Vasta veistämön oma väki on päässyt purjehtimaan uutta Hallberg-Rassy 370:tä. Jopa sen huomioiden hyvää taitaa olla luvassa. Tavanomainen göötanmaalainen jäyhyys on tiessään, kun he kuvailevat uutuuden ominaisuuksia purjeet ylhäällä.

Mikään muu kuin erinomainen toki olisikin jonkinasteinen pettymys. Veistämöllä on mainetta ja perinteitä, samoin sen pitkäaikaisella luottosuunnittelija Germán Frersillä, jonka kynästä uusin pursi on lähtöisin. Se on tämänhetkisistä Hallberg-Rassyistä toiseksi pienin mallien 340 ja 400 välissä. Molemmat pysyvät tuotannossa, 370 tulee täyttämään mallistoa eikä korvaamaan mitään nykyisistä veneistä, veistämö kertoo.

Sisarustensa tavoin Hallberg-Rassy 370 ei ole keski- vaan peräavotilalla varustettu pursi. Siinä on kahden ratin ja kahden peräsimen ohjausjärjestelmä, kuten koko nykyisessä HR-laivueessa. Peräsimet vaikuttavat olevan sekä pitkiä että melko kaukana laidoilla, joten pidon voi olettaa säilyvän suuremmassa kallistuksessa, kuin missä matkapurtta yleensä ajetaan.

Samalla hävitään moottoriajon ketteryyttä satamamanöövereissä, joten HR 370 varustetaan jo vakiona keulapotkurilla sekä perän ohjailupotkureilla. Ne kaikki ovat sisään vedettävää mallia.

Levanki on viety Hallberg-Rassylle tyypillisen tuulilasin etupuolelle ruffin päälle. Isonjalukset tulevat saksalaisittain vinsseille pedestaalien viereen ohjaajan ulottuville. Keulaan saa itsejalustuvan fokan, mutta oletuspurjeena on maltillisen kokoinen genua, jonka jaluskiskot ovat ruffin päällä lähellä veneen keskilinjaa. Sen jalukset sekä kaikki nostimet ja trimmit tulevat avotilan laidoilla oleville vinsseille. Köysivedot ovat kannen tai avotilan reunusten sisällä. Sivukannet jäävät esteettömäksi kulkea muuten, mutta vanttien kiinnittyessä rusteihin sivukannen ulkoreunoilla, niistä alinta joutuu väistämään kumarruksella.

Matkustamo jää suojaisaksi tuulilasin takana ja enimmäkseen vapaaksi köysistä. Keskelle saa joko irrotettavan pöydän tai kiinteän, jossa on suuri säilytystila tavaroille.

Avotilan reunukset jatkuvat aivan perään asti. Ohjaajan istuinpaikoiksi muodostuvat joko korkea reunus laidalla, josta saanee erinomaisen näkyvyyden, tai suojaisammin suoraan ratin takana ylösnostetun uimatason leveällä reunalla.

Sisällä käytetään arvokkaan pohjoismaista venetyyliä. Khaya-mahonkia on paljon, kalusteiden kulmat ja laidat ovat kauniisti pyöristettyjä massiivipuusta, jota näkyy myös laipioiden kulmissa.

Salongissa runkoikkunat on sijoitettu korkeudelle, jossa ne parhaiten näyttävät maisemaa istuskellessa. Paapuurin laidalla on ruokailupöytä ja U-sohva, jonka pituus on yli kaksi metriä. Niin myös vastalaidan suoralla sohvalla, jonka saa vaihtaa kahteen nojatuoliin ja niiden välissä olevaan cocktail-pöytään. Ratkaisu on ollut suosittu Hallberg-Rassyn suuremmissa veneissä, ja nyt se tulee myös pienempään kokoluokkaan.

Toiletti on portaikon styyrpuurin puolella ja suihkutila on erotettavissa pleksisermillä. Vastalaidalla on L-pentteri, jonka kalusteissa on tilavaraus vaihtoehtoisesti ovelliselle lisäjääkaapille tai astianpesukoneelle.

Perään jää styyrpuurin puolelle suuri ruuma käytettäväksi avotilasta käsin. Toisella laidalla on kajuutta reilun kokoisella parivuoteella ja hyvällä kaappi- sekä hyllyvalikoimalla, edessään seisomakorkuinen pukeutumistila apupenkkeineen.

Omistajankajuutta on keulassa ja sen saa kahdella sisustusversiolla. Ensimmäisessä on tavanomaisesti laitoja myötäilevä V-vuode, toisessa helpommin noustava keskivuode laita-askelmilla. Molemmissa versioissa on samat kaapistot, työpöytätasot ja pukeutumispenkit päälaipiota vasten.

Avotuulille ovat tarjolla sekä genaakkerit että code-purjeet, mutta ei tavanomaista spinaakkeria. Niinpä polaarikäyrät ennustavat Hallberg-Rassy 370:lle parhaita nopeuksia 90-130 asteen tuulikulmille. Se varmasti kuulostaa mukavalta pitkän matkan purjehtijoista, joille uutuus ensi sijassa lienee tarkoitettu.              

 

www.hallberg-rassy.com