J/7 on pieni päiväpursi, jossa avainsanoja ovat yksinkertaisuus ja helppous. Veneen luvataan purjehtivan kelvollisesti jo pelkällä isopurjeella, ja yhdistettynä peräti 46 prosentin ballasti/uppouma-suhteen tuomaan vakauteen se on silloin turvallinen soolopurjehdukseen, vaikka huono keli yllättäisi kesken päivän.

Isopurjeen jalus tulee keskellä turkkia, mutta ensin se käy penkkien perälaitaan kiinnittyvän kukonjalan taljalla. Järjestely korvaa levangin ja jättää avotilaan paremmin väljyyttä miehistön liikkumiselle. Keulassa on rullafokka, jonka skuutit tulevat ruffin reunalla oleville vinsseille nostinten ja trimmien kanssa. Yhden saalinkiparin tukemaa, kannella seisovaa mastoa voi taivuttaa peräharuksella.

Ja siinä se sitten oikeastaan onkin. Yksinkertaisia purjehduspäiviä on tarjolla jopa viidelle hengelle, jotka mahtuvat yli 2,5 metriä pitkille penkeille. Kuudes mahtuu seisomaan avoimelle peräkannelle opettajaksi, sillä J/Boats näkee tällaiselle purrelle tilausta seurojen ja purjehduskoulujen harjoitusveneenä. Selkänojat ovat korkeahkot ja niiden reunukset kapeat, sillä vähän vanhanaikaiseen tapaan veneessä on tarkoitus pysyä niiden sisäpuolella. Laidoilla roikkumiseen ei ole tarvetta, joten edes mantookeja ei veneestä löydy.

Kannen alla on tilaa veneen ja miehistön varusteiden säilytykseen. Perämoottori ja ripustettava peräsin ovat helposti nostettavissa pois ja kevyt masto kaadettavissa ilman nosturia, jotta vene voidaan traileroida. Vetoautoksi riittää keskikokoinen katumaasturi.

Menestyjän perillinen

J/36:n edeltäjä J/112E on yksi valmistajan menestyneimmistä kisapursista, vaikka se esiteltiin niinkin äskettäin kuin vuonna 2016. Niinpä muutokset uuteen veneeseen ovat sangen vähäisiä. Asian voisi esittää myös perusteellisena päivityksenä, vaikka mallinimi muuttuu metrisestä järjestelmästä jalkamittojen mukaiseksi.

Runko ja riki ovat ennallaan, samoin sisätilojen perusjärjestelyt. Kulkuaukkoa on hieman levennetty ja portaikkoa loivennetty, muut parannukset liittyvät käsikaiteiden lisäyksiin ja kalusteiden muotoiluun sekä väri- ja materiaalivaihtoehtojen lisäyksiin. Veneessä on kahden hengen kajuutat keulassa ja perässä, asiallisen kokoinen toiletti suihkuineen, suorista sohvista ja klaffipöydästä koostuva salonki sekä tyydyttävän kokoiset pentteri ja navigointipiste portaikon juuressa.

Oleellisimmat muutokset ovat kannen järjestelyissä. Yhdestä valtavasta ratista on siirrytty kahteen pienempään. Se parantaa sekä läpikulkua avotilassa, että ohjaajan sijoittumista parhaan näkyvyyden purjeisiin ja merelle antaviin paikkoihin peräkulmissa.

Vinssien sijoittelua on tarkennettu kilpapurjehtijoiden antaman palautteen perusteella. Kokonaisuus on yhä aktiivisesti osallistuvan miehistön kannalta ajateltu. Nostimet ja trimmit ovat ruffin reunalla, keula- ja isopurjeen jalukset tulevat ykkös- ja kakkosvinsseille avotilan reunuksille. Kaikkien ääressä saa tehokkaat työasennot. Vaikka avotilaa ei siis ole tarkoitettu puhtaasti matkustukseen, siihenkin se tosiasiassa sopii. Edeltäjä keräsi suosiota etenkin yksin- ja kaksinpurjehtijoiden joukossa, ja heille tarjotaan myös uutuutta. Kun manööverit onnistuvat vähäisin käsin, jää muille paremmin aikaa loikoiluun.  

Isopurjeen tukena on pienehkö ja siksi nopeasti ja kevyesti manöövereissä toimiva rullafokka. Edeltäjä on jo osoittanut, että nykyveneeksi sangen solakka runko toimii tasapainoisesti kaikilla tuulensuunnilla. Kantavuutta perässä on myös riittävästi, jotta avotuulilla vauhtia antava, ulosvedettävään keulapuomiin halssattava suuri genaakkeri nostaa veneen liukukynnyksen yli. 

J/Boatsin tuoreimmat uutuudet ovat Alan Johnstonen suunnittelemia, kun perheyhtiössä on siirrytty toiseen sukupolveen perustajien Rod ja Bob Johnstonen jälkeen.

www.jcomposites.eu 

www.jboats.com