Etenkin moottoriveneiden kojelautanäkymät ovat muuttuneet ja muuttumassa vauhdilla. Ensin kojelautaan ilmestyi plotteri, josta kehittyi nopeasti monitoiminäyttö. Monitoiminäytöt toimivat oman järjestelmänsä keskuksina ja näyttävät dataa valmistajan määritteleminä kokonaisuuksina ja määrittelemistä lähteistä.
Monitoiminäyttöä voi verrata liki kaikissa uusissa autoissa nykyään vakiona olevaan kojelaudan kosketusnäyttöön, joka yleensä toimii ainakin navigaattorin, audiojärjestelmän ja peruutuskameran näyttönä sekä monesti myös erilaisten varusteiden ja laitteiden käyttöpaneelina.
Yhä useampiin ja yhä edullisempiin automalleihin on saatavana vähintään lisävarusteena myös täysin digitaalinen ja näkymältään muokattavissa oleva mittaristo. Suomessa on digitaalimittariston ja kosketusnäytön yhdistämisestä enemmän tietotaitoa kun kenties yleisesti tiedostetaan. Autopuolella Audi on omaksunut vauhdikkaasti uusiin malleihinsa digitaalimittaristoja, jotka ovat espoolaisen Rightwaren käsialaa. Venepuolella puolestaan turkulainen Nextfour tunnetaan Bustereista tutun Q-älynäytön kehittäjänä.
Veneissä yksi digitaalisen kojelautanäkymän ja eri laitteiden integraation pisimmälle vieneitä on ruotsalainen Yacht Defined. Siihen iski kiinni Simradin, Lowrancen, B&G:n ja C-Mapin emoyhtiö Navico, joka hankki Yacht Definedin omistukseensa noin vuosi sitten. Navico perusteli kauppatiedotteessa hankintaansa juurikin Yacht Definedin kojelautaintegraation osaamisella.
Tuota tietotaitoa on oletettavasti hyödynnetty uudessa Info Displayssa, jota Navico tituleeraa "uuden kategorian näytöksi". Navico ID:ssä on jo valmiiksi määriteltyjä kokonaisuuksia erilaisten käyttäjien tarpeisiin – kuten matka-ajo-, ankkurointi-, vesiurheilu- tai järjestelmänvalvonta. Näiden lisäksi on käyttäjän räätälöitävissä olevia käyttöliittymiä.
Navico on kehunut, että ID-järjestelmä tuo veneilyyn samanlaista tuntua, kuin modernin nykyaikaisen auton ohjaamossa. Tämä on varmasti asia, joka täytyy kunkin itse kokeilla.
ID-järjestelmä koostuu lasiruudulla suojatuista yhdestä tai useammasta näytöstä sekä hubista, joka voi käsitellä dataa monista eri lähteistä ethernet-, wifi-, bluetooth-, sonar-, usb-, can- ja nmea2000-formaateissa. Systeemi ei valmistajan mukaan ole nirso sen suhteen, kenen valmistajan laite dataa tuottaa. Navico on myös vihjaillut etävalvonnan mahdollisuudesta...
Navicon tavoite on ID:n avulla vähentää mittaripaneelin kirjavuutta ja yhdistää aluksen kaikki data ja eri varusteiden käyttökytkimet infonäytöille, sellaisena kuin käyttäjä tiedot haluavat. Juuri tämä kaiken tiedon ja käytön yhdistäminen ja räätälöinti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi on valmistajan pointti – ei enää menujen kahlaamista tai erilaisten käyttökytkimien kirjoa, vaan kaikki tieto näkyvissä ja eri kytkimet käytettävissä koko ajan ja heti. Tätä asiaa on haettu jo jonkin aikaa veneinstrumenttivalmistajien keskuudessa.
Infonäyttöä tulee myyntiin Navicon kaikilla tuotemerkeillä eli Lowrance-, Simrad tai B&G-brändättynä. Uutuudesta saadaan lisätietoja näillä lakeuksilla keväämmällä.