Italia Yachtsin purret tunnetaan ennen kaikkea suorituskyvystään. Fuoriserie-sarjan veneet ovat keränneet tukuittain palkintoja ORC- ja IRC-kilpailuissa, joihin ne on alun alkaen optimoitu voittajiksi. Samoista rungoista varustetaan ja sisustetaan aina myös Bellisima-versiot, joissa pääpaino on tyylikkäällä asuttavuudella, mutta ei niidenkään ole tarvinnut regatoissa vauhtiaan hävetä.
Jälkimmäinen tyyli onkin sopiva ja luonteva valinta veistämön uudelle lippulaivalle. Italia Yachts IY 16.98 Bellissima on nimittäin alunperin tarkoitettu täysin ratakisojen ulkopuoliseen purjehdukseen. Se on veistämön kuvauksen mukaan sen ensimmäinen ensisijaisesti suurille vesille tarkoitettu Blue Water -risteilijä. Nopea sen tulee silti olla, perinteet velvoittavat, mutta täysin perhemiehistöllä purjehdittava ja riittävän helppo myös vaikeissa oloissa turvallisesti käsiteltäväksi.
Veneen ja rikin on piirtänyt Italia Yachtsin pitkäaikainen hovisuunnittelija ja ORC-taikuri Matteo Polli. Purjesuunnitelma näyttääkin tutulta, sillä masto on verrattain takana. Näin saadaan iso keulakolmio, jossa kannen alle lasketulla rullalla toimiva ja melkein maston huippuun nouseva fokka on riittävän suuri ollakseen tehokas.
Tosin valinta on hieman erikoinen valtameripurrelle sikäli, ettei pasaatituulissa ole tarvetta fokan ketteryydelle manöövereissä. Tavallisesti suurta genuaa suositaan, jotta isopurjetta voidaan pienentää hyvissä ajoin ja varmuuden vuoksi. Nyt ainoaksi suureksi avotuulipurjeeksi jää genaakkeri, joka halssataan lisävarusteena tulevaan keulapuomiin.
Kannet ovat modernien premiumpursien tapaan siistit ja sileät. Kaikki kansiluukut ovat uppoasennettuja ja köysivedot sukeltavat kannen alle heti mastolla ja nousevat esiin vasta vapauttajapattereilla ennen vinssejä, jotka saa kaikki halutessaan myös sähköisinä.
Avotilan järjestelyyn on otettu isnpiraatiota maxi-luokan risteilijöistä. Sen etuosa on rauhoitettu matkustajien viihtymiseen pitkine penkkeineen ja niiden väliin sijoitettavine pöytineen. Purjehtivalle miehistölle on järjestetty toimivat ja tehokkaat työpisteet lähelle avoimeksi jätettyä perää. Jollatalli aukeaa uimatason sisäpuolelta, eli taavetteja ei tarvita.
Kaksi rattia ovat laidoista nousevissa pedestaaleissa, joiden etupuolelle on jätetty reilut työtilat. Vaikka kyseessä on risteilijä, levanki on koko avotilan levyinen. Nostimet ja trimmit tulevat vapauttajilta suoraan niiden takana oleville vinsseille, mutta saksalaisittain vedetty isonjalus taittuu kääntöplokeilla kohti keskemmällä olevia vinssejä. Ainakin teoriassa keulan ja ison trimmaajat mahtuvat toimimaan rinta rinnan samalla laidalla venettä.
Matkustamoa suojaa haluttaessa ajokuomu, mutta aina myös korkeat selkänojat, jotka leveytensä takia vaikuttavat hyviltä istuinpaikoilta nekin. Köydenpäät vinsseiltä pudotetaan heti niiden alla oleviin bokseihin.
Sisustukseen voi valita kahdesta neljään kajuuttaa. Erikoisuus on, että suuren omistajan sviitin voi valintansa mukaan sijoittaa joko keulaan tai perään. Molemmissa tapauksissa se ulottuu veneen laidalta toiselle ja on varustettu omalla toiletilla pesutiloineen sekä etätyöpisteellä.
Vieraskajuutat ovat sitten vierekkäin eri päässä venettä kuin isäntäväki, mutta niissäkin on omat toiletit. Vaikka vene on ajateltu perhekäyttöön, aivan keulaan on varattu paikka miehistökajuutalle, sekin omalla wc:llä ja pesualtaalla varustettuna. Kajuutta toiminee yhtä hyvin isompien lasten omana kamarina.
Tyylikkyyttä toki odotetaan, kun kyse on italialaisesta laatutuotteesta. Kuvien perusteella odotus palkitaan. Lakattuja puupintoja on paljon, niille luodaan kontrastia valkolakalla ja kiiltävällä teräksellä. Kalusteet ovat oikeaoppisen avomeriperinteen mukaisesti kulmistaan pyöristettyjä ja käsikaiteita on runsaasti kulkuteiden varsilla ja katossa. Suuren salongin järjestelyissä pistää silmään se, ettei satamissa miellyttäviä, mutta avomerellä arveluttavia ylisuuria avoimia alueita näytä olevan, vaan veneessä kulkiessa saa aina tukea kalusteista kädellä tai lonkalla.
Asumisen mukavuuden määrittelee lopullisesti, se kuinka veneen varustelee. Tarkkaa listausta ei ole saatavilla, mutta ainakin 110/220V sähköjärjestelmä, ilmastointi/lämmitys ja pesukone näyttävät kuuluvan vakiovarusteisiin.
Uusi IY 16.98 Bellissima alleviivaa veistämön viime aikojen kovaa vauhtia tuotekehittelyssä. Viiden vuoden sisällä on nyt esitelty kuusi uutta purjevenettä. Kokonaan uusi aluevaltaus oli lisäksi ensimmäisen moottoriveneen, IY 37 Velocen tuore paljastus, sekä ennakkotieto sille piakkoin tulevasta suuremmasta seuraajasta IY 43 Veloce.
www.italiayachtsinternational.com