Vaikka Willy's Boats on rakentanut veneitä jo yli 30 vuotta, on pietarsaarelainen merkki edelleen melko tuntematon suurelle yleisölle. Tuntemattomuus saattaa johtua siitä, että omat veneet eivät ole koskaan olleet yrityksen pääbisnes; sen pääasiallinen tulonlähde on ollut Nautorin alihankkijana toimiminen.

Veistämön ensimmäinen malli, Willy's 700 AC, lanseerattiin jo vuonna 1990. Sittemmin Seitsemän sillan saaristotien ali on ehtinyt virrata paljon vettä, ja tänään Willy'sin tuotevalikoimaan kuuluu neljä mallia: pulpettiveneet X6 ja X7 sekä keskihyttiveneet X8 ja koeajon kohteena oleva X62.

Willy´s X62 – Käsipelillä

Luontevin tapa nousta X62:een on keulan kautta. Vaikka veneen keula ei erityisen tylppä olekaan, on keulataso piirretty kiitettävän avaraksi. Kuten Willy´s:n aiemmat mallit on X62:kin suunnitellut Hannu Björkman, joka kirjaimellisesti piirtää veneensä kynää ja paperia käyttäen. Veneeseen liikkumista helpottavat keulatason molemmin puolin asennetut käiteet ja liukastumista estävä Marinefloor-kansipinnoite.

Eritasoisia askelmia etuavotilassa on peräti viisi kappaletta, ja voidaankin perustellusti kysyä, onko tämä aspekti ylimiettity. Turvallinen liikkuminen on toki tärkeää, mutta askelmat vievät keulasta paljon tilaa. Turkkipintaa jää vain pieni alue, syvälle kaukalon pohjalle, joka kaiken kukkuraksi on veneen tärkeimmällä kulkureitillä etuoven edessä. Keulan askelma, joka tietyin reunaehdoin palvelee myös istuimena, kätkee sisäänsä isohkon säilytystilan.

Veneen sisusta on kauniilla tavalla pelkistetty. GS-systemsin tuottama etuovi tuntuu jämäkältä ja toimii varsin sivistyneesti. Avarat ikkunat ja kattoluukku tuovat luonnonvaloa hyttiin, jota dominoi valkoinen väri. Ohjaamon kaksi kuppipenkkiä sekä ja menosuuntaan asennetut matkustamon sohvat ovat tummanharmaat. Turkin vaaleanruskeat, kantatut sisalmatot tuovat lämpöä kokonaisuuteen.

Ohjaamo on riittävän ergonominen. Ratti, plotteri sekä muut mittarit ja namiskat ovat käden ulottuvilla ja asettuvat hyvin näkökenttään. Kaukohallintalaitteen sijaintia voisi kuitenkin harkita paremmin – asia, johon on syytä palata myöhemmin. Lisäksi kallistetun jalkatuen puute voidaan laskea pieneksi miinukseksi.

Matkustamon kahdelle sohvalle mahtuu tiivistämällä yhteensä neljä matkustajaa. Näin kaikki CE-merkinnän mukaiset kuusi henkilöä mahtuvat kopin tarjoamaan lämpöön. Sohvien istuinosat, jotka koostuvat kahdesta pehmustetusta levystä, ovat irrallisia ja lepäävät noin kahden sentin levyisillä hyllyillä.

Etoven tavoin laadukkaasti toteutetusta mutta liukuovimallisesta takaovesta on helppo sujahtaa veneen takakannelle. Täällä on riittävästi tilaa ja tukea tolskata poijujen ja ankkureiden kanssa, mutta kuorman kuljettamiseen perästä avoin takakansi ei ole omiaan. Hyttirakenteen tarjoamassa tyvenessä on sen sijaan tilaa seikkailuhenkisimmille matkustajille.

Willy´s X62 – Luotu kulkemaan

Koeajopäivänä onneksi sataa ja tuulee, sillä juuri tällaisella koiranilmalla X62:nen pääsee oikeuksiinsa. Mitä pomppuisammaksi Päijänteen selälle muodostuva perunapelto muuttuu, sen paremmiksi käyvät X62:n bileet. Viistosti edestä puskevat terävät, vajaan metrin korkuiset aallot eivät hetkauta X62:sta lainkaan – se liitää niiden yli kevyesti tanssahdellen. Eikä nopeuden lisääminen tunnu missään vaiheessa huonolta idealta, päinvastoin, vauhti vain keventää venettä ja saa sen liukumaan aallonharjoilla entistä sulavammin.

