Osaltaan juhlahumua aiheuttaa Välimeren kulissit. Varsinkin Cannes on suihkuseurapiirien napa-aluetta luksushotelleineen, -ravintoloineen ja suurine jahteineen. Genova on paljon rosoisempi ja suurempi satamakaupunki, mutta venemessuilla haisee yhtälailla iso raha.
Vene- ja kävijämäärissä mitattuna Genova on messutapahtumana selvästi suurempi, mutta Cannes on silti selvästi kansainvälisempi ja kaupallisesti tärkeämpi. Se kerää paikalle kaikki suuret nimet ja uusimmat mallit.
Cannesissa esiteltiin tänä vuonna hieman yli 700 venettä, Genovassa yli tuhat. Suurempia veneitä Cannesissa on kuitenkin enemmän. Toisaalta alle 10-metrisiä veneitä on Cannesissa esillä vain vähän, Genovassa valikoimaa on runsaasti.
Cannesissa rajat ovat tulleet vastaan jo vuosia sitten. Messuille olisi enemmänkin veneitä tulossa, mutta järjestäjä joutuu rajoittamaan mukaan otettavien veneiden määrää. Suurista nimistä huolehditaan tietysti ensisijaisesti, esimerkiksi italialainen Ferretti Group on noin 30 messuveneellä yksi Cannesin suurimmista, ellei suurin näytteilleasettaja. Suomalaismerkeistä laajimmin Cannesissa näkyvät Axopar ja Saxdor. Esimerkiksi Targalle ja Sargolle liikeni Cannesista tänä vuonna vain yksi venepaikka kummallekin.
Uutuustarjonta on Cannesissa perinteisesti vahvaa, sillä se käytännössä aloittaa uuden mallivuoden. Tänä vuonna Cannesissa ensiesiteltiin alun toistasataa mallivuoden 2026 uutuutta, ja julkistettiin lähes toinen mokoma tulevan talven ja kevään uutuuksista.
30-metristen superjahtien määrä kasvaa Cannesissa vuosi vuodelta.
Viime vuosina yhä useampi Cannesissa esiteltävä uutuusmalli uitetaan messujen jälkeen esille myös Genovaan – tai isomman pään superjahdit Monacoon. Erona on, että Cannesissa näytteilleasettajina on pääsääntöisesti venevalmistajat, Genovassa italialaismerkkejä lukuun ottamat yleensä paikalliset maahantuojat, monet toki päämiestensä tukemina. Näin toimivat myös kansainvälisesti suurimmat suomalaismerkit Axopar ja Saxdor.
Veneet ja osastot pääosassa
Cannes Yachting Festivalin kävijämäärä on tapahtuman kokoon, kalustoon ja arvostukseen nähden jopa yllättävän pieni, noin 56 000. Genovassa yleisöä on yli tuplasti enemmän, tänä vuonna lähes 125 000. Kävijämäärissä ei parin viime vuoden aikana ole suuria heilahduksia tapahtunut suuntaan tai toiseen.
Messuvierailun kannalta Genovan näyttely on Cannesia paljon kävijäystävällisempi: vaikka kävijöitä on enemmän, on messualue paremmin organisoitu ja yhtenäisempi, ja leveillä laitureilla on paremmin tilaa liikkua.
Cannesissa kokemus on paljon hektisempi, ja näyttely on jaettu hankalasti kahteen toisistaan etäällä olevaan satamaan, Vieux Portiin ja Port Cantoon. Vaihto tapahtuu jouheimmin vesibussilla tai ribkyydillä, mutta varsinkin koko moottoriveneantiin tutustuvan aikaa ja vaivaa se joka tapauksessa vie. Moottoriveneitä kun on esillä molemmissa satamissa, purjeveneitä vain Port Cantossa.
Koeajojen ja kelluvan venenäyttelyn ohella Genovassa on runsaasti maaosastoja ulkona ja sisällä.
Sekä Cannesissa että Genovassa veneet ja messuosastot ovat selvästi pääosassa. Kuluttajille suunnattua oheisohjelmaa ei ole paljoa eikä tapahtuma-alueiden ravintolaelämykset ole kummoisia. Ehkäpä siksi varsinkin suuremmat näytteilleasettajat panostavat huomattavasti vieras- ja vip-vierastiloihin, joissa väki tuntuu viihtyvän – kunhan niihin vain pääsee sisään.
Veneisiin tutustuminen on Genovassa helpompaa kuin Cannesissa: vapaasti sisään kuljettavia veneitä on enemmän ja sisäänkirjautumistiskillä asiointia vaativiinkin löytyy todennäköisesti vapaa pääsyaika nopeammin.
Molemmilla messuilla veneitä on myös mahdollisuus koeajaa, jos vain veneen osastopaikka sen mahdollistaa ja koeajolle mielivä on riittävän uskottava potentiaalisena asiakkaana. Silmämääräisesti arvioituna Genovassa koeajoja on enemmän ja niille pääsy on vapaampaa, toki kalustokin on keskimäärin pienempää.
