Yamarin 80 Day Cruiser (2024–) – Kolmas kerta toden sanoo
Yamarinin suosittu daycruiser-laivue laajenee uudella 80 DC:llä, joka on mallistossa avainasemassa. Se tulee korvaamaan huippusuositun 76/79 DC:n, ja tekee sen varsin onnistuneesti.
Yamarinilla on daycruiser-luokassa paljon puolustettavaa. Se on ollut oikeastaan koko 2000-luvun eli nykyaikaisten skandinaavisten perämoottori-daycruiserien aikakauden ajan pohjoismaiden myydyin merkki kyseisessä luokassa. Suomessa kapuloita sen rattaisiin ovat heittäneet lähinnä Flipper, Finnmaster, AMT ja viime vuosina myös Silver, yhteispohjoismaisella tasolla lisäksi etenkin Askeladden, Nordkapp ja Uttern.
Yamarin otti vuonna 2006 ison irtioton kilpailijoistaan esittelemällä 76 DC:n. Se oli aikanaan leuat loksauttavan iso, hyvin varusteltu ja tehokas perämoottori-DC, joka suunniteltiin Yamahan 250-hevosvoimaisen V6-perämoottorin pariksi. Kilpailijat jäivät kirjaimellisesti lähtötelineisiin, kun 76 DC kaasutti menestykseen.
Alkuperäistä 76:sta seurasi vuonna 2014 perästä pidennetty 79 DC, joka jatkaa Yamarin mallistossa edelleen, vaikka sille on esitelty laskutavasta riippuen jo kaksi tai kolme seuraajaa.
Ensimmäinen yritys oli tammikuussa 2016 julkistettu Yamarin 81 DC. Sen malli- ja valmistusoikeudet päätyivät kuitenkin yrityskaupassa Yamarinilta Silverille, ja nykyisin se tunnetaan Raptorina. Syksyllä 2018 Yamarinin uudeksi lippulaivaksi esitelty, kokoluokkaa suurempi 88 DC ei sekään saanut kestosuosikkia eläkkeelle.
Niin sitkeä kuin 76/79 DC on ollutkin, alkaa sen aika olla nyt täysi. Vaikka virallisen ilmoituksen mukaan se roikkuu yhä Yamarin-mallistossa mukana, tulee elokuussa Uivassa venenäyttelyssä ensiesitelty 80 DC sen paikan ottamaan. On aika katsoa millä eväillä se sen tekee.
Vieritä vertailua
Yamarin 80 DC
Pituus x leveys | 8,28 x 2,62 m |
Paino ilman moottoria | 2 200 kg |
Tehoalue | 225–300 hv |
CE-luokitus | C / 10 henk. |
Pakettihinta 300 hv | 146 400 € (Yamaha F300) |
Lisätietoja | www.yamarin.com |
Askeladden C80 Cruiser
8,03 x 2,75 m |
2 100 kg |
300–450 hv |
C / 8 henk. |
145 900 € (Mercury V300) |
www.askeladden.no |
Finnmaster T8
8,10 x 2,72 m |
2 200 kg |
250–350 hv |
C / 10 henk. |
148 130 € (Yamaha F300) |
www.finnmaster.fi |
Nordkapp Noblesse 830
8,30 x 2,92 m |
2 100 kg |
300–500 hv |
C / 10 henk. |
152 400 € (Mercury V300) |
www.nordkapp-boats.no |
Silver Raptor DC
8,05 x 2,76 m |
1 950 kg |
250–350 hv |
C / 10 henk. |
126 990 € (Suzuki DF350) |
www.silverboats.fi |
Tykkää
- Erinomainen keulan kulkuyhteys
- Mukavat ajo-ominaisuudet
- Toimivat tilat sisällä ja ulkona
- Kookkaat monitoiminäytöt
Älä tykkää
- Moottorin ääni 25 kn nopeudella
- Vaikeasti säädettävä ohjaamon penkki
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)