Käytännössä Vmax-mallien uudistus on täysin kosmeettinen, jossa tutun muotoinen koppa on saanut uuden värityksen ja grafiikan. Kopan kiiltävän musta maalipinta taittuu ainakin kuvissa siniseen ja grafiikassa suurin fonttikoko on annettu SHO-lyhenteelle.

Vmax on Yamahan perinteinen mallinimi vakiomalleja sporttisemmille versioille. Asiaa korostava SHO-lyhennys tulee sanoista Super High Output, joka vapaasti suomennettuna tarkoittaa tehokkaampaa versiota. Käytännössä Vmax SHO -mallinimi viittaa siis moottorin nimellistehoa tehokkaampaan versioon.

Virallisesti Yamaha ilmoittaa Vmax-mallien tehoiksi mallimerkintöjen mukaiset numerot, mutta käytännössä tehoa voi odottaa olevan ainakin 10 prosenttia sitä enemmän. Esimerkiksi VF90 vastannee siis voimavaroiltaan kutakuinkin 100-hevosvoimaista vakiomallia. Hyvän teho-painosuhteen myötä tarjolla on kiihtyvyyttä ja nopeutta, mikä tekee Vmaxeista hyvän vaihtoehdon suorituskykyä arvostaville veneilijöille.

Kesällä myyntiin tulevat uudet VF90, VF115, VF150 ja VF175 Vmaxit eivät teknisesti poikkea edeltäjistään millään tavalla. Kaikki mallit ovat nelisylinterisiä rivimoottoreita, joista kahden pienemmän iskutilavuus on 1,8 ja kahden suuremman 2,8 litraa. Painoa moottoreilla on malliversiosta riippuen 162–166 (VF90), 176–180 (VF115) tai 223–227 kiloa (VF150 ja VF175). 

Ulkonäöltään uudistuneen Vmax SHO -malliston hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta teknisesti samanlaisista edeltäjistä pitänee saada aika hyvää osviittaa. Niiden hinnat asettuivat mallivuodelle 2024 julkaistussa hinnastossa 15 000 ja 24 000 euron haitariin.

www.yamaha-motor.fi