Puolalaisveistämö Sunreef kuuluu maailman johtaviin katamaraanivalmistajiin ja on luonnollisesti mukana uutuuksien esittelyssä tuoden Cannesiin Sunreef Ultima 55 -hybridikatamaraanin, jonka sanotaan yhdistävän yksirunkoisen veneen edut monirunkoisen avariin tiloihin.
Ultima-mallisarja alkaa 44-jalkaisista ja ulottuu aina 111-jalkaisiin superjahteihin, joten 55 sijoittuu sarjassa pienempään päähän. Cannesissa vene saa Euroopan-debyyttinsä, sillä sen maailman ensi-iltaa juhlittiin jo helmikuussa Dubai International Boat Showssa. Dubai oli sikäli luonteva valinta, että vene on rakennettu Sunreefin uudessa veistämössä Arabiemiirikunnissa. Samalla Ultima 55:sta tuli ensimmäinen kyseisellä tuotantolaitoksella valmistettu vene.
Melkoisen vaikuttavaa on myös se, että kyseinen tuotantolaitos rakennettiin kahdessa vuodessa ja valmistui vasta maaliskuussa 2024. Matkallaan piirustuspöydältä valmiiksi veneeksi Ultima 55 ehti myös napata muutaman palkinnon, joista merkittävin on BLT Design Award 2024 rakennustuotemuotoilun kategoriassa.
Juomat eivät läiky
Sunreef Ultima -malliston alukset ovat muotoilultaan varsin modernit. Veneissä on huomattavan negatiiviset keulat, eteenpäin kallistetut tuulilasit sekä ohjaamot pitkillä aurinkolipoilla, mikä antaa niille karskit ja työvenemäiset ilmeet. Veistämön mukaan tyyli ei ole vain esteettinen, vaan parantaa myös veneiden suorituskykyä ja tehokkuutta vesillä, mikä on tietysti vain sanahelinää kun puhutaan kuitenkin vain muodoista.
Takakansi, salonki ja ohjaamo on toteutettu yhdessä tasossa, joka edesauttaa sujuvaa kulkemista ja vähentää kiusallista kompurointia: drinkit pysyvät lasissa niin ajossa kuin ankkurissa ollessa. Keulakannelle, jossa on avara alue auringonpalvojia varten, noustaan sivukansien muutamaa askelmaa pitkin. Kaikki turkit on vuorattu tiikillä.
Ultima 55 on ostajan toiveiden mukaan saatavilla joko kolmella tai neljällä hytillä. Ja kuten arvata saattaa, lisävarustelista on varsin pitkä. Mainitsemisen arvoisia lisämaksusta lunastettavia tilpehöörejä ovat esimerkiksi ammattikipparin oma yhden hengen hytti sekä sähköhydraulinen taavetti tenderille eli apuveneelle. Tärkeä varuste, joka helpottaa arkea ja vähentää vinsseistä vastaavan miehistön työkuormaa.
Hybridillä tai polttomoottoreilla
Sunreef Ultima 55 on 17 metriä pitkä ja 5 metriä leveä silloin, kun alaslaskettavat sivuterassit ovat yläasennossa. Kun terassit laskee alas, leveys kasvaa peräti 8 metriin, mikä avaa vieläkin hulppeammat puitteet viihtymiseen ja oleskeluun.
Kuten kaikki Sunreefin Ultima-sarjan mallit, myös 55 on suunniteltu optimoimaan energiankulutusta. Eco-etuliitteellä nimetty hybridiversio, joka nähdään Cannesissa syyskuussa, on varustettu kahdella 350 kW:n sähkömoottorilla ja kahdella 600 hevosvoiman polttomoottorilla. Näitä ruokkii tehokas akkupaketti yhdessä dieselgeneraattorien kanssa. Kyseisellä kokoonpanolla vene saavuttaa noin 35 solmun huippunopeuden ja noin 180 meripeninkulman toimintasäteen 25 solmun matkavauhdilla. Niille, jotka vierastavat sähköhärveleitä, on tarjolla Classic-versio, joka varustetaan kahdella Volvo Penta D6-IPS650 -dieselillä, joista kumpikin tuottaa 480 hevosvoimaa.