Noin 40-jalkaisia uutuuksia esiteltiin Cannesissa tänä vuonna ruuhkaksi asti, mutta Saxdorin uusi 400 GTO oli niistä se, joka tuntui vetävän puoleensa väkeä kuin hunaja mehiläisiä. Innostukseen on syynsä, Saxdorissa nimittäin riittää temppuja.

Yksi niistä on hinta, jonka Saxdor on ainakin näin lanseerausvaiheessa laittanut kilpailijoita taatusti häiritsevälle tasolle. Vakiovarusteisen 400 GTO:n verolliset tehdashinnat alkavat 275 000 eurosta, ja siihen sisältyy muun muassa kaksi 300-hevosvoimaista Mercuryn V8-Veradoa, keulapotkuri, Zipwaken automaattitrimmit, Simradin 9- ja 16-tuumaiset kosketusnäytöt, T-topin sähköinen haitarikattoluukku, maasähkö, lämminvesi ja jääkaappi. 

Paljon muutakin toki tarvitaan ja myös tarjotaan, eli lisävarustelista on pitkä ja monipuolinen. Mutta messuveneen kaltaisesti kahdella 400-hevosvoimaisella V10:llä, joystickilla, ilmastoinnilla, litiumakuilla ja liki kaikilla muilla ”herkuillakin” jäädään vielä hyvän matkaa alle puoleen miljoonaan. Saxdor erottuu hinnallaan kiistatta edukseen.

Vaikka 12,4 metriä pitkänä ja 3,5 metriä leveänä Saxdor 400 kuuluu ulkomitoiltaan markkinoiden pienimpiin 40-jalkaisiin, ei tiloista tule ihan heti pulaa, koska olemassa olevat sentit on hyödynnetty maksimaalisen monipuolisesti. Yksi tilankäytön jujuista on sivukannettomuus, minkä ansiosta veneen kalustusta on voitu venyttää aivan laidoille saakka. Samalla poikkeuksellisen pitkät ja turkkitasolle avautuