Düsseldorfin venemessut on maailman suurin kuivalla maalla sisähalleissa järjestettävä venemessutapahtuma. Se houkuttelee paikalle sekä näytteilleasettajia että messuvieraita ympäri veneilevän maailman: näytteilleasettajia oli tänä vuonna 67 maasta yhteensä 1 500, kävijöitä saapui puolestaan 113 maasta yhteensä yli 200 000. Kolmasosa kaikista kävijöistä oli saksalaisittain katsottuna ulkomaalaisia. Vaikka kävijämäärä on yhä komea, on se huippuvuosien 250–300 000 kävijän tasosta vähän hiipunut. Ruuhkaa ei takavuosien tapaan ole enää kuin ajoittain.
Myös Suomesta lappaa väkeä keskellä talvea venemessuille Saksaan. Suomen veneteollisuus on Boot-messuilla vahvasti esillä, joten alana ammattilaisia on liikkeellä runsaasti, mutta myös monen veneilijän ohjelmassa on messumatka Düsseldorfiin. Ja nähtäväähän Boot-messuilla ainakin riittää, Düsseldorfin messukeskuksen 16 hallin mitalta.
Boot 2025 – Hallillinen suuriakin purjeveneitä
Purjehdusteemaisia halleja oli tänä vuonna kolme, joista purjeveneet mahtuivat yhteen. Yhtenä tekijänä takavuosia pienempään purjeveneiden määrään oli kahden ”kotimaisen” eli Bavarian ja Hansen puuttuminen näytteilleasettajien joukosta. Toinen silmiinpistävä muutos oli matkamallisten katamaraanipursien kaikkoaminen. Asuttavien ”kattien” genreä edusti tänä vuonna fyysisesti vain Excess 11. Lagoon oli mukana ilman venettä kuivaosastolla ja aikaisempien vuosien näytteilleasettajista esimerkiksi Bali puuttui kokonaan.
Vaikka varsinkin Välimeren kesäkauden uivat venemessut ovat purjeveneissä ohittaneet Düsseldorfin, on Boot yhä talven purjevenenäyttelynä ylivertainen.
Boot 2025 – Uutuuksissa moottoriveneiden koko kirjo
Suurempia ja pienempiä moottoriveneitä pääosin esitteleviä halleja oli tänä vuonna kuusi, numeroituna hallit 1, 3, 4, 5, 6 ja 9. jako meni tänä vuonna kutakuinkin niin, että halli 6 oli varattua perinteiseen tapaan suurille 50–100-jalkaisille, hallit 1, 4, ja 5 keskikokoisille ja hallit 3 ja 9 pienemmän pään moottoriveneille. Suomalaismerkit sijoittuivat tänä vuonna halleihin 1 ja 4.
Mutta ulkomailla kun ollaan, kääntyy katseet väistämättä kansainväliseen tarjontaan. Siinä silmiin pistävää oli tänä vuonna uusien tai Boot-messuilla ensimmäistä kertaa esillä olleiden merkkien suuri määrä, joista valtaosa pyrkii vieläpä samoille apajille. Kyse on 35–55-jalkaisten vauhdikkaiden ja välimerellisten niin sanottujen T-top-veneiden luokasta. On vaikea uskoa, että ihan kaikilla on saumaa raivata riittävästi elintilaa tunnetuilta ja asemansa vakiinnuttaneilta brändeiltä.
Totalveneen sivuilla uutuuskimaraan otetaan tämän jutun kuvagallerian myötä vasta alkustartti. Jatkoa seuraa lähiviikkojen aikana eetteriin ilmestyvien mielenkiintoisimpien uutuusveneiden videoesittelyjen myötä, joten pysykää kanavalla.