Michael Schmidt lienee yksi Saksan venealan monipuolisimmista toimijoista. Lapsena jollapurjehtija, nuorukaisena niiden rakentaja, aikuisena venekauppias, veistämön osakas ja kansainvälisen tason kilpapurjehtija aina America's Cupia myöden.
Vuonna 190 hän meni johtajaksi ja pääosakkaaksi silloisen itä-Saksan jäljiltä työntekijöiden osuuskunnaksi muuttuneeseen veistämöön Greifswaldiin. Pienestä alusta kasvanut Hanse-konserni kuuluu nyt maailman viiden suurimman venevalmistajan joukkoon.
Schmidt myi osuutensa Hansesta vuonna 2011. Sen jälkeen hän suunnitteli ja teetti itselleen unelmapurren, 80-jalkaisen superjahdin, joka ylellisestä asuttavuudesta ja korkeasta omavaraisuudesta huolimatta oli suorituskykyinen ja hyvin pienellä miehistöllä hallittava. Pursi keräsi huomiota maailmalla kierrellessään, ja pian siitä toivottiin sisarvenettä. Schmidt arvioi löytäneensä markkinaraon. Vuonna 2016 nousi Greifswaldiin uusi veistämö YYachts, joka erikoistui pitkälle kustomoituihin suuriin, hiilikuituisiin luksuspursiin. Mallit Y7, Y8 ja Y9 ovat pituuksiltaan 70-, 80- ja 90-jalkaisia ja edes jossain määrin sarjavalmisteisia. Niiden yläpuolelle asettuvat aina 135-jalkaisiin asti ulottuvat täysin puhtaalta paperilta suunniteltavat projektit.
Sarjan uusin pursi Y6 on siis sen pienin, vaikka sekin 60-jalkainen. Tässä purressa veistämö korostaa sitä että se on suunniteltu täysin yksinpurjehdukseen sopivaksi. Huomattavan monipuolista purjevarustusta käytetään sähköisillä vinsseillä, joita kaikkia hallitaan ohjaamon paneeleista, kuten myös moottoria ja ankkuria.
Kokoonsa ja varusteluunsa nähden vene on kevyt. Sandwich-rungon ulkokuori on lasikuitua, ydin corecellia ja sisäpuoli hiilikuitua. Hartsi on epoksia ja tyhjiölaminointi kovetetaan uunissa. Kaikki laipiot ja sisärakenteet ovat hiilikuitusandwichiä, samoin kansi.
Alumiinimasto tulee Sparcraftilta ja sitä tukevat rod-vantit. Kikiä käytetään hydraulisesti, samoin isopurjeen jalusta. Köli on valurautaevällä ja lyijybulbilla, Itämerelle varsin syvän 3,50 -metrisen vaihtoehdoksi saa 2,85 m syvän kölin.
Y6 on ajateltu nimenomaan pitkien purjehdusten ja suurten avomeriseikkailuiden veneeksi. Omavaraisuutta antaa tankkien ja varastotilojen runsas mitoitus. Silti yksinpurjehtijan ei tarvitse matkustaa yksin, vaan asumaan mahtuu perhettä ja kavereita. Sisustusta räätälöidään pitkälle asiakkaan toiveiden mukaan, mutta tyypilliseksi toiveeksi veistämö olettaa 3-4 kajuutan ratkaisuja. Miehistökajuutallekin on tilavaraus keulassa, vaikka lähtökohtana ovat itse purjehtivat omistajat.
Keulassa on omistajan sviitti toiletteineen. Päälaipiota vasten sijoittuu styyrpuurin puolelle pentteri ja vastalaidalle valinnan mukaan etätyöskentelyyn soveltuva työpiste tai lounge, tai erillinen vieraskajuutta. Salonki jakautuu eri laidoilla ruokailu- ja oleskeluryhmiksi. Portaikon molemmilta puolilta käydään peräkajuutoihin, joilla on omat pesutilat. Tähän perusjärjestelyyn voi sommitella sangen vapaasti muutoksia, ja saatavilla olevien pintamateriaalien ja värien kohdalla valikoima on vielä suurempi.
Y6:n ensimmäinen yksilö on jo rakenteilla Greifswaldin veistämöllä. Vesille sen arvioidaan pääsevän ensi kaudella.