A8 on kolmas malli, jonka XO nimeää osaksi uusinta DFNDR-mallisarjaa. Yleensä venevalmistajat tapaavat koota yhtenäisesti nimettyyn mallisarjaan saman tyyppisiä mutta eri kokoisia malleja, mutta XO:lle mallinimi on selvästi aika väljä viitekehys: kolme nykyistä ”defenderiä” ovat kooltaan lähellä toisiaan mutta varsinkin tilaratkaisultaan ja nyt myös valmistusmateriaaliltaan erilaisia.

XO on luottanut tähän saakka kaikissa malleissaan hybridirakenteeseen, jossa runko on tehty alumiinista ja kansirakenteet lujitemuovista. DFNDR A8 on XO:n ensimmäinen niin sanottu täysalumiinivene eli kokonaan alumiinista tehty. Vaikka koko- ja teholuokka ovat samat, ei A8 kuitenkaan ole läpikuljettavan ja lujitemuovikannellisen DFNDR 8:n täysalumiiniversio, vaan oma itsenäinen mallinsa, jonka tilaratkaisu perustuu ympärikuljettavuuteen.

Tyypiltään A8 on täysalumiiniveneeksi epätavallinen, matalalla keulakajuutalla varustettu daycruiser. Tähän saakka täysalumiiniveneitä on nähty lähinnä avo- ja ohjaushyttiveneluokissa. A8:n ohjaamoa ja matkustamoa suojaavat korkea ja leveä tuulilasi sivulaseineen sekä ikkunallinen panoraamakatto. Sivut ja perän saa suljettua lisävarusteena saatavilla kuomuseinämillä.

Istumapaikat on asemoitu kolmeen, ajosuuntaan istuttavaan riviin. Katon alla on neljä tukevaa erillisistuinta, joista etummaisiin eli ohjaamon penkkeihin saa iskunvaimennuksen. Peräpenkkiä riittää koko veneen leveydeltä, mikä tarkoittaa neljää istumapaikkaa lisää. Erillistuimien keskellä turkissa on merkillinen syvennys, jonka tarkoitus lienee helpottaa penkkien välissä liikkumista. Syvennys ei ole itsetyhjentyvä, joten se on varustettu sähköisellä pilssipumpulla.

Luontevimmin kulku tapahtuu kuitenkin laidoilla olevia kulkuväyliä pitkin. Korotetulle ja vain varvaslistan verran laitojen suojassa olevalle keulakannelle noustaan parin askelman verran, tuulilasi kummalta puolelta tahansa ohittaen. Tässä kohdin väylä ei ole mitenkään ylettömän leveä, ja parista kahvasta tai kaiteen pätkästä olisi apua. Keulakansi on kauttaaltaan tasainen mutta tyystin kaiteeton, mikä ei oikein pue siellä liikkumista. Kannelle saa lisävarusteena aurinkopatjan.

Keulakannen alla on matala kajuutta, joka tarjoaa puitteet satunnaiseen yöpymiseen ja wc-käyntiin, kunhan vesivessan on ruksannut lisävarustelistalta. Sekä ulko- että sisätilojen viimeistely oli messuveneessä aika karskia. Hitsaussaumoja lukuun ottamatta A8 peittää täysalumiinirakenteensa melko ansiokkaasti, sillä XO:n tapaan kyljissä on vakiona joko hiilenmusta tai valkoinen 3M:n runkoteippaus. Messuyksilöön oli poimittu lisäksi liki kaikki vaakapinnat kattava harmaa SoftDeck-turkki.

Moottorivaihtoehdot alkavat yksimoottoriasennusten osalta Mercuryn 300-hevosvoimaisesta veekasista ja päättyvä 400-heppaiseen veekymppiin. Pariasennuksena voi valita joko 200- tai 225-hevosvoimaiset V6:t. Vakiovarustein pakettihintojen haitari venyy moottorivalinnasta riippuen 120–150 000 euron alueelle.

www.xoboats.com

www.vgboats.fi