Uusi akku esiteltiin hiljattain Electric & Hybrid Marine World Expo -messuilla Amsterdamissa. Torqeedon aiemmat akut ovat perustuneet litiumteknologiaan, mutta Deep Blue Battery 80:ssa on siirrytty LFB-akkukemiaan (litium-rautafosfaatti). Akun kapsiteetti on 80 kilowattituntia eli aiempaan 40 kilowattitunnin akkuvaihtoehtoon verrattuna se kaksinkertaistaa Deep Blue -moottorien toimintamatkan ja -ajan.
Deep Blue Battery 80:n rakenteessa yksittäiset kennot integroidaan suoraan akkupakettiin, ilman välimoduuleja tai -komponentteja. Seurauksena akun fyysinen koko pysyy pienenä, mikä helpottaa asennusta useimpiin veneisiin.
Kymmenen vuoden kapasiteettitakuu
Deep Blue Battery 80:ssä on suuri energiatiheys suhteessa tilavuuteen (272 Wh/l), mikä on erityisen tärkeää suuremmille ja raskaammille uppoumarunkoisille aluksille, kuten risteily- ja kauppa-aluksille. Matkustajalautta tuottaa keskimäärin saman verran päästöjä kuin noin 40 dieselbussia, joten näiden alusten sähköistäminen on monille kaupungeille ensisijaisen tärkeää. Uudella Deep Blue Battery 80 -akulla on jopa kymmenen vuoden kapasiteettitakuu sekä vapaa-ajan että kaupalliseen käyttöön.
– LFP-akut ovat pitkäikäisiä ja turvallisia ja ne valmistetaan runsaasti saatavilla olevista raaka-aineista. Näin vältetään metallien korkeat hinnat, eettiset ja ympäristöön liittyvät huolenaiheet sekä hankinnan epävakaus nykypäivän nopeasti muuttuvilla markkinoilla. LFP-akkuja käytetään nyt jopa sähköautoissa, kuten Teslan ja Volvon Standard Range -vakiomallisissa, kertoo Torqeedon toimitusjohtaja Fabian Bez sanoo.