Uudet (BF200 ja BF225) ja uudistetut (BF250) koneet julkaistiin muutama päivä sitten Miamin venemessuilla, mutta asiakastoimitukset alkavat vasta syksyllä, joten meille moottorit saapuvat vasta mallivuoden 2019 uutuuksina.
Perusmoottori on nykyisestä BF250:stä tuttu 3,6-litrainen V6. Se on päivitetty viimeisimmällä moottorinohjausyksiköllä eli ECM:llä. Vähempitehoisiin malleihin peruskonstruktio on uusi, sillä nykyiset ovat 3,5-litraisia.
Muilta osin tekniikkaan ei ole tullut merkittäviä muutoksia, tosin hienouksia riittää jo entuudestaan. Kaikista kolmesta koneesta löytyy esimerkiksi Hondan BLAST- ja EcoMo-toiminnot, BF225:stä ja BF250:stä lisäksi myös VTEC.
Pieni kertaus jos lyhenteet ei ole tuttuja: BLAST parantaa alavääntöä rikastamalla polttoaineseosta ja aikaistamalla sytytysennakkoa, EcoMo puolestaan vähentää kulutusta matkanopeuksilla ruokkimalla sylintereihin tavallista laihempaa polttoaineseosta. VTEC on taasen Hondan venttiilienohjausjärjestelmä, joka säätää imuventtiilien ajoitusta ja nousua optimaaliseksi ja siten parantaa moottorin suorituskykyä.
Se missä Honda sen sijaan antaa kilpailijoilleen yhä siimaa on hallintalaiteteknologia. Esimerkiksi sähköisen kaukohallintalaitteen on saanut vain BF250-malliin, siihenkin vasta lisävarusteena. Järjestelmä tulee Glendinningiltä ja Honda kutsuu sitä iST:ksi. Yhteisen perusrakenteen myötä iST-versioiden valikoima laajenee myös uusiin BF200- ja BF225-malleihin.
Lisää valikoimaa tulee myös värivalikoimaan, sillä uudet V6-sarjan koneet saa Hondan-hopean lisäksi myös valkoisina – ainakin Yhdysvalloissa. Siitä saadaanko valkoiset vaihtoehdot aikanaan myös Suomen markkinoille ei ole vielä tietoa.
www.hondamarine.fi