Alpo Pro Boats kuuluu niihin venevalmistajiin, joka on alun perin ollut puhtaasti työkäyttöön tarkoittetujen veneiden valmistaja. Se on erikoistunut alusta saakka alumiinisten ponttoniveneiden valmistukseen, mistä Alpo-nimikin juontaa.
Viime vuosina raumalaisveistämö kehittänyt vauhdilla myös huvi- ja hyötykäyttöön kohdennettua Max-mallistoa. Samalla kaiken perustana olevaa runkomuotoa ja sen määrittämiä ajo-ominaisuuksia on kehitetty aikaa ja resusrsseja säästämättä. Viestinnässä on sen myötä vaihdettu ponttonit kaksirunkoista venettä tarkoittavaan katamaraaniin.
Ajatus alun perin ammattikäyttöön tarkoitetun konseptin jatkojalostuksesta huvi- ja yksityiskäyttöön on varsin järkevä, sillä Max-mallisto tarjoaa monipuolisia ratkaisuja nykypäivän tarpeisiin. Ikääntyvä väestö arvostaa veneiden vakautta, kun taas saaristoon pakenevat etätyöläiset tarvitsevat kuljetuskapasiteettia. Eikä pidä unohtaa yhä kasvavaa vapaa-ajan kalastajien joukkoa – erityisesti heittokalastajat voivat löytää Maxeista unelmiensa alustan.
Muiden Maxien tavoin myös malliston uusi aloituskoko 48 on yltäpäältä alumiinista tehty ja katamaraanirungolle rakennettu. Se on mallimerkinnän mukaisesti 4,80 metriä pitkä, muttei juurikaan sen leveämpi kuin vastaavan mittaiset yksirunkoveneet: kokonaisleveys on tasan kaksi metriä leveä.
Leveän keulan, tasaisen turkin ja pystysuorien laitojen ansiosta kansitilaa on kuitenkin aivan eri tavalla kuin vastaavanmittaisissa yksirunkoveneissä. Painoa pikku-Maxilla on rahtusen alle 600 kiloa, eli viiden metrin kokoluokka huomioiden jonkin verran yläkanttiin. Vertailun vuoksi kokokansan suosikkimalli Buster L:n mitat ovat 5,1 x 2,0 metriä ja 420 kiloa.
Max 48 – Valtava kuljetuskapasiteetti
Maxin katamaraanirakenne perustuu kahteen korkeaprofiiliseen ponttoniin, jotka ovat alaosiltaan muovattu varsin terävään V-muotoon. Ponttonien päälle on asennettu alumiinilevy, jota reunustavat kaiteet. Kaiteiden sisälle jäävä alue on avattavissa 130 senttiä leveällä keularampilla, jonka saa joko manuaalisesta operoitavana tai sähköisenä. Ramppia ei sähköisenäkään voi käyttää veneen paikoilleen ankkuroimiseen esimerkiksi rantakallioita vasten, koska hydrauliikan tuottamaa voimaa siinä ei ole.
Max 48:n hyväksytty henkilömäärä on tavanomaiset kuusi, mutta kantavuus on hulppeat 800 kiloa. Tämä on todella iso luku alle viiden metrin veneelle, joka selviytyy mökkimatkoista vähintäänkin yhtä hyvin kuin tavallinen yksirunkoinen vene.
Ohjauspulpetin edessä on kaikkiaan reilusti yli neljä neliömetriä, joten tarvittaessa mukaan mahtuu suurempaakin tavaraa. Keularampin ansiosta kyytiin voi rullata tavaraa kottikärryistä ja kuormalavoista nelipyöräiseen mönkijään. Toisin kuin malliston suuremmissa malleissa, ei pienimmässä 48:ssa ole laitaportteja. Laidat ovat kuitenkin suhteellisen matalat, ja mahdollistavat helpon nousemisen normikorkuisilta laitureilta ilman erityistä akrobatiaa.
Max 48 – Kuin kirveellä veistetty
Max 48:n sisätilat perustuvat ajan hengen mukaisesti modulaarisuuteen. Tehdas asentaa turkille erilaisia laatikoita ja lokeroita asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Tarjolla on muun muassa 180 sentin vapakotelo, hieman kapeampi mutta korkeampi istuinlaatikko sekä klaffipenkki. Moduulit ovat irroitettavissa ilman työkaluja mikäli halutaan vapaata tilaa kannelle.
Testiveneessä on kahden istuttava sohva ohjauskonsolin takana ja sen edessä yksi, niin ikään kahden istuttava, istuinlaatikko. Vaikka kuskin jakkara koostuu yksinkertaisesti säilytyslaatikon päälle asennetusta kahdesta pehmustetusta levystä, istuimesta ja selkänojasta, on istumamukavuus vallan hyvä. Korkea selkänoja ja sohvan molemmistä päistä löytyvät esiin taitettavat kyynärnojat auttavat asiassa, samoin sohvan kuljettajan toiveen mukaan tehtävä etäisyyssäätö.
