X-Yachtsin perustivat vuonna 1979 veljekset Lars ja Niels Jeppesen sekä Birger Hansen. Kaikki ovat jo aikaa sitten luopuneet osuuksistaan. Niels jätti yrityksen vuonna 2012, jolloin hän oli pitänyt omaa suunnittelutoimistoa Englannissa jo vuosikymmenen, vaikka työskenteli lähes ainoastaan X-Yachtsille.
Espanjalaissyntyinen, Britanniassa pitkään asunut venesuunnittelija Ariadna Pons nousi Jeppesenin työntekijästä yhtiökumppaniksi vuonna 2021. Heti seuraavana vuonna toimisto Jeppesen & Pons ilmoitettiin Arconan uudeksi pääsuunnittelijaksi ja ensimmäinen vene, Arcona 50, voitti Euroopan Vuoden Purjevene 2024 -palkinnon.
Kiinnostavia nimiä on siis taustalla uudessa purjevenemerkissä, joka julkistettiin suunnittelijoidensa mukaan nimellä JP 40. Veneen valmistajaa ei vielä paljasteta, mutta niitä kerrotaan olevan kaksi: toinen on veistämö Espanjassa, toinen Tanskassa.
Suunnittelijoiden mukaan tavoitteena on ollut luoda helposti perheen voimin käsiteltävä ja pitkään asumiseen mukava, mutta suorituskyvyltään niin kaksinpurjehduksessa kuin täyden miehistön regatoissa kilpailukykyinen laatupursi. Sellaisia Jeppesen on luonut vaikka kuinka monta, ja tyyli näkyy rungon linjoissa.
Keula ja perä ovat aavistuksen negatiivisesti kallistettuja, korkealla olevat laitapalteet leventävät kahdella peräsinlavalla varustettua perää, mutta vesilinja näyttää maltillisen kapealta ja olemus vaikuttaa enemmän kaikkiin tuulensuuntiin tasapainoisesti purjehtivalta kuin kiukkuiselta surffiveneeltä.
Vaikka perhepurjehduksen helppous mainitaan, purjealaa on enemmän kuin tavallisissa kruisereissa. Voimaa pidetään hallussa hyvällä trimmattavuudella. Keulaan tulee 106% fokka, jonka kiskot ovat ruffin päällä. Vinssejä tulee kolme paria ja tehokas työskentely niiden ääressä näyttää olleen avotilan järjestelyssä tärkeämpää kuin loikoilupaikkojen maksimointi.
Isopurjeen jalukselle on täysmittainen levanki ja ahvenselkää mahtuu mastonhuipun levittäjästä lähtevän peräharuksen alle hyvin. Kikiä ja peräharusta käytetään hydraulipumpuilla, kahdella saalinkiparilla tuetun osatakilan huippua saa taivutettua tehokkaasti.
Ensin valmistuvassa versiossa on kolme kahden hengen kajuuttaa ja sekä keulassa että perässä suuret varastot. Keulaan omistajan kajuuttaan mennään pariovista ja siellä on suuri molemmilta puolilta noustava vuode. Salongissa on pöytä keskellä ja laidoilla suorat sohvat. Paapuurissa on L-pentteri ja veneen ainoa, mutta tilava toiletti vastalaidalla. Myöhemmin tulee kahden kajuutan vene, jossa on lisää varastoa avotilan yhteydessä sekä erillinen navigointipiste.
Varustelua on tarjolla sen mukaan, halutaanko veneestä kilpa- vai matkapainotteinen. Perän sulkeva uimataso, kaksi eri syvyistä köliä, keulapuomi, heloitus ja vanttien materiaalit jäävät asiakkaan valittaviksi.
Veneet tullaan rakentamaan modernisti tyhjiölaminoimalla sandwichrakenteilla. Kölit ovat valurautaevällä ja lyijybulbilla. Sisustuksen, muotoilun ja materiaalivalintojen tyylilajiksi luvataan sitä samaa, jolla Jeppesen ja Pons ovat tähänkin asti vakuuttaneet premiumpursien ostajia: puhdaslinjaista, ajatonta ja toiminnallista.
Veneen hinnasta tai vesille laskun aikataulusta ei vielä esitetä edes arvioita, mutta tiettävästi muotit ovat jo valmistuksessa.