Technohullin mukaan XPD 46:ssa yhdistyy saumattomasti skandinaavinen käytännöllisyys ja jämäkkyys sekä välimerellinen eleganssi ja glamuuri. Skandinaavisuutta edustaa puhtaan selkeä design sekä ainakin Välimerellä ympärivuotisen käytön mahdollistava suljettu, mutta monipuolisesti avattavissa oleva kansisalonki. Välimeren vibat tulevat puolestaan useista laajoista kansi- ja ulko-oleskelutiloista.

Runkomuoto on Techonohullille tyypilliseen tapaan ilmaa pohjan alle haukkaavilla portailla varustettu syvä V, jota valmistaja kutsuu nimellä Dynastream. Tehot ja vauhtivarat ovat tavanomaista suurempia. 

XPD 46 voidaan varustaa jopa kolmella Mercuryn 600-hevosvoimaisella V12-perämoottorilla eli 1 800 hevosvoiman maksimiteholla. Huippunopeuden luvataan yltävän lähes 60 solmuun. Pienemmillä tai vähemmilläkin moottoreilla ylletään varmasti ja vaivattomasti 35 solmun matkanopeuksiin. Perämoottorien sijaan XPD 46:n saa myös dieselsisäkoneilla varustettuna.

Lähes 15 metrin pituus ja 4,4 metrin leveys mahdollistavat hulppeat tilat, vaikka runko onkin matala ja rib-tyyliset paksut ”puskurit” verottavat leveyttä, eikä kyse ole varsinaisesta matkaveneestä. Tilat onkin suunniteltu päivä- ja viikonloppukäyttöön.

Kansiratkaisu on ympärikuljettava. Keulassa ympärikulku tapahtuu niin sanotun portugese bridgen -tyyliin eli keulakannen ja tuulilasin välistä. Keulapiikki on varattu kokonaisuudessaan loikoilutasoksi. 60 solmun vauhdissa se tuskin houkuttelee, mutta lahden poukamassa kelluessa kummasti. 

Toinen aurinkotaso löytyy aivan perästä. Sen etureuna muodostaa takakannen oleskelutilan takasohvan, jota voi täydentää pöytä ja ohjaushytin takareunan suojassa oleva etusohva.

Ohjaushytissä on tuplaliukuovet molemmin puolin, joten sivut saa auki laajasti. Kookas takaikkuna aukeaa ylös ja katossa on niin ikään suuri kattoluukku. Sisäsalongin saa siis avattua laajasti, mikä onkin sopivaa, sillä ainoa pentteri on ohjaushytissä. Pentterin etupuolella on kolmen erillisistuimen ohjaamo ja takapuolella kansisalongon muodostava U-sohva pöytineen. Kojelauta näyttää miljoonaluokkaan hiukan vaisulta, mutta ainakin hallintalaitteet ovat selkeästi esillä. 

Majoituspaikat on jaettu keula- ja takakajuuttaan. Keulaan kuljetaan ohjaamon vierestä ja perillä odottaa kolmiomallisen parivuoteen ja sen jatkeena olevan sohvan lisäksi erillinen toiletti. 

Takakajuuttaan käynti tapahtuu kansisalongin U-sohvan aukeavan keskiosan kautta, itse kajuutan jäädessä sisä- ja ulkosohvien alle. Valoa kajuuttaan tulee takakannelle antavasta ikkunasta, joka on paljon pienempi kuin vaikkapa Axopar 45:n tai XO 44:n vastaavat.

Technohull tarjoaa XPD 46:een vielä kolmattakin, palkatulle kipparille tarkoitettua makuukajuuttaa. Se mahdutetaan peräkannen takimmaisen sohvan ja aurinkotason alle. Vakiona aurinkotason sisällä on kookas tavaratila, johon aukeaa luukut molemmilta puolilta. Sisämoottoriversiossa konehuone syö oletettavasti tavaratilat ja kipparinkajuuttaoption – tai ainakin valtaosan niistä.

Technohull korostaa tiedotteessaan XPD 46:n kustomoitavuutta ja luksusluokan laatuvaikutelmaa. Esimerkiksi kansisalonkiin voi valita erilaista kalustusta toiveiden mukaan. Välimerellistä glamouria korostetaan monin detaljeilla, kuten nahkaisilla vetimillä ja tekstiilien yksilöllisillä tikkauksilla.

www.technohull.com