Karski ilme jatkuu tummanharmaassa ohjauskonsolissa. Ratin, kaukohallintalaitteen, 9-tuumaisen plotterin ja parin mittarin lisäksi konsolista löytyy avolokero pikkutavaroille sekä mukitelineet. Jonkin verran roiske- ja tuulisuojaa tarjoavaa tuulilasia kiertää tukeva, mustaksi jauhemaalattu käsikaide.
Max 48 – Pehmeä ja hiljainen
Moottorit nostettuna Max 48:n syväys on vain noin 30 senttiä. Tarve laiturille poistuu, kun veneen voi huoletta parkkeerata suoraan vaikkapa hiekkarannalle. Lähtiessä vene irtoaa rannasta kevyellä töytäisyllä ja liukuu hitaasti syvemmille vesille, jossa koneet voi laskea alas.
Kaksi 30 hevosvoimaista Suzukia on asennettu ponttonien taakse mahdollisimman lähelle laitoja, mikä helpottaa ahtaissa paikoissa pyörimistä pelkällä kaukohallintalaitteella. Menetelmä vaatii jonkin verran totuttelua, mutta kun siitä pääsee jyvälle, se osoittautuu paljon tehokkaammaksi tavaksi saada alus kääntymään kuin rattia pyörittelemällä. Käytännössä Max 48:n saa pyörimään paikallaan oman akselinsa ympäri.
Kuten katamaraanirunkoisissa veneissä yleensä, ei Max 48:llakaan ole havaittavaa liukukynnystä. Kun kaasua lisää, keula nousee hieman, mutta turkilla olevat tavarat pysyvät kiltisti paikoillaan. Kahden henkilön kuormalla veneen huippunopeudeksi mitattiin 25 solmua. Noin 20 solmun marssivauhdilla Suzuki-kaksoset juovat yhteensä noin 0,6 litraa meripeninkulmalla.
Aalloissa Max 48 on erinomaisen pehmeä ja hiljainen. Se keinuu sujuvasti sivuilta tulevien aaltojen yli, eikä pienempi vasta-aallokko aiheuta merkittävää kolinaa tai pauketta. Lisäksi 48 osoittautuu varsin suuntavakaaksi, joten suorilla ajettaessa pärjää, kun muistaa tähystää ja pitää ratista kiinni. Vaikka ei ratista tarvitse pitää edes kiinni, niin suuntavakaa Max 48 on.
Liukunopeuksilla ajellessa pienet Suzukit joutuvat työskentelemään aika tavoin. Esimerkiksi 20 solmun nopeudessa moottorien käyntinopeus on jo 5 000 kierrosta minuutissa. Korkea kierrosluku heijastuu myös kulutus- ja melulukemiin. Moottoreita on myös syytä muistaa trimmata reippaasti alas, jos haluaa mutkitella jyrkemmin kovemmalla nopeudella. Muutoin potkurien pito loppuu kesken mutkan.
Ajo-ominaisuuksien puolesta Max saa ainoan varsinainen miinuksen kaarrosominaisuuksista. Kuten monet muutkin katamaraanit, myös Max 48 niiaa mutkissa ulospäin eli "väärään" suuntaan. Tämä tuottaa hieman epämukavuutta, mutta ei ole suuri ongelma, kunhan muistaa stuuvata ja kiinnittää kuljetettavat tavarat asianmukaisesti ennen vesille lähtöä.
Max 48 – Ei hinnalla pilattu
Max 48 on monilta osin todella hyvä vene. Tarvittaessa sillä kuljettaa valtavan määrän tavaroita ja enimmillään kuusi henkilöä vakaasti ja turvallisesti paikasta A paikkaan B. Max saattaakin olla kauan odotettu vastaus monen saaristossa kokoaikaisesti tai osittain asuvan tarpeisiin. Vakautensa ja helppokulkuisuutensa ansiosta se sopii myös hyvin ikääntyvälle väestölle ja heittokalastajille.
Max 48 on houkutteleva myös hinnan puolesta, erityisesti verrattuna alumiiniseen yksirunkoiseen Faster 545:een, jossa on myös keulaportti. Kahdella 30 hevosvoiman Suzukilla varustettuna Max 48 maksaa 35 600 euroa, ja yhdellä 60 heppaisella Suzukilla noin neljä tonnia vähemmän. Hieman pidemmästä keularampillisesta Fasterista saa puolestaan maksaa karvan alle 42 000 euroa. Urheilullisuuden osalta Faster vie 100 hevosvoimallaan varmasti pidemmän korren, mutta se ei tarjoa likimainkaan vastaavaa kuljetuskapasiteettia eikä vakautta kuin Max 48.