Sivustolla 65 vierailijaa

14.11.2024

Nimbuksen uusi lippulaiva 495 Flybridge vie ruotsalaismerkin ensimmäistä kertaa 50 jalan kokoluokkaan. Kokonaisuus on skandinaaviseen maisemaan sopivan hillitysti hieno, käytännöllisyyttä unohtamatta. Prikulleen niin kuin Nimbuksella on tavannut olla.

1960-luvun lopulla perustettu ruotsalainen Nimbus kuuluu kiistatta Pohjoismaiden johtaviin venevalmistajiin ja arvostetuimpiin moottorivenemerkeihin. Se tunnetaan etenkin menestyksekkäistä matkavenemalleistaan, vaikka mallistossa onkin lähestulkoon aina ollut tilaa myös lyhyempikestoiseen retki- ja yhteysajoon tarkoitetuille malleille.

Matkavenemallien menestyskonsepti rakentui 1970- ja 1980-luvuilla alkuperäisen Nimbus 26:n ja sitä seuranneiden 2600- ja 3000-mallien varaan. Takakajuutallisten HT-versioiden viimeiseksi mallisukupolveksi jäivät 90-luvun 27 Familia, 31 Ultima ja 3400 Europa.

Samoihin aikoihin Nimbus-malliston matkavenevaltikka alkoi siirtyä keskikajuutalla, takaseinällä ja taka-avotilalla varustetuille kansisalonkimalleille. Erityisen suosittuja olivat 280 ja 310/320 Coupe, joiden valmistuksen elinkaari kantoi 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puoliväliin ja ylikin.

Nimbuksen ensimmäinen yläohjaamollinen flybridge-malli oli vuonna 1985 esitelty 4000. Seuraavalla vuosikymmenellä yläohjaamollisten mallien soihtua kantoivat 33 Avanta ja 42 Mega, joiden jälkeen nykyiselle vuosituhannelle siirryttiin 345 Avantan ja 380 Carisman sekä trawler-tyyppisten 340, 380 ja 410 Commander -mallien voimin.

Nimbuksen nykyinen matkavenesukupolvi on pääosin viime vuosikymmenen satoa, ja siihen kuuluvat 305 Coupe, 365 Coupe, 405 Coupe ja 405 Flybridge. Niiden jälkeen Nimbuksen tuotekehitysosaston on pitänyt kiireellisenä pääasiassa perämoottoriveneistä koostuvan, retki- ja yhteysveneiden WTC (Weekender, Tender, Commuter) -mallisarjan lanseeraus. Mutta nyt on uuden lippulaivan aika.

Vieritä vertailua

Nimbus 495 Flybridge

Kokonaispituus 14,90 m
Runkopituus 13,70 m
Leveys 4,60 m
Paino 14 600 kg
Tehoalue 960 hv
Vakiomoottorit 2 x 480 hv Volvo Penta 
Voimansiirto IPS-vetolaitteet
Hinta tehtaalla 1 535 560 €

Ferretti 500

15,33 m
13,85 m
4,33 m
18 500 kg
1 100 hv
2 x 550 hv Cummins
akseliveto
1 267 550 €

Galeon 500 FLY

16,20 m
14,44 m
4,40 m
22 250 kg
1 100–1 450 hv
2 x 550 hv Volvo Penta
akseliveto
1 415 500 €

Nord Star 49+

15,45 m
ei ilmoiteta
4,15 m
14 000 kg
880–1 200 hv
2 x 480 hv Volvo Penta
IPS-vetolaitteet
1 065 450 €

Prestige F4.9

15,18 m
13,44 m
4,49 m
15 100 kg
960 hv
2 x 480 hv Volvo Penta
IPS-vetolaitteet
1 156 500 €

Princess F50

15,65 m
ei ilmoiteta
4,30 m
21 330 kg
1 200 hv
2 x 600 hv Volvo Penta
IPS-vetolaitteet
1 476 000 €

Tykkää
  • Helppo käsiteltävyys
  • Ajo- ja matkustusmukavuus
  • Mukava kansisalonki
  • Suojaisa taka-avotila
  • Runsas vakiovarustus
Älä tykkää
  • Laaja kääntösäde liukunopeuksilla
  • Ei tiloiltaan suurin 50-jalkainen