Jeanneaun ”uusi konsepti”, NC eli New Concept, ei koskaan saanut varsinaista mallinimeä, mutta idea on kantanut jo toiseen mallisukupolveen. Sen esiinmarssi alkoi viime vuonna esitellyllä NC 33:lla ja jatkuu nyt ajossa olevalla NC 37:lla.
NC on ollut Jeanneaulta hyvä veto. Venetyyppinä se on nykyaikainen cabincruiser, suljettavalla kansisalongilla varustettu matkavene, joka sopii hyvin myös pohjoisen ilmastoon. Osin NC-mallien ansiosta Jeanneau on nykyisin varteen otettava tekijä myös Suomen matkamoottorivenemarkkinoilla.
Tilankäyttö on NC 37:ssa monella tavalla etevää. Eteläeurooppalainen mentaliteetti näkyy hyvinä ulko-oleskelutiloina, tosin ne virittyvät vasta lisävarustelistan kautta. Keulakannelle saa ylösnostettavilla selkänojilla ja aurinkokatoksella varustetun aurinkotason ja takakannella on monipuolisesti säätyvä kulmasohva. Se liukuu eteen ja taakse ja levittyy auki aurinkotasoksi. Keula- ja peräkannen aurinkotasomekanismeihin ja avotilan pöytään tosin kuluukin sitten kymppitonni.
Keulan ja perän väliä kuljetaan pääasiassa styyrpuurin puolta. Jeanneau hyödynsi epäsymmetristä sivukansiratkaisua jo paljon aikeisemmin kuin moni muu valmistaja. NC 37:ssa kulkuyhteys toimii hyvin. Sivukannelta pääsee suoraan ohjaamoon liukuovesta ja laiturille avautuvasta portista.
Uimataso on laaja, ja peräsohvan selkänojassa on kaksikin kiinnipitokaidetta. Jos veneen tilaa avotilan kuomulla, ne tosin jäävät kuomun alle. Uimatason ja avotilan välissä on portti ja matala kynnys. Siitä eteenpäin avotilan ja kansisalongin lattia on yhdessä tasossa, mikä tekee liikkumisesta helppoa.
Kansisalongin takaseinä avautuu koko leveydeltään. Liikkuvat osat muodostuvat kaksiosaisesta taitto-ovesta ja katonrajaan avautuvasta ikkunaruudusta. Seinä avattuna kansisalongin, avotilan ja pentterin fuusio on täydellinen. Pelkkää sisään- tai uloskulkua varten kookkaan taitto-oven availu on kuitenkin pienempää sarana- tai liukuovea kömpelömpää, eikä ovea saa lukittua kuin täysin auki tai täysin kiinni asentooon.
Pentterissä riittää laskutilaa, vaikka lieden ja pesualtaan piilottava kookas kansi olisi avattuna. Uuni kuuluu vakiovarustukseen. Salonki muodostuu perää kohti avoimesta kulmasohvasta, jonka etupääty kääntyy ja nousee matkan ajaksi kartturinpaikaksi. Lisävarustelistalta löytyy irtojakkara, jolla sohvan voi täydentää u-muotoon.
Salongin pöytä on kahdessa osassa avattava ja myös irrotettava, joten sitä voi halutessa käyttää myös avotilassa. Sohvan petausmahdollisuus parivuoteeksi löytyy vasta lisävarustelistalta.
Ohjaamo on hyvin läpikuljettavissa eli sivuovesta sujahtaa ulos sukkelasti, mutta se on mahdollistettu osin ajoasennon kustannuksella. Ergonomisesti paras ajoasento on seisten, jolloin hallintalaitteisiin yltää kurottelematta ja mittaristo on sopivasti kallistettu, mutta ainakin yli 185 senttiset joutuvat kumartelemaan turvatakseen näkyvyyden. Istuttaessa etenkin plotteri ja kytkimet jäävät kauas ja mittariston luettavuus kärsii. Ylösnostetun istuinosan etureunan päälle ei oikein voi edes istua.
