Sivustolla 116 vierailijaa

09.09.2020

Norjalaisen Marexin historia ja nykymallisto on täynnä onnistuneita matkaveneitä. 360 Cabriolet Cruiser on jatkumon uusin jäsen.

Marexin historiasta löytyy sekä uppoumarunkoisia snipoja että tyylikkäitä daycruisereita, mutta viime vuosina merkki on erikoistunut 30–40-jalkaisiin matkaveneisiin. Nykyvalikoima alkaa hieman yli yhdeksänmetrisellä 310 Sun Cruiserilla, jatkuu akselivetoisilla ja takakajuutallisilla 320 ja 373 Aft Cabin Cruisereilla ja päättyy lisänimettömään 375-lippulaivaan.

Marex-mallistoon on muodostumassa kolme malliparia, joista takakajuutalla varustetut Aft Cabin Cruiserit ovat yksi. Koeajossa oleva 360 Cabriolet Cruiser on malliston viimeisin lisäys, joka liittyi laivueeseen mallivuodelle 2019. Se on mitoiltaan lähempänä 375:sta mutta tyypiltään ja tilaratkaisuiltaan enemmän 310:n pari.  Seuraavaksi tulee keväällä lanseerattava cabincruiser-tyyppinen 330 Scandinavia, jossa on 375:n tavoin kaikista suunnissa kovilla elementeillä suljettava kansisalonki.

Ensimmäisen kerran Cabriolet Cruiser -mallinimi esiintyi Marexin mallistossa vuonna 2004 lanseeratussa 330 CC:ssä, joka myöhemmin kasvoi 350 CC:ksi. Koeajossa olevalla 360 CC:llä on siis selkeät edeltäjät, vaikka kyse on täysin uuden sukupolven mallista. Jo pari vuotta ennen 360 CC:n esittelyä tuotannosta poistuneeseen edeltäjään verrattuna 360 on kasvanut sekä pituutta että leveyttä, mutta ennen kaikkea korkeutta. 

Cabriolet Cruiser -nimellä Marex viittaa lähinnä haitarikangaskattoluukuilla varustettuun HT-katteeseen, joka kattaa ohjaamon lisäksi myös pentterin sekä oleskelu- ja matkustustilana toimivan taka-avotilan. Perästä 360 CC suljetaan kuomuseinillä eli pohjimmiltaan kyse on sportcruiser-tyyppisestä veneestä. 

Marexissa kattoluukut ja peräkuomut toimivat tosin siinä määrin sukkelasti, että 360 CC rinnastuu ihan luontevasti myös kiinteällä peräseinällä varustettuihin cabincruiser-malleihin. Oheisesta kilpailijaesimerkkitaulukosta löytyy verrokeiksi molempia.

Vieritä vertailua

Marex 360 Cabriolet Cruiser

Pituus x leveys 11,49 x 3,40 m
Paino 7 700 kg
Tehoalue 400 – 2 x 320 hv
Moottorityyppi Sisäperämoottori, diesel
CE-luokitus B / 10 henk.
Hinta tehtaalla 416 500 € (2 x 300 hv VP)
Valmistusmaa Liettua
Lisätietoja www.marex.no
  www.marinepalvelu.fi 

Bavaria S36 Coupe Style

11,66 x 3,59 m
6 950 kg
380 – 2 x 220 hv
Sisäperämoottori, diesel
B / 8 henk.
284 710 € (2 x 220 hv VP)
Saksa
www.bavariayachts.com
www.venemaailma.fi

Galeon 365 HTS

10,40 x 3,48 m
7 200 kg
2 x 230 – 320 hv
Sisäperämoottori, diesel
B / 8 henk.
345 650 € (2 x 300 hv VP)
Puola
www.galeon.pl 
www.nordecnautic.fi

Grandezza 37 CA

11,55 x 3,50 m
7 500 kg
2 x 270 – 300 hv
Sisäperämoottori, diesel
B / 10 henk.
462 880 (2 x 270 hv VP)
Suomi
www.grandezza.fi 
www.astrum.fi

Jeanneau Leader 36 S

11,62 x 3,62 m
6 620 kg
2 x 270 – 300 hv
Sisäperämoottori, diesel
B / 8 henk.
365 165 € (2 x 270 hv VP)
Ranska
www.jeanneau.com
www.nauticalpertners.fi

Jeanneau NC 37

11,47 x 3,59 m
6 840 kg
2 x 230–270 hv
Sisäperämoottori, diesel
B / 8 henk.
375 285 € (2 x 270 hv VP)
Ranska
www.jeanneau.com
www.nauticalpartners.fi

Nimbus 365 Coupe

11,56 x 3,50 m
6 390 kg
260 – 2 x 300 hv
Sisämoottori, diesel
B / 8 henk.
438 200 € (2 x 270 hv VP)
Ruotsi
www.nimbus.se
www.boatworld.fi

Tykkää
  • Tilavat parivuoteet
  • Runsaasti säilytystilaa
  • Näppärät kattoluukut ja kuomut
  • Läpi- ja ympärikuljettava
  • Kookas ja monipuolinen pentteri
  • Kulkumukavuus matka-ajossa
Älä tykkää
  • Hankala kulku keskikajuutan vuoteelle
  • Ajoasento varauksin
  • Ahtaat keulaknaapit