Ruotsalainen Nimbus julkisti viime tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla kehittävänsä uutta mallisarjaa melko legendaaristen Epoca ja Ballista -daycruiserien sekä Nova R ja Max II –mallisarjojen hengessä.
Tähän asti Nimbus on kertonut sen, että uusi mallisarja tulee koostumaan kolmen kokoisista (8, 9 ja 11 metriä) ja kolmen tyyppisistä (Tender, Weekender, Commuter) malleista. Uuden sarjan avaa Weekender 9, joka näytetään livenä tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla. Viimeistään silloin nähtänee myös kuvat kesällä 2018 lanseerattavista T9 ja C9:stä. T8:n ja C8:n vuoro on syksyllä tai loppuvuodesta, "ysin" tavoin kolmena verisona tulevan 11-metrisen alkuvuodesta 2019.
Weekender 9 vie Nimbusta muotoilullisesti uuteen suuntaan. Runko on matala, varustettu kahdella voimakkaasti muotoillulla portaalla ja keula melko pysty. Rungon ja kannen liitoksen peittää normaalia paksumpi tärmäyslista. Näyttää ihan, hmm, Axoparilta. Yksityiskohdissa on kuitenkin muistakin viimeaikaisista Nimbuksista tuttuja piirteitä, kuten epäsymmetriset sivukannet ja 305 Dropheadin tavoin tuulilasin kehykseen integroitu kuomutalli.
Ensisijainen kulkupuoli on styyrpuuri, jonka paapuurin vastaavaa leveämmälle ja syvemmälle sivukannelle pääsee suoraan avotilasta. Paapuurin puolelle joutuu kiertämään uimatason kautta, eikä ensiaskeleille ole tukea. Avotilan kattamiseen tulee tiedotteen mukaan tarjolle useita vaihtoehtoja, jonka voi tulkita niinkin että tuulilasin kehykseen kätkeytyvä lienee lisävaruste. Julkaistujen kuvien joukossa on myös kuva melko raskastekoisen näköisestä biminikatoksesta.
Edes Nimbus ei pysty vastustamaan isojen perämoottorien buumia, joten W9 tulkee tarjolle sekä perä- että sisäperämoottoriversioina. Maksimi moottoriteho on 350 hevosvoimaa, jonka Nimbus lupailee riittävän yli 40 solmun huippunopeuteen. Aivan tehokilpailun kärkeen tai perikoneasennuksiin Nimbus ei ole siis innostunut. Sisäperävaihtoehdot ovat 300- tai 350-hevosvoimainen bensa tai 220-heppainen diesel, kaikki Volvo Pentalta.
Tilaratkaisu on molemmissa moottorityyleissä lähes identtinen. Sisäperämoottorissa on vain isompi uimataso ja peräsohvan jatkeen pieni pätkä aurinkotasoa. Muilta osin avotila koostuu kulmasohvasta, varsin tilavalta näyttävältä pentteriltä sekä ohjaamon erillisistuimista, joiden jatkeen on pienempi kulmapenkki. Kojelaudassa on tilaa kahdelle suurelle monitoiminäytölle. Laitetoimittajana näyttäisi kuvien perusteella jatkavan Simrad.
Runko ja kansi ovat sen verran matalalinjaisia, että kajuutassa tuskin on täyttä seisomakorkeutta. V-vuoden valtaa kajuutasta leijonan osan, mutta wc on silti omassa rauhassaan oven ja seinien takana. Makuupaikkoja järjestyy pari lisää avotilaan kuomun alle. Taivaan alla loikoiluun saa lisäksi keulakannelle aurinkopatjan.
Uuden W9:n hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta arvaus vie noin 200 000 euron luokkaan. Lisätietoja maahantuojalta, joka on Boatword Helsingissä.