Uutta Volvo Pentan Easy Boating -konseptiin kuuluvaa ajoavustinta saadaan vielä odottaa pari vuotta, sillä markkinoille automaattinen laituripaikalle ajo on tulossa vuonna 2020. Käytännössä Volvo Penta on projektissa kuitenkin jo pitkällä eli prototyyppien testausvaiheessa.
Automaattisen rantautumistoiminnon perustan muodostavat Volvo Pentan EVC eli elektroninen alushallintajärjestelmä, veneen liikuttamisesta vastaava IPS Joystick -voimansiirto- ja hallintalaitteisto sekä ulkopuoliset laituripaikkaan asennettavat sensorit. Itse toiminto on kolmivaiheinen.
Ensin vene ajetaan laiturin edustan "yhteysalueelle", jolloin järjestelmä ilmoittaa tunnistaneensa tulijan ja olevansa valmis ohjaamaan veneen laituriin. Kipparin tehtäväksi jää painaa "yes"-nappia. Sen jälkeen hallinnan ottaa EVC, joka ohjaa laiturin ja aluksen eri sensorien sekä etenkin gps-paikannuksen sijaintitiedon perusteella aluksen paikalleen. Sitten vain köydet kiinni, siihen ei vielä apuja ole.
Laituripaikka tulee olla varustettu sensoreilla, jotta automaattiparkkeeraus onnistuu.
Rantautumisavustin tulee Volvo Pentan kaavailujen mukaan saataville uusien veneiden ensiasennuslisävarusteena sekä sen lisäksi myös jälkiasennettavana ohjelmistopäivityksenä vanhempiin IPS-veneisiin. Hinnasta ei hiiskuta vielä mitään, mutta tuskinpa automaattipysäköinti tulee olemaan ainakaan halvempi kuin Volvo Pentan gps-sijaintitietoon perustuva taivasankkuri eli veneen automaattisesti paikallaan pitävä Dynamic Positioning System (DPS). Se on venevalmistajien lisävarustehinnastoissa yleensä noin 20 000 euron lisävaruste.
Automaattisella laituriin ajolle tarvitaan markkinoille tullessaan luonnollisesti myös käypäinen kauppanimi, ja DPS-taivasankkuri saattaa antaa siitäkin vinkin. Dynamic Docking System ainakin kuvastaisi tulevaa järjestelmää melko hyvin.
Ensisijaisesti Volvo Penta odottaa rantautumisautomatiikan kiinnostavan yksityishenkilöitä, jotka operoivat omaa venettä omalta venepaikalta käsin, mutta maalailee tulevaisuuteen myös laajempia mahdollisuuksia. Kuten vaikka satamarakentajien ja vierassatamien kiinnostumista automaattisen parkkeerauksen mahdollistavista laituripaikoista.
Silloin pysäköintiavustimen voisi integroida myös Volvo Pentan Easy Connect appiin, jonka käyttäjät voisivat tarkista satamasta löytyvät vapaat automaattiparkkeerauspaikat ja mahdollisesti myös varata niitä.
Lopuksi täytyy luonnollisesti muistuttaa, että autoissa olevien pysäköintiavustimien tavoin kyse on vain avustavasta automatiikasta. Vastuu pysäköinnistä on kipparilla eikä hänen siten tule poistua komentosillalta, vaan vahtia ja olla valmiina puuttumaan peliin, jos jotain näyttää menevän automatiikalta pieleen.
www.volvopenta.com