Välimeren malliin
Välimeren venekalusto poikkeaa luonnollisesti aika lailla täkäläisestä, ja se luonnollisesti näkyy myös molemmilla messuilla. Varsikin moottoriveneistä kiinnostuneille se on vain virkistävää. Purjeveneissä vastaavaa tyyppieroa ei ole.
Suurissa moottorijahdeissa muodissa on tilatarjonta, bech clubit ja tietynlainen seikkailullisuus. Trendi tuo markkinoille perinteisistä kauneusihanteista poikkeavia luomuksia.
Avattavin terassein laajennettavat beach clubit valtaavat yhä enemmän tilaa superjahtien perästä. Sisä- ja oleskelutiloja hyvitetään korkeutta ja pääkannen pituutta kasvattamalla. Sanlorenzo näyttää beach clubin mallia.
Välimeren erikoisuuksiin kuuluvat isot maxi-ribit ja toinen toistaan veistoksellisemmin muotoillut ympärikuljettavat T-top-päiväjahdit. Isoissa ribeissä korostuu suorituskyky ja T-top-veneissä ylellisyys. Molemmissa luokissa valikoimaa tuntuu olevan pilvin pimein, merkkikirjo on todella runsasta.
Matkaveneiden ja päiväjahtien luokassa on myös selkeä kasvupotentiaali katamaraanirunkoisille moottoriveneille, ja nimenomaan sellaisille, jotka ovat alusta eli rungoista asti suunniteltu moottorikateiksi, eikä vain purjekatamaraanien mastottomiksi versioiksi.
Cannesin uutuuspoiminnat voi katsastaa alla olevasta kuvagalleriasta.
Italian ihme(et)
Siinä missä Cannes on kansainvälisten kärkinimien pelikenttä, tarjoaa Genovan venemessut varsin kattavan poikkileikkauksen Italian venealan teollisuuteen, joka rikkoi viime vuonna ennätyksiä kokonaisliikevaihdon noustessa 8,6 miljardiin euroon. Edellisvuoteen verrattuna ala kasvoi 3,2 prosentilla.
Kasvun veturina on isommat moottoriveneet ja superjahdit, tarkemmin määrittelemättömän pienten veneiden segmentin kerrottiin taantuneen 10 prosentilla. Tuotanto on Italiassa pysynyt vahvasti kansallisrajojen sisällä, sillä alan kokonaisarvosta lähes 88 prosenttia eli yli 7,5 miljardia valmistettiin Italiassa.
Koko venealan 8,6 miljardin kakusta 78 prosenttia eli 5,9 miljardia meni vientiin. Veneissä osuus oli vielä suurempi: venetuotanto oli kokonaisuudessaan 5,4 miljardia, mistä 89 prosenttia valmistettiin vientiin. Kaikkiaan venesektori työllistää Italiassa noin 31 500 työntekijää. Näillä luvuilla Italia on Euroopan suurin veneteollisuusmaa.
Paikalliset Azimut-Benetti, Ferretti Group ja Sanlorenzo Group ovat Genovassa paalupaikoilla. Isojen jahtien rivin lisäksi kullakin on omat vieraspaviljongit.
Se näkyy ja tuntuu Genovan messuilla, jossa italialaisten venemerkkien kirjo on kaiken kattava. Pienimmät ja halvimmat pulpetti- ja kumiveneet tuntuvat tulevan etelästä. Tyyli ja laatu on tyypillisesti melko pelkistettyä, eikä ergonomiaan ole liiemmin panostettu. Iso aurinkotaso tuntuisi olevan tärkein ominaisuus.
Myös keskihintaisissa ja -kokoisissa moottoriveneissä on merkkitarjontaa yli äyräiden. Laatuvaikutelma on jo huomattavasti parempaa ja paikoin jopa oikeinkin mainiota, mutta yhä monesta brändistä ei Italian rajojen tai välittömän vaikutusalueen ulkopuolella ole juurikaan kuultu. Erityisen luonteikkaita kuriositeetteja ovat perinteisistä gozzo-fiskareista ammentavat retromallit.
Huipulla onkin sitten monet kansainvälisesti tutut ja menestyneet italialaisvalmistajat, joista leveimmät harteet ovat Azimut-Benettillä, Ferretti Groupilla (Ferretti, Pershing, Riva, Itama, Wally, CRN ja Custom Line) ja Sanlorenzo Groupilla (Sanlorenzo, Bluegame, Swan) sekä yksittäisistä merkeistä ehkäpä Cranchilla ja Absolutella. Mainittavia nimiä olisi toki vielä pitkä lista muitakin.
Valikoima Genovan uutuuksia löytyy alla olevasta kuvagalleriasta.
Vuonna 2026 venemessut järjestetään Cannesissa 8.–13.9. ja Genovassa 17.–22.9.