Greenline muistetaan kymmenen vuoden takaa innovatiivisesta 33 Hybrid -mallista, josta kehkeytyi myyntimenestys Euroopassa. Sekään ei kuitenkaan pelastanut merkkiä konkurssilta.
Greenline nousi tuhkasta pari vuotta sitten uuden venäläisomistajan voimin, ja nyt tehtaalla Sloveniassa on taas vauhti päällä. Mallisto on laajentunut viime vuosina useilla uutuuksilla.
Uusi Greenline-mallisto on tähän saakka keskittynyt matkaveneisiin ja jahteihin. Alkuperäisestä 33:sta on kuljettu ylöspäin aina tuloillaan olevaan 96-jalkaiseen saakka.
Ei Neokaan pieni ole, mutta tyyliltään aiemmista Greenlineista poikkeava. Häkellyttävintä Neossa on sen mittasuhteet. Pariskunnan satunnaisen yöpymisen mahdollistava, mutta etupäässä isomman porukan päiväveneeksi suunniteltu Neo on 11-metriä pitkä, mutta peräti 4,5 metriä leveä. Leveyttä on siis hyvinkin metrin verran "normaalia" enemmän.
J&J Designin B-kategoriaan suunnitteleman Neon kantavuus on peräti 16 henkilöä, ja kuivapainoksi ilman moottoreita ja akkuja ilmoitetaan 4 600 kiloa. Moottoreita on aina kaksi, ja käyttövoimaltaan ne voivat olla sähköä syöviä tai bensiiniä juovia.
Heti ensisilmäykseltä ei välttämättä hoksaa, että koneet ovat muodikkaasti perämoottoreita. Ne kun on piilotettu ison uimatason keskelle. Se tosin ei selviä, kuinka koneet mahtuvat kippaantumaan ylös.
Greenline kehuu Neossa olevan suuremman uimatason kuin missään muussa perämoottoriveneessä. Sen lisäksi uimataso on hydraulinen, eli painuu napin painalluksella vedenpinnan alle. Samalla uimatason ja peräkannen väliin muodostuu portaikko isojen jahtien malliin.
Tietokonekuviin on piirretty pari Mercuryn uuden sukupolven konetta. Neon maksimiteho on 2 x 300 hv, joilla ennustetaan 42 solmun huippunopeus.
Sähkömoottoreilla suoritusarvot ovat hiukan toiset. Sähköpropulsiojärjestelmä sisältää kaksi Torqeedo Deep Blue 80 -perämoottoria sekä kaksi BMW i3:n 30,5 kilowattitunnin litiumakkua. Niillä Greenline lupaa 16 solmun huippunopeuden, jota voi huristella 20 meripeninkulman matkan eli hiukan yli tunnin ajan.
Taloudellisimmalla kuuden (6) solmun kruisailuvauhdilla toimintasäde tuplaantuu. Järjestelmää voi täydentää myös range extenderillä eli toimintasädettä kasvattavalla pienellä akkuja lataavalla polttomoottorilla.
Moottorivaihtoehtojen lisäksi valittavana on kolme malliversiota, Open, Hard Top ja Coupe. Kahdessa ensin mainitussa tilaratkaisu on identtinen, ero syntyy tuulilasista ja HT-version katoksesta.
Perän avotilaa hallitsee valtava u-sohva. Mittakaavapiirroksen mukaan se on jopa yli 3,5 metriä pitkä. Paapuurin laidalle saa halutessa saarekemallisen pentterimoduulin, jos vakiona tuleva wet bar ei tunnu riittävältä.
Ohjaamossa on kolme erillisistuinta rinnakkain, silti paapuurin laidalle jää hyvin tilaa sekä kajuutan ovelle että Sea Ray 320 Sundancerin kaltaiselle kulkuväylälle keulaan, mistä löytyy u-mallinen lounge. Kajuutan tiloihin kuuluu parivuoteeksi pedattava v-sohva, vaatekaappi ja toiletti.
Coupen tilaratkaisu poikkeaa hiukan avoimemmista sisarista. Kannen alla on v-sohvan sijaan joko saarekemallinen parivuode tai saksivuode. Samalla kannen päällä oleva u-sohva muuttuu aurinkotasoksi.
Coupessa ohjaamon jatkeena on kansisalonki sekä paapuurin laidalla täysimittainen pentteri. Takaseinä koostuu kolmesta lasisesta lukuovielementistä, joten tässäkin tapauksessa kansisalonki ja avotilan muodostavat tarvittaessa varsin yhtenäisen tilan.
Neon hinnasta Greenline ei vielä pihahda mitään, mutta ensimmäisten veneiden näyttöaikataulut ovat selvillä: sähköversio esitellään ensin syyskuun alussa Unkarissa Balaton-järven venenäyttelyssä ja pari viikkoa sen jälkeen Interboot-messuilla Saksan Friedrichshafenissa Bodensee-järvellä. Polttomoottoriversio kiertää samoihin aikoihin Amsterdamin, Southamptonin ja Fort Lauderdalen (Florida, USA) messut.
Suomessa Greenlinella ei ole edustajaa, vielä.