Grandezza 30 CA (2023–) – Tyyliä perinteiseen tapaan
Grandezza jyllää vahvasti matkamoottorivenemarkkinoilla, vaikka kyseinen veneluokka onkin jonkinlaisessa murroksessa. Uusi 30 CA on liikkeellä perinteisellä tyylillä, ja hyvä niin.
Kokkolalainen Finnmaster perusti Grandezzan 2000-luvun alussa suurempien sisäperämoottoriveneiden niin sanotuksi premium-brändiksi. Linja on pitänyt ja taival on ollut menestyksekäs, varsinkin perästä kuomulla suljettavien OC-mallien osalta. Sekä alkuperäinen Grandezza 31 OC että nykyiset 27/28 OC ja 33/34 OC ovat olleet ja ovat yhä luokkansa myydyimpiä veneitä Suomessa.
Hyvin on pärjännyt myös mallivuodelle 2019 esitelty nykyinen lippulaiva 37 CA. Sekin on ollut omassa segmentissään Suomen myydyin venemalli oikeastaan koko tähänastisen elinkaarensa ajan.
Reilu vuosi sitten tammi-helmikuussa esitelty ja nyt huomion kohteena oleva 30 CA on ajateltu 37 CA:n pikkusisareksi. Yhtäläisyyksiä löytyy tilaratkaisun lisäksi esimerkiksi keulan, kattolinjan ja sivuikkunoiden muotoilussa.
Muiden Grandezza-mallien tavoin 30 CA varustetaan sisäperämoottorilla, mikä alkaa olla alle 10-metrin kokoluokassa harvinaista perämoottorien vallatessa alaa. Perämoottorihuuma ei ole mennyt valmistajalta kuitenkaan ohi: käytännössä lähes saman veneen saa myös perämoottoriversiona, mutta Finnmaster F11 -nimellä. Suomessa kysynnän odotetaan kuitenkin keskittyvän sisäperämoottori-Grandezzaan, joten paneudutaan siihen tarkemmin.
Vieritä vertailua
Grandezza 30 CA
Pituus x leveys | 9,40 x 2,99 m |
Paino | 4 600 kg |
Tehoalue | 320–380 hv |
CE-luokitus | C / 8 henk. |
Moottori | 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
Hinta | 356 620 € |
Lisätietoja | www.grandezza.fi |
www.astrum.fi |
Aquador 300 HT
9,35 x 3,30 m |
4 500 kg |
320 hv |
C / 9 henk. |
320 hv Volvo Penta D4-320 DPI |
314 900 € |
www.aquadorboats.fi |
Galeon 310 HTC
9,60 x 2,99 m |
5 350 kg |
270–400 hv |
C / 10 henk. |
270 hv Volvo Penta D4-270 DPH |
291 200 € |
www.galeon.pl |
www.gnboats.fi |
Marex 310 Sun Cruiser
9,46 x 3,22 m |
4 500 kg |
320–440 hv |
B / 8 henk. |
380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
316 800 € |
www.marex.no |
www.marinepalvelu.fi |
Nimbus 305 Coupe
10,07 x 3,25 m |
4 100 kg |
270 hv |
B / 8 henk. |
270 hv Volvo Penta D4-270 I |
322 210 € |
www.nimbus.se |
www.boatworld.fi |
Videot
Tykkää
- Järkevän taloudellinen
- Mukavan hiljainen
- Hyvin vakiovarusteltu
- Tyylikäs ja toimiva kokonaisuus
Älä tykkää
- Laaja kääntösäde liukunopeuksilla
- Ei tiloiltaan suurin 30-jalkainen
- Hintava
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)