Flir-lämpökameroiden huokeimmat M100- ja M200-sarjojen mallit on tarkoitettu pienempiin huviveneisiin. Niiden hinnat alkavat hieman yli 3 000 eurosta.
Lämpökameran kuvaa voidaan esittää missä tahansa yhteensopivassa monitoiminäytössä.
Hyvä pimeänäkö
Lämpökamera on herkkä näkyvää valoa lyhyemmille aallonpituuksille, joita kutsutaan infrapunaksi eli lämpösäteilyksi. Lämpösäteilyä lähettävät käytännössä kaikki materiaalit.
Lämpökamera "näkee" yhtä hyvin pimeässä kuin valoisassa. Se muuttaa erilaiset lämpötilat näkyviksi sävyiksi tai väreiksi.
Voisi kuvitella, että kaikki samoissa olosuhteissa olevat kohteet ovat yhtä lämpimiä, mutta lämpökameran kuvassa poiju erottuu hyvin ympäröivästä vedestä.
Jos kohde poikkeaa selvästi ympäristön lämpötilasta kuten ihminen, tämä loistaa lämpökameran kuvassa kuin majakka.
Apuna tähystyksessä
Flirin edullisimman M100-sarjan kameraa voi kallistaa pystysuunnassa mutta ei kääntää sivusuunnassa.
Tämä malli toimii hyvin navigoinnissa. Sillä voi kompensoida veneen kulkuasentoa. Siinä on kaksinkertainen digitaalinen zoom.
Sen sijaan M200-mallia voi kallista ja kääntää 360 astetta. Sen digitaalinen zoom on nelinkertainen. Sitä voi käyttää myös etsimiseen.
Molemmat painavat 6,7 kiloa. Niiden korkeus on 23 ja halkaisija 16,1 senttiä.
Kuvan resoluutio kummassakin on 320 x 240.
Kun lämpökamerat kytkee Raymarinen uusimpaan Axiom-monitoiminäyttöön, molemmissa voi käyttää Flirin kuvan älykästä ClearCruise-analysointitoimintoa. Se ilmoittaa näkyvällä ja kuuluvalla merkillä, kun kamera havaitsee vedessä jotain.
Valmistajan mukaan ihmisen voi nähdä 460 metrin päästä, veneen yli kilometrin etäisyydeltä.
Kameran toimintoja voi ohjailla monitoiminäytön ruudulta tai erikseen hankittavalla ohjaimella, ja näytön väripaletti voidaan valita erilaisista vaihtoehdoista.
Kuin olisi sytyttänyt valot
Vaikka näiden edullisimpien mallien kuvatarkkuus on pieni, kuvasta saa yllättävän paljon tietoa.
Lämpökameran ClearCruise-järjestelmä havaitsi mahdolliset uhat melko hyvin, mutta ei ihan kaikkia.
Keskiyön tunteina oli liki pilkkopimeää. Laituriin kiinnitettyjä veneitä ei nähnyt paljain silmin kaapelinmitan päästä, mutta lämpökameran kuvassa kaikki näkyi selkeästi, kuin maisemaan olisi sytytetty valot.
Rannalla jopa näkyi ulkoilija, joka näytti käryttävän tupakkiaan.
Konkreettista hyötyä
Lämpökameran suurin hyöty on toistaiseksi se, että se helpottaa satamaan löytämistä tai että sen avulla näkee enemmän pimeillä vesillä.
Merimerkkien tunnistaminen pelkkien valojen perusteella voi olla haastavaa, mutta lämpökampera vähentää huomattavasti sekaantumisen vaaraa. Ja laite näkee myös auringon häikäistessä silmiä.
Sivulle kääntyvä M200 tulee asentaa siten, että sillä on mahdollisimman esteetön näkymä joka suuntaan. Testiveneessä lämpökamera oli asennettu lähelle tutkan kupuantennia, joka aiheutti näkökenttään sokean sektorin. Paras asennuspaikka on muita laitteita ylempänä.
Sen sijaan M100:n voi asentaa vapaammin, koska se katsoo vain eteenpäin.
Lämpökameroiden teknologia on vielä kallista. Jos veneilet pimeässä vain muutaman kerran vuodessa, muutaman tuhannen euron hinnalle ei ehkä saa vastinetta. Mutta jos veneilet usein pimeinä öinä, M100:n tai M200:n hankkimista kannattaa puntaroida.
Lämpökamera on varuste, jota et edes ymmärrä tarvitsevasi, kunnes olet kerran kokeillut sitä. Sen jälkeen et luultavasti halua enää veneillä ilman sitä.