Rivieran päämarkkinat ovat Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja kivikovilla Pohjois-Amerikan markkinoilla, mutta merkillä on pyrkimyksiä laajentaa reviiriään etenkin kehittyneille, premium luokan veneiden päälle ymmärtäville markkinoille, kuten Eurooppaan. Rivieran tapauksessa premium-leimaa ei ole tarpeen kyseenalaistaa, sen verran vakuuttavia kaikki allekirjoittaneen viimeisen vuosikymmenen aikana näkemät ja kokemat Rivierat ovat olleet.

Rivieran uutukainen on 465 SUV. Australialaismerkin mittapuussa kyse on pienemmän pään mallista, vaikka sen kokonaispituus on liki 16 metriä eli 52 jalkaa. Riviera numeroi mallit yhä runkopituuden mukaan. Huomionarvoista on myös 465 SUV:n poikkeuksellisen suuri, 4,8 metrin leveys. Näkemättäkin voidaan siis hyvin todeta, että 465 SUV on mallinumeroaan suurempi vene.

465 SUV on tyypiltään cabincruiser, jonka pääkannella on siis takaovella ja seinällä avotilasta suljettava kansisalonki. Avotila on jaettu Rivieralle tyypillisesti ja erinomaisesti toimivasti kahteen tasoon. Alempana ja taaempana on tyhjä, kalustamaton ja sellaisena moninaisiin aktiviteetteihin soveltuva varsinainen avotila, joka on samalla korkeudella laajan, kaiteilla aidattavissa olevan uimatason kanssa. Ylempänä ja edempänä on kansisalongin kanssa samalla korkeudella ja katon suojassa oleva eräänlainen ”välikannen” oleskelutila.

Kansisalonkiin mahtuu kooltaan runsas, molemmille laidoille levittyvä takapentteri, kuuden hengen U-sohva sekä ohjaamon kaksi erillisistuinta. Katossa on kookas ja sähkötoiminen liukukattoluukku.

Majoituskannella on käytännöllinen kolmen makuukajuutan ja kahden toiletin combo. Mastersviitti on keulassa ja varustettu kahdella vaatekaapilla sekä omalla yksityistoiletilla, jossa on erillinen suihkukomero. Keskiveneen makuukajuutat ovat liki identtisen oloiset, mitä nyt paapuurin kajuutasta on oma sisäänkäynti yleistoilettiin, jonne styyrpuurin kammarin asukit joutuvat kulkemaan käytävän kautta. Paapuurin kajuuttaan voi valita erillisvuoteiden sijaan parivuoteen, joka on tosin toiselta sivulta seinässä kiinni.

Rivieran sisutuksen laatuvaikutelma ja viimeistely vaikuttaa olevan kuvissa huippuluokkaa. Sisustuksen puupinnat on suojattu paksulla ja kiiltävällä lakkakerroksella ja materiaalit ovat tyylikkäitä. Rivieran tapana on ollut rakentaa ja viimeistellä malliston pienemmätkin mallit isompien tasolle.

Tuotteesta ja sen positioinnista johtuen Rivierat eivät ole kokoluokkansa halvimpia veneitä. Euroopassa veneitä. Esimerkiksi 465 SUV on noin miljoonan euron verottomalla tehdashinnalla hieman arvokkaampi kuin vaikkapa 50-jalkaiset Princessit tai suomalaisverrokeista sopivimmat Targa 46 ja Nord Star 49 SCY. Suomen maahantuojaa Rivieralla ei ole, lähin edustus löytyy Belgiasta.

www.rivieraaustralia.com