Mukava veneilyloma voi katketa yhtäkkiä tekniseen vikaan.

Yleisimmät moottorin toimintahäiriöt voi korjata itse, kunhan osaa tehdä niille jotain ja mukana on tarpeelliset varaosat sekä työkalut.

Tässä keskitymme lähinnä moottorin vikoihin.

Impelleri tärkein

Veneseuroihin kuuluvien veneiden vuosikatsastuksessa edellytetään, että veneessä on puutappisarja. Sitä tarvitaan vioittuneiden läpivientien ja katkenneiden letkujen tukkimiseen. Tappien saaminen paikalleen edellyttää myös vasaraa.

Matkan jatkumisen kannalta kaikkein tärkein osa on impelleri. Se huolehtii moottorin raakavesikierrosta, ja jos se vaurioituu, moottori kuumenee voimakkaasti ja on sammutettava.

Jos lämpömittarin varoitusvalo syttyy, sammuta moottori välittömästi. Tarkista raakavesisuodatin, koska sen saa avattua hetkessä ja se voi olla tukkeutunut. Muista sulkea ensin läpiviennin hana.

Seuraavaksi tarkista impelleri. Jos se on vioittunut, se on vaihdettava.

Kun impelleri on vaihdettu, avaa läpiviennin hana ja käynnistä moottori. Jos pakoputki ruikkii vettä ja lämpötila pysyy normaalina, kaikki on kunnossa ja matka voi jatkua. Jos ei, jäähdytysjärjestelmä on jostain kohtaa tukossa. Ellei sen avaaminen onnistu, on hälytettävä apua.

Osa veneilijöistä vaihtaa impellerin joka kevät uuteen ja jättää vanhan varaosaksi. Suosittelemme tätä lämpimästi. Näin vaihtorutiinikin pysyy hallussa.

Vaihtoimpelleri lienee veneilijän tärkein yksittäinen mukana kuljetettava varaosa.

Varahihna mukaan

Laturin hihna turvaa virran riittävyyden. Jos hihna katkeaa, voit jatkaa vaikkapa lähellä olevaan satamaan. Vanha dieselmoottori käy ilman virtaakin, mutta nykyaikaiset moottorit tarvitsevat virtaa niiden elektroniikan vuoksi.

Jos et pääse vaihtamaan hihnaa heti, sammuta turhat virtaa käyttävät laitteet, jotta sähköä riittäisi tarpeellisille laitteille. Päälle vain vhf-puhelin, karttaplotteri ja tarvittaessa navigointivalot.

Laturin hihnan vaihto on helppoa, kunhan veneessä on oikean kokoiset hylsy- ja kiintoavaimet.

Löysytä laturin kiinnikkeiden pultit. Käännä laturia moottoria kohti ja aseta uusi hihna paikoilleen. Kiristä hihna kääntämällä laturia moottorista poispäin ja kiristä kaarevan säätöraudan pulttia. Tarkista vielä hihnan kireys ja kiristä moottorin puoleinen pultti.

Tämäkin työ tulee harjoiteltua kunnolla, jos ottaa tavaksi tarkistaa hihnan kunto ja kireys keväthuollon yhteydessä.

Loppuiko löpö?

Jos polttoaine pääsee kipparin säntillisyydestä huolimatta loppumaan, varakannu tulee tarpeeseen. Kaadetaan sisältö veneen tankkiin ja matka voi jatkua.

Vanhemmat dieselit vaativat polttoainejärjestelmän ilmaamisen, mikä ei ole erityisen vaikeaa, mutta toimenpide kannattaa harjoitella ennakolta.

Polttoainepula voi johtua myös suodattimien tukkeutumisesta. Syynä voi olla epäpuhdas polttoaine tai vuosien varrella tankkiin kertynyt lika.

Suodattimia on usein kaksi, ensin sakkakupillinen esisuodatin, jonka pohjassa on tyhjennysruuvi veden ja lian tyhjentämiseksi. Viimeisenä on peltikuorinen hienosuodatin.

Suodattimet eivät yleensä tukkeudu, jos ne on moottorin huoltojen yhteydessä vaihdettu ja veneen polttoainetankki on puhdas. Jos kuitenkin käy huono tuuri, suodattimet pitää vaihtaa.

Vaihto on sottaista, ja dieseliä valuu väistämättä konehuoneeseen. Tämän vuoksi vanha suodatin kannattaa tipauttaa sopivaan astiaan ja pyyhkiä kaikki valunut polttoaine heti pois räteillä ja talouspaperilla.

Jos ainetta pääsee pilssiin, se haisee siellä koko kesän. Haju saattaa myös aiheuttaa pahoinvointia. Pakkaa vanhat suodattimet ja rätit pariinkin päällekkäiseen muovipussiin ja säilytä kannella, kunnes pääset hävittämään ne asianmukaisesti maissa.

Myös suodattimet ja laturin hihna kuuluvat yleisimmin tarvittaviin vaihto-osiin.

Sulakkeita joka lähtöön

Matkanteko voi katketa myös sähkövikaan. Pidä aina mukana varasulakkeita. Selvitä etukäteen niiden tyypit ja koot ja hanki mukaan jokaista lajia.

Selvitä myös sulakkeiden sijainti. Joskus ne ovat sulaketaulussa, joskus sähkölaitteen takana.

Vika saattaa olla myös irronneessa tai hapettuneessa liittimessä, joten perusliittimiä ja abiko-pihdit on hyvä varata veneen pakkiin, samoin muutaman metrin pätkä punaista ja mustaa sähköjohtoa. CRC tai vastaava spray auttaa hapettuneisiin ja likaisiin liittimiin, joten pidä sitäkin mukana. Sähköteippi kuuluu myös perusvarusteisiin.

Erilaiset sähköviat ovat potentiaalisia matkan katkaisijoita, joten valikoima varasulakkeita ja liittimiä on hyvä olla mukana.

Trossi turvaksi

Jos matka katkeaa eikä vikaa saa korjattua, tarvitaan apua. Hätäilmoituksen voi tehdä vhf-puhelimella kanavalla 16. Uudemmissa puhelimissa on dsc-toiminto, jolla saat tehtyä kanavalla 70 automaattisen hätäilmoituksen, jossa on myös siihen kytketyn gps-laitteen sijainti.

Myös kännykällä voi tehdä hätäilmoituksen. Meripelastuksen numero on 0294 1000 ja sisävesillä yleinen hätänumero on 112.

Jos kyseessä ei ole uhkaava hätätilanne, tarvitaan hinausapua lähimpään satamaan. Lähettyvillä olevilta veneiltä kannattaa tietty pyytää apua. Muutoin soita paikalle hinaaja.

Kalliilta hinauslaskulta voi välttyä liittymällä Suomen Meripelastusseuran Trossi-palveluun. Sen vuosimaksun hinta on tällä kaudella [2017] 75 euroa, josta seuroihin kuuluvat veneilijät saavat 10 euron alennuksen. Joidenkin vakuutusyhtiöiden asiakkaat saavat Trossin 55 euron hintaan.

Trossi-palvelussa vene hinataan ilman eri veloitusta lähimpään korjauspalveluja tuottavaan satamaan. Trossipalvelun puhelinnumero on 0800 302 230 ja se palvelee lokakuun loppuun saakka.

Lisätietoa www.trossi.fi.

Veneilijän "selviytymissetti" mahtuu työkalujen ja tarvikkeiden osalta kohtuullisen kokoiseen laatikkoon.