Ja jos tekee mieli mutkitella, ei sekään ole mikään ongelma. Korkeasta hyttirakenteesta huolimatta X62:n painopiste on mukavan matalalla. Se kallistuu kurveihin juuri sopivasti – ei liikaa, eikä liian vähän. Pohjan V-muoto, sekä kaksi särmikästä nousulistaa per puoli pitävät huolen, että vene ei kovemmassakaan kaarreajossa menetä pitoaan. Vaikka veneen paiskoo aaltoihin melko raisullakin otteella, X62:n meno pysyy vakaana ja hallittuna.

Sateen lakattua päälle unohdettu tuulilasinpyyhin muistuttaa olemassaolostaan aika ajoin, mutta koska taivaalta ei enää pisaroi, sen työ jää tarpeettomaksi. Roiskeet pysyvät siellä missä niiden kuuluukin olla – veneen ulkopuolella. Kolmen hengen miehistöllä kevytkulkuisen veneen saa 130 hevosvoimalla kulkemaan miltei 37 solmua. Jos kaasukahvaa malttaa höllätä, löytyy marssinopeus 25 solmun tuntumasta, jolloin kulutus kolmen hengen kuormalla on noin 0,8 litraa maililla. Lystikästä ja edullista.

Willy´s X62 – Pienempiä ja suurempia muttia

Mutta onpa kolikolla kääntöpuolensakin. Willy´s X62:n kohdalla tämä tarkoittaa muutamaa viimeistelemätöntä yksityiskohtaa. Otetaan esimerkiksi edellä mainitut irralliset takapenkit, joista toinen rysähti äkkiä ja arvaamatta irti aaltoon ajaessa, sillä seurauksella, että toinen matkustajista päätyi hölmistyneenä turkille istumaan.

Hämmennystä herätti myös etuavotilan liian herkästi väärään suuntaan toiminut itsetyhjennys. Kahden ihmisen painon vaikutuksesta kaukalon pohjalle kertyi nopeasti noin viisi senttimetriä vettä, joka toki poistui, kun keula tyhjeni painosta ja veneellä lähdettiin ajamaan. Willysiltä kerrotaan, että testiveneessä ilmennyt virhe tiedostetaan. Tuotantoon päätyvissä veneissä turkkia onkin korotettu ja itsetyhjennysjärjestelmään lisätty läppäventtiili. 

Myös pienempiä huomautuksia on tehtävä. Kuten aiemmin mainittiin, ohjaamo on muuten ergonominen, mutta kaukohallintalaitteen sijoitus jättää toivomisen varaa. Istuessa probleema ei välttämättä ole merkittävä, joskin ainakin jonkinlaisesta kyynärtuesta olisi hyötyä. Kahvan ongelmallinen asemointi korostuu, kun venettä ajaa seisten, pää ulkona luukusta, jolloin oikea käsi hapuilee kaukohallintalaitetta tavoitellessa  tyhjää. Jotta kahvaan yltää, on kehoa ja päätä kallistettava reilusti styyran puolelle, jolloin luukun reuna osuu näkökentän kohdalle.

Ilman moottoria X62 keventää lompakkoa 41 400 euron edestä, ja koeajoveneen 130-hevosvoimaisen Yamahan kanssa hinta kipuaa 58 400 euroon. Lisävarustelistalta voi oman halun ja tarpeen mukaan poimia vaikkapa kausia pidentävän Wallaksen diesellämmittimen (3 150 euroa), Zipwake-automaattitrimmit (2 250 euroa), vänkärin puolen tuulilasinpyyhkimen (510 euroa) ja kattoluukun (1 475 euroa) sekä yksityisyyttä edistavan verhosarjan (790 euroa). Näiden lisävarusteiden kanssa veneen kokonaishinnaksi muodostuu 66 500 euroa.

Willy´s X62 on kulkemaan luotu, tyylikäs keskihyttivene. Hytin ansiosta vene soveltuu ajettavaksi varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn, ja sen erinomaiset ajo-ominaisuudet tekevät siitä luotettavan kumppanin sisäsaaristossa lähes kaikissa sääolosuhteissa. Parhaimmillaan tämän luonnonlapsen meno on villiä ja vapaata, mutta ihan kaikkiin yksityiskohtiin sen pitkäjänteisyys ei kuitenkaan riitä.

www.willysboats.fi