Australialainen Riviera on meidän leveysasteilla varsin tuntematon suuruus, mutta joku saattaa yhdistää sen convertible-tyylisiin avomeriuisteluveneisiin. Ja ihan oikein, Riviera on vähän kuin australialainen vastine Hatterasille ja Bertramille. Tosin Rivieran nykymallisto painottuu kalastuksen sijaan enemmän luksukkaaseen perhe- ja matkaveneilyyn.

Cannesissa Euroopan ensiesittelyssä ollut 39 Open Flybridge rakentuu Rivieran pienimmälle rungolle, mutta samalla tinkimättömyydellä kuin isommat. Laatuvaikutelma on erittäin korkealuokkainen ja kokonaisuudesta huokuu valmistajan osaaminen. Ulkoisessa olemuksessa ja muotoilussa näkyy yhä sukulaisuus convertible-tyyppisiin kalaveneisiin, mikä erottaa Rivieran eurooppalaisista, yleensä vähän linjakkaammista flybridge-vastineista. Ehkä ihan tarkoituksella.

Tiloiltaan 39 Open Flybridge yllättää positiivisesti. Iso, 7,7 neliön avotila on kalustettu monikäyttöisen väljästi mutta toimivasti. Salongin seinustalla on kahden istuttava sohva ja tiikkipöytä, peräpeilissä mahtava grillaamo, jota operoidaan uimatasolta käsin. Avotilaan laidoista taittuu esiin lisää istumapaikkoja keskimääräistä jykevämpien ja mukavampien klaffipenkkien muodossa. Tai sitten avotilaa voi irtokalustaa mieleisekseen.

Kokoon taittuville kalusteille on tilaa lattian alla konehuoneessa, jonka päävarustus on toki kaksi 440-hevosvoimaista Volvo Pentan D6-IPS600:sta.
Toimintasäteen riittävyydestä huolehtii peräti 1 500-litrainen polttoainetankki.

Yläohjaamoon johtaa avotilasta tikapuut. Niiden jyrkkyys ja kulkuluukun koko tuntuvat veneen ainoilta kompromisseilta. Yläkansi on hyvän kokoinen matkustus- ja oleskelutila, jossa on myös pentterilipasto. Sovasta ja pöydästä saa pedattua yläkannelle aurinkotason, jollainen löytyy myös keulakannelta. Se on tietysti varustettu pystyyn nostettavilla selkänojilla.

Avotilan ja kansisalongin välissä on todella jykevillä rosterikehyksillä varustettu lasiseinä. Siinä on iso avautuva ikkuna ja liukuovi, joten sisä- ja ulkotilat fuusioituvat niin haluttaessa ihan kohtuullisen sulavasti yhteen.

Kansisalonki muodostuu paapuurin puolen pöydällä varustetusta kulmasohvasta ja sisäohjaamosta sekä styyrpuurin puolella olevasta tilavasta kulmapentteristä ja sen etupuolella olevasta kahden istuttavasta pitkittäisestä sohvasta.

Alakerrassa ei ole sorruttu pilkkomaan tiloja liikaa, vaan ne on jaettu kolmeen kokonaisuuteen eli keula- ja keskikajuuttoihin sekä toilettiin, jotka kaikki ovat kooltaan kiitettäviä. Keula on kalustettu pariskunnalle, toiletissa on tilava erillinen suihkukomero ja keskikajuutassa kolme täysimittaista punkkaa. Kaksi niistä voi yhdistää parivuoteeksi.

Miten kaikki on saatu mahtumaan alle 40-jalkaan? Ei olekaan, sillä oikeasti 39 Open Flybridgen kokonaispituus on yli 43 jalkaa. Suomen mittayksiköissä ilmoitettuna pituus on 13,27 ja leveys 4,26 metriä, ja painoakin on kertynyt 12 800 kiloa.

Yli tai alle 40 jalkaa, mutta Riviera 39 Open Flybridge on huikean hieno vene, jolle kuuluu kiistatta paikka kokoluokkansa premiumbrändien keskuudessa. Sinne osoittaa myös hinta. Cannesissa kauppaa lähdettiin hieromaan päivän kurssin ja paikallisten verojen mukaan noin 850 000 eurosta.

www.rivieraaustralia.com