Majoituskannen tilojen osalta tämän kokoluokan standardi on kaksi makuukajuuttaa ja toiletti, mutta Jeanneau on halunnut yrittää enemmän. NC 37:n kokoonpanona on kaksi makuukajuuttaa, erilliset suihku- ja wc-tilat sekä varasto, jota Jeanneau kutsuu patjalla varustettuna kolmanneksi makuukajuutaksi. Realistisempi kuvaus on pistopunkka.
Keulakajuutta vastaa kaikin puolin odotuksia, ollen selkeästi veneen ykköslukaali. Paapuurin laidalle pitkittäin sijoitettu kakkoskajuutta riittää kahdelle aikuisellekin, muttei ole NC 37:n kokoluokka huomioiden mitenkään erityinen.
Erilliset wc- ja suihkutilat ovat harvinainen, mutta etenkin kahden pariskunnan käytössä toimiva ratkaisu. Joissakin tilanteissa voi olla kätevää, että wc on käytettävissä samaan aikaan kun joku on puolestaan suihkussa tai toisin päin. NC 37:n suihku on korostuneen tilava, mutta wc selvästi tiukempi sovitus. Vessan lavuaari on lisävaruste, mikä on aika uskomaton esimerkki siitä, kuinka Jeanneau toisinaan sortuu nuukailemaan saadakseen lähtöhintaa paperilla alaspäin.
NC-mallien rungot ovat erittäin läheistä sukua vastaavankokoisten Leader-sportcruiserien rungoille. NC 37:n tapauksessa se tarkoittaa parin vuoden ikäistä Leader 36:sta.
Lainahöyhenissä ei tässä tapauksessa ole mitään vikaa, sillä lähtökohta on hyvä ja niin on myös lopputulos. NC 37 on kilpailukykyisen mukava ajaa ja matkustaa.
Ohjaustuntuma ja ohjausliikkeisiin reagoivuus on mainiota, mikä helpottaa sulavasti aaltoja halkovan rungon pitämistä kölillään aallokkoajossa. Voimakkaammista aaltojen iskuista seuraa enemmän ääntä kuin varsinaista epämukavuutta. Ääntä syntyy enemmän sisustuksen rämähtelystä kuin rungosta tai moottorista. Matka-ajossa jatkuva äänenpaine jää kohtuullisen alhaiseksi, selvästi alle 80 desibeliin.
Moottorivaihtoehtoja kaksi, molemmat Volvo Pentalta. Tehon lisäksi tässä tapauksessa vaihtuu myös moottori ja vetolaite.
Koeajoveneessä oli perusmoottorit eli kaksi 220-hevosvoimaista D3-dieseliä. Ne ovat kevyitä (363 kg), iskutilavuudeltaan 2,4-litraisia viisisylinterisiä rivimoottoreita. Isommassa D4:ssä on yksi sylinteri vähemmän, mutta enemmän tehoa (260 hv) ja painoa (660 kg) sekä suurempi 3,7-litran iskutilavuus. D3:sten yhteydessä käytetään DPS-vetolaitetta, D4:ssa DPH:ta. Molempiin saa lisävarusteena joystick-satamahallintaleitteen, ja sellainen oli myös testiveneessä.
Perusmoottorivaihtoehdon riittävyyden saattoi etukäteen kyseenalaistaa, mutta käytännössä suorituskyky osoittautui yllättävän kelvolliseksi. Huippunopeus nousi täyteen 30 solmuun, joten luonteva ja taloudellisin 20–25 solmun matkanopeusalue on saavutettavissa täydellä kuormallakin. Kulutus asettuu kolmen litran tuntumaan meripeninkulmalla.
Suomen markkinoilla NC 37 heittää haasteen etenkin kotimaiselle Grandezza 37 CA:lle. Listahintojen vertailu antaa ranskattarelle noin 70 000 euron etulyöntiaseman, mutta Grandezzan vakiovarustelu on huomattavasti kattavampi. Ero kaventuu, kun molemmat veneet lisävarustelee samalle, järkevälle tasolle.
Viimeistelyä ja laatuvaikutelmaa Jeanneau on petrannut vuosi vuodelta, kun taas Grandezza 37 CA on ilmeeltään vähän aikaisempaa tasoa pelkistetympi. Teknisten tilojen asennusjäljessä Grandezzalla on yhä etu, mutta sisustuksessa ollaan jo makuasioiden kynnyksellä.