä muun muassa MiniTransatissa menestyneistä kisaveneistä, toisaalta nopeista ja urheilullisista, mutta mittasääntöjen ulkopuolelle suunnitelluista matkapursista. RC on tehty yksin- ja kaksinpurjehduksiin avomerikisoissa IRC-säännöillä. Scow-keulaisena silti odotetaan vauhdikasta plaania avotuulilla, mutta veistämö lupaa sen olevan pätevä myös luoveilla sekä nopeuden että nousukulmien suhteen.
Pure 42
Saksalainen Pure pyrkii aiemmin ranskalaisten lähes yksinoikeudella hallitsemille alumiinisten pitkän matkan pursien markkinoille. Aiempi tuotanto on ollut alle 50-jalkaisia veneitä täysin tai puoliksi mittatilaustöinä. Nyt esiteltävä Pure 42 on veistämön ensimmäinen sarjatuotantoon tarkoitettu malli. Kansisalonki on pitkä ja antaa hyvät näkymät ulos ruokaillessa sekä navigointipisteessä työskennellessä. Asuintilat sijoittuvat keulaan ja salongin alle. Kokonaispainoa pidetään kurissa mm. valmistamalla kaikki kalusteet komposiitista.
Saffier SL 46 Med
Hollantilainen toisen polven perheveistämö on kasvanut keskikokoiseksi laadukkailla päiväpursilla ja nyt esille tulee sen ensimmäinen matkavene. Suuret ja avoimet ulkotilat kertovat halusta säilyttää jo luotua perinnettä, samoin valoisa ja moderni muotoilu kolme kajuuttaa, salongin ja täydet asumismukavuudet käsittävissä sisätiloissa. Tähän asti Saffierit ovat poikeuksetta hurmanneet purjehdusominaisuuksillaan, mutta kuinka hyvin niitä on onnistuttu siirtämään ihan toiseen venetyyppiin, on vielä arvoitus.
Stem 50
Italialaisella veistämöllä on pitkä historia alumiinisten työ- ja ammattiveneiden parissa, mutta huvipuolelle ja purjeveneisiin se siirtyi vasta vuosi sitten. Ensimmäinen malli on kokonsa, varustuksensa ja ominaisuuksiensa puolesta puhdas valtameripursi. Ohjaamoa ja avotilaa suojaa todella suuri kate, joka ulottuu melkein taavetit korvaavaan targakaareen saakka. Kaikki purjemanööverit hoituvat sähköisesti kansille menemättä, keulassa vuorottelevat st-fokka ja rullagenua.
Stem 50 on pitkälle muokattavissa asiakkaan toiveiden mukaan, mutta oletuksena tarjotaan kolmea kajuuttaa ja laitapentterillä varustettua salonkia.
Tortue 147
Erikoinen alumiininen matkakatamaraani on ranskalaisen Jean Sommereux'n itse suunnittelema ja hän myös perusti varta vasten veneelle veistämön Tunisiaan. Suunnittelu lähtee siitä, että veneessä nimenomaisesti asutaan ja purjehditaan mukavasti, turvallisesti ja omavaraisesti kaikissa oloissa. Kiirettä ei ole, suorituskyky purjeilla on muille ominaisuuksille alisteinen. Veneen aurinkopaneelit ja hydrogeneraattorit tuottavat kaiken sen tarvitseman energian, ja sisustuksen sommittelu ja muotokieli ovat ihan ennennäkemättömiä.
Vaan R5
Hollantilainen Vaan kuuluu maailman harvoihin alumiinisten matkakatamaraanien valmistajiin ja uusimmassa R5-mallissa materiaalin ympäristöetua hyödynnetään hankkimalla se 100 prosenttisesti kierrätettynä. Toinen etu on materiaalin kiertojäykkyys, jonka ansiosta kansitilojen ikkunanauha avaa poikkeuksellisen hyvät näkymät ulos sisältä ja jopa runkojen perään sijoitetuista ohjauspisteistä. Asuintiloja on runkojen tilajärjestelyn valinnasta riippuen neljässä tai kolmessa kajuutassa.
Wauquiez 55
Kansisalonkipursien uranuurtajiin kuuluva Wauquiez palaa pitkän hiljaiselon jälkeen mallilla, joka uudistaa perinnettä. Avotila on keskellä ja kovan katteen alla, avomerille sopivan suojaisesti, mutta sen takana kansi laskeutuu portaittain vesileikkeihin soveltuvaksi uimatasoineen. Sisätilat on jaettu niin, että perässä ja keulassa ovat rungon levyiset sviitit omistajille ja VIP-vieraille, kolmanteen kajuuttaan mennään suoraan salongista ja siellä nukutaan kerrospedeissä. Järjestely on vapauttanut tilaa harvinaisen suureen pentterin ja salongin yhdistelmään keskiveneessä.
Woy 26
Puuveneitä käsityönä moderneilla laminointitekniikoilla valmistavan saksalaisveistämön kevyt päiväpursi hurmaa ainakin ulkonäöllään. Venettä suunniteltiin alusta asti myös nopeaksi, mutta se haluttiin pitää rakenteiltaan ja rikiltään mahdollisimman yksinkertaisena: purjehduksen piti olla helppoa ja hauskaa. Ensimmäiset kommentit kertovat, että juuri sitä se onkin nostokölisellä, kahdella peräsimellä varustetulla veneellä, jonka purjevalikoima on suoraviivaisesti isopurje, fokka ja genaakkeri.
X-Yachts XR-41
X-Yachtsin uusi kisaprojekti herätti kuumia keskusteluja jo ennen valmistumistaan. Onnistuisiko tanskalaisveistämön huima tavoite vallata ORC-luokan maailmanmestaruus ensimmäisellä yrityksellä, veneellä joka pääsi vesille vasta puolisen vuotta ennen kisoja?
Onnistui, vieläpä kahdella kärkisijalla Tallinnan kilpailuissa elokuussa. Siispä vene on vielä kiinnostavampi. Kun sen nopeus on jo todistettu, tutkittavaksi jää käsiteltävyys amatöörimiehistöllä sekä asuttavuus sporttisessa perhepurjehduksessa.
www.europeanyachtoftheyear.com