Puolitoista vuotta ja puolitoista miljoonaa. Ainakin sen verran aikaa ja rahaa kuluu täysin uuden matkavenemallin suunnitteluun ja tekoon. Ja sellainen Grandezza 37 CA on.
Se ottaa paikkansa Grandezza-mallistossa 34 OC:n ja 40 CA:n välissä. Kuten mallimerkintä vinkkaa, on 37:n tilaratkaisu lähempänä 40:tä kuin 34:sta. Mallimerkinnän ratkaiseva cabincruiser-elementti on kansisalongin ja avotilan välissä oleva lasiseinä.
37 CA:n seinä on jaettu kolmeen lohkoon, joista kaksi niputtuu paapuurin laidalle. Molempia liukuelementtejä joutuu myös käyttämään, sillä vain yhden avaaminen jättää kulkuväylän ahtaaksi. Oven mekanismit toimivat kuitenkin jouheasti.
Takaseinä avattuna kansisalonki, pentteri ja avotila löytävät varsin hyvän yhteyden, vaikka aivan niin pitkälle muunneltavuutta ja tilojen yhteen sulautuvuutta Grandezzassa ei ole viety kuin muutamissa kilpailijoissa. Hyvä kuitenkin näinkin.
Molempien oleskelutilojen sohvat ja pöydät ovat kiitettävän tilavia, ja molemmissa myös sohvalle asettumisen ja sieltä nousemisen sujuvuuteen on kiinnitetty huomiota. Istumapaikoille asettuminen ja isonkin porukan liikkuminen oleskelutilakompleksissa toimii.
Pentteri on varmasti yksi kokoluokkansa kookkaimpia. Kaappi- ja laskutilaa on paljon. Kaksi kaapeista on tosin mitoitettu uunin ja astianpesukoneen mittojen mukaan. Kyllä, luit oikein. Astianpesukoneen. Pentterikalusteisiin on solahtanut heittämällä myös 140-litrainen jääkaappi.
Kuskin paikka tuntuu passelilta, mutta ergonomiaan palataan myöhemmin tarkemmin, kunhan ratin takana on päästy viettämään enemmän aikaa. Sivuliukuovi on riittävän suuri isommankin kulkea.
Kartturin paikkaa ei tarvitse kikkailla kääntämällä tai kampeamalla sohvan päätyä, vaan se on kiinteä. Istumaan mahtuu kaksi ja näkymät ovat hyvät. Kattoluukku aukeaa vajaan metrin mitalta, mikä tuntuu sekä kartturin että kipparin puolella riittävältä pää ulkona seisomiseen.
Alakerran eteistilassa on kookas vaatekaappi sekä ovet peremmälle majoitustiloihin. Keulakajuuttaan aukeaa oven lisäksi myös osa laipiota, joten oviaukosta muodostuu halutessa suuri, mikä avartaa alakerran tunnelmaa. Keulan parivuode on anteliaan kokoinen ja vastaa muodoltaan melko pitkälle kodin parivuoteita. Sen enempää pää- kuin jalkopääkään ei kavennu liian voimakkaasti.
Toiletti on alle 40-jalkaisten kokoluokan tilavimpia. Eron tekee etenkin toiletin perällä oleva tilava ja kunnollisella penkillä varustettu suihkuhuone, jonka voi oikeasti kuvitella käytettäväksi.
Kolmen onnistumisen putken täydentää keskikajuutta. Sen seisomakorkeuden omaava eteistila on avara ja vuoteet tilavat (200 x 90 cm). Laitaa vasten on selkänoja, mikä yhdessä riittävän ilmatilan kanssa mahdollistaa ulomman vuoteen käytön myös vaikkapa lukusohvana.
Selkänojalla on myös toinen tehtävä. Vuoteiden väliin asetettuna se muuttaa erillisvuoteen valtavaksi (210 x 200 cm) makuulavetiksi.
Grandezza on aiemmissa malleissaan onnistunut luomaan sisätiloihin varsin tyylikkään tunnelman. 37 CA tuntuu ja näyttää paikoin hiukan pelkistetymmältä. Toisaalta muutoksiakin on vielä luvassa. Esimerkiksi kuvissa näkyvän salongin sohvan ja kartturin istuimen patjat ja niiden verhoilut menevät vielä uusiksi.
Keulakannen tilapotentiaalin hyödyntäminen on ollut viime vuosina yhä pienemmissä veneissä suuren kehityksen kohteena. Pelkkä maattava aurinkotaso ei enää riitä. Grandezzaan onkin toteutettu onnistuneen tuntuinen ja yksinkertaisesti yhdellä liikkeellä avattava sohva aurinkotason etupäätyyn. Toimii.
Moottoreita on aina kaksi, kuten myös alkuun vaihtoehtoja. Ne ovat 2x 260 tai 2 x 300 hevosvoimaiset versiot Volvo Penta D4:sta. Huippunopeudet asettuvat alustavien mittauksien perusteella noin 32–36 solmuun, kulutukset 23–28 solmun marssinopeuksilla noin 2,7–2,9 litraan meripeninkulmalla.
Numeroarvoista suurimman vaikutuksen tekee kuitenkin desibelit, sillä Grandezza 37 CA on kiitettävän hiljainen vene. 25 solmun nopeudessa mittaustulos oli vain 75 dB(A) ja huippunopeudella erittäin kohtuulliseset 78 desibeliä.
Ajettavuudessa on etenkin ohjaustuntumassa samankaltaisuutta muihin Grandezzoihin. 37 CA reagoi niiden tavoin hyvin välittömästi ja terävästi ohjausliikkeisiin.
Rungossa on ensituntuman perusteella entistä enemmän terävyyttä ja vähemmän palteita. Sen myötä keula halkoi pikaisen koeajolenkin aaltoja varsin pehmeästi. Kapeammista palteista johtuen 37 CA kallistuu vauhdikkaissa kaarroksissa varsin reilusti, mutta toisaalta edes harvoihin vasta-aaltoihin kaartaminen ei liikoja pauketta aiheuttanut.
Koeajoa jatketaan Uivan jälkeen maanantaina, ja silloin toivottavasti löydetään myös enemmän aaltoja.