Yanmarin sisäperämoottoritarjonnassa oli mallivuodella 2018 välivuoden makua tarjonnan ollessa tavanomaista suppeampi. Se johtui siitä, että mallistosta ehti poistua BMW-sukuiset 4BY- ja 6BY-moottorit, mutta ne korvanneesta 4LV-sarjasta ehti myyntiin vain merivaihteella akselivetoon yhdistettävät sisämoottoriversiot.

Mallivuodelle 2019 tilanne korjaantuu, kun 4LV-sarjasta saadaan myyntiin myös Z-sisäperämoottoriversiot. Teholuokkia on peräti viisi: 4LV-150Z, -170Z, -195Z, -230Z ja -250Z.

Vetolaitteena käytetään Yanmarin tuttua ZT370-mallia, joka palvelee myös tehokkaammissa 8LV-320Z/350Z/370Z-moottoreissa. Tuplapotkurisen vetolaitteen hienous on sähköisellä kaukohallintalaitteella hallittava hydraulinen kytkin, jonka ansiosta vaihteen kytkeytyminen tapahtuu pehmeästi ja hiljaisesti.

Vaihteiden kytkeytymisen hienostuneisuus korostuu etenkin jos järjestelmää täydentää parikoneasennusten yhteyteen saatavalla JC10-joystick-satmahallintalaitteella.

Purjevenevetolaitteiden SD-sarjassa Yanmarilla on entuudestaan koot SD25 ja SD60. Niistä pienempi on yhdistetty 10–30-hevosvoimaisiin ja suurempi 40–80-hevosvoimaisiin moottoreihin.

Kuten mallinumeroista voi arvata, uusi SD80 kasvattaa valikoimaa suurempiin teholuokkiin. METS-messuilla prototyyppinä julkistettu SD80 on suunniteltu erityisesti 150-hevosvoimaisen 4LV-moottorin jatkeeksi.

www.yanmar.fi

www.yanmarmarine.com