Lähtökohta projektille oli luoda uusi monikäyttöinen moottorivenemalli seuraavin kriteerein: kevyesti kulkeva puoliliukuva runko, mahdollisuus sähkömooottorin käyttöön, ekologisuus ja polttoainetaloudellisuus
moderni, eri rakennustavat mahdollistava konstruktio ajaton ulkoasu
Veneen suunnittelua ja rakentamista varten yhdistys sai apurahat Museovirastolta sekä Suomen Kulttuurirahastolta. Veneen on suunnitellut Jarmo Häkkinen ja prototyypin ovat rakentaneet yhteistyössä kaksi veistämöä Norboats Ky sekä Nordic Craft.
Muuntautumiskykyinen
Prototyyppi on 6,5 metriä pitkä avovene, joka on varusteltu keskikonsolilla sekä peräpenkkimoduleilla. Konsoli- sekä peräpenkit ovat helposti irrotettavia, mahdollistaen veneen muuntamisen eri käyttöä silmällä pitäen ja helpottaen huoltotoimenpiteitä. Prototyyppi on myyty, uusi omistaja löytyi projektin rakennusvaiheessa ja näin tulevan käyttäjän toiveita on voitu huomioida jo rakennusvaiheessa.
Veneen levyrakenteinen puukomposiittipohja on vahvistettu pellavakuitu-epoksihartsilaminaatilla, massiivipuuosat ovat Khayamahonkia, kyljet limisaumarakenteella. Vene rakennettiin ylösalaisin CNC-työstettyjen rakennekaarien päälle, jotka samalla muodostivat tukirakenteen turkkilevyille.
Huomio ympäristöön
Keväällä tehtävien koeajojen, CE-certifioinnin sekä piirustusten viimeistelyn myötä kaikki Puuveneveistäjät ry:n jäsenet saavat oikeuden markkinoida, myydä ja rakentaa mallia.
Ympäristön huomiointi sekä sähkövoiman tulo yhä vahvemmin myös veneilyyn edellyttää siirtymistä raskaista, suurilla tehoilla sekä syvällä V-pohjalla varustetuista veneistä puoliliukuviin, kevytkulkuisiin malleihin ja tässä Puuveneveistäjien uusi venemalli on kehityksen aallonharjalla. Veneen kulku on optimoitu 6-12 solmun alueelle, jolloin tehoa vaaditaan laskelmien mukaan vain 6-12 hevosvoiman verran. Maltillisen nopeuden myötä myös mukavuus ja nautinto vesillä kasvavat.
Tyyppivene nähdään Puuveneveistäjät ry:n osastolla, halli 7, osasto 7d150.