Princessin aakkosissa P-sarja muuttui tälle mallivuodelle F-sarjaksi. Kyse on siis yläohjaamollisista matkaveneistä.
Uusi F45 tekee muotoilussa pesäeron sekä edeltäjäänsä (P43) että isompiin F-sarjalaisiin. Uutuus on kulmiltaan pyöreämpi, linjakkaampi ja virtaviivaisempi. Vähän kuin sporttisempi V-sarjan vene, joka on saanut päälleen täysikokoisen yläohjaamon.
Konehuoneesta löytyy Volvo Penta 435-hevosvoimaiset dieselit yhdistettynä IPS-vetolaitteisiin. Princess on luottanut pitkään yläohjaamoveneissään perinteiseen akselivetoon, mutta linja näyttäisi muuttuvan ainakin malliston pienemmässä päässä hiljalleen kohti pod-vetolaitteita. F45 on Princessin järjestyksessään toinen F-sarjan pod-vetolaitevene, toissa vuonna esitelty pykälää suurempi F49 oli ensimmäinen.
Nykymuodille eli ostavien asiakkaiden mieltymyksille on annettu periksi myös tilaratkaisussa. Princessin pienimmässäkin yläohjaamoveneessä on nyt omistajan kajuutta keskiveneessä ja pentteri kansisalonkin takaosassa.
Keulakajuutassa on yhteen tai erilleen liu'utettava saksivuode, joka muuntuu helposti pariskunnalle, kaveruksille tai siskonpeti-iän ylittäneille lapsille sopivaksi vuoteeksi.
Keskiveneen omistajan kajuutta täyttää sekä mukavuustasoltaan että viimeistelyltään sviitin vaatimukset. Vuoteen päädyssä on veneen kokoluokka huomioiden hämmästyttävän runsas seisomakorkeus ja vuoteen ympärilläkin liikkuu sujuvasti.
Molempien makuukajuuttojen yhteydessä on tilavat, suihkukomerolla varustetut toiletit. Styyrpuurin puolella olevaan keulakajuutan toilettiin on ovi myös käytävän puolelta.
Kansisalongissa on toimiva ja viihtyisä kokonaisuus. Iso u-sohva on mukava paikka sekä oleskeluun että matkantekoon, vaikka sen etupäätyä ei katse ajosuuntaan istuttavaksi saa muutettua. Näkymät ulos ovat hyvät ja seurusteluyhteys styyrpuurin puolella ohjaamossa tai sen jatkeena olevalla suoralla sohvalla istuviin on luonteva.
Hyvin varusteltu ja järjestelty kulmapentteri on pari askelmaa alempana, avotilan turkin kanssa samalla tasolla. Tarjoilu käy luontevasti sekä sisään että ulos. Avotilan muhkea kulmasohva ja laatua uhkuvan tukeva tiikkipöytä muodostavat luontevan lisän ja varteenotettavan vaihtoehdon sisäsalongille.
Yläohjaamon johtavat rappuset on verhoiltu näyttävästi kauttaaltaan tiikillä.
Flybridgen layout sopii Suomeen, sillä tilaa ei ole tuhlattu kiinteään aurinkotasoon. Kalustus koostuu ohjaamon kahdesta erillisistuimesta, niiden vieressä olevasta pienemmästä sohvaryhmästä, ulkopentterimoduulista ja suuremmasta perän sohvasta.
On vaikea kuvitella miten 45-jalkaisen kahden makuukajuutan yläohjaamoveneen saisi tiloiltaan vielä toimivammaksi. F45:ssä näkyy Princessin kokemus. Se on hionut konseptia hamalta 80-luvulta saakka.
Vaikka F45 on sarjansa pienin, ei premium-tason laatuvaikutelmasta tarvitse tinkiä. Hyvällä maulla toteutettua tyyliä ja harkittuja yksityiskohtia on tarjolla runsaasti.
Princess F45 ei ole kokoluokkansa halvimpia muttei läheskään kalleimpiakaan veneitä. F45:n veroton 540 000 punnan tehdashinta muuttuu verojen, valuuttamuunnoksen ja kuljetuskulujen jälkeen reilun 800 000 euron Suomi-hinnaksi. Joku kokee sen melkein miljoonaksi, toisille se on reilusti alle.