Alkuperäinen ajatus recreational trawlereista, tai cruising trawlereista, syntyi 1960-luvun lopulla, kun nykyään kuuluisuuteen noussut Arthur DeFever sai tehtäväkseen suunnitella vapaa-ajan veneen kalastusveneen rungolle. Ajatuksena oli, että se olisi pitkän matkan moottorivene, joka soveltuisi kaikkiin sääolosuhteisiin kaikilla merillä. Siitä kehittyi joskus alkuperäiseksi trawleriksi luonnehdittu Grand Banksin Alaskan, jonka suurta ohjaushyttiä, flybridgeä ja tunnusomaista runkoa lukemattomat muut valmistajat ovat sitemmin kopioineet ja kehittäneet yhä uudelleen.
Trawler on yleinen venetyyppi monissa osissa maailmaa, erityisesti Yhdysvalloissa ja Kanadassa, mutta Pohjoismaissa se ei syystä tai toisesta ole menestynyt yhtä hyvin. Tämä on kummallista, sillä malli sopisi meidän subarktiseen ilmastoon kuin nenä päähän. Kulmikkaan ja korkean kansirakenteen ansiosta nämä veneet tarjoavat paljon lämmintä, avaraa ja mukavaa sisätilaa.
Kuuden solmun matkanopeus
Ensimmäisenä sähköllä kulkevien trawlereiden markkinoille ehti alankomaalainen Steeler Yachts, kertoo yhtiö tiedotteessa. Steelerillä on pitkät perinteet laadukkaiden teräsveneiden rakentamisessa. Veistämön uusi sähkömalli on nimeltään Steeler 61S Electric, ja sen kerrotaan olevan maailman ensimmäinen valtamerikelpoinen sähkökäyttöinen, teräksestä rakennettu trawler. Siinä on sähköinen voimansiirto, 180 kW:n litiumioniakku ja 75 kW:n dieselgeneraattori. Tällä paketilla saa peräti 2 000 meripeninkulman toimintasäteen kuuden solmun matkanopeudella.
Sähköpropulsio tuntuu sikäli varsin luontevalta vaihtoehdolta tämänkaltaiseen veneeseen, että se sopii erityisen hyvin juuri uppoumarunkoisille aluksille. 61S Electricin katolla on16 akkukennoa, joilla ajaa nelisen tuntia. Konehuone on täynnä nykyaikaista tekniikkaa. Avomerellä akkujen lataamiseen käytetään dieselgeneraattoria, muilta osin vene on täysin sähköinen. Steeler Yachtsin mukaan vene toimii 10 tuntia kahden tunnin latauksella. Steeler 61S Electricissä on myös useita aurinkopaneeleita ja kaksi tuuligeneraattoria, jotka auttavat lataamisessa. Valtamerten ylityksiä ajatellen veneeseen on asennetu 3000 litran dieseltankit.
Veneen suunnittelusta vastaa niin ikään alankomaalainen Vripack Yacht Design.
Mukavan avarat sisätilat
Asumiseen tarkoitetut sisätilat ulottuvat uimatasanteelta aina keulaan. Tilat ovat yhdessä tasossa ilman portaita tai muita kulkua haittaavia korkeuseroja. Maisemista voi nauttia suurista, miltei vesilinjaan ulottuvista ikkunoista. Keulassa on kaksi vierashyttiä, joissa on yhteinen kylpyhuone.
Yläkannen ohjaushytin komentokeskus sijaitsee tyyrpuurin puoleisen oven tuntumassa. Sen ansiosta perämiehen on helppo jalkautua sivukannelle tilannekatsausta varten, esimerkiksi kiperissä kiinnittäytymisissä. 61S Electricin kylkiin asennetut törmäyslistat, jotka toimittavat kiinteiden fendereiden virkaa, suojaavat vapaalaitoja kolhuilta ja naarmuilta. Törmäyslistat myös lisäävät veneen karskia ilmettä.
Ohjaushytin takaosasta pääsee puolestaan helposti laskeutumaan suoraan salonkiin, josta tarpeen vaatiessa on lyhyt harppaus aluksen tenderiin.
Integroidun nosturin ansiosta tenderi on helppo laskea ja nostaa sen yläkannella sijaitsevalta telakalta. Peräkannen turkin alla on kaksi suurta säilytyslaatikkoa esimerkiksi kajakeille, polkupyörille tai muille vapaa-ajan viettoa hauskuuttaville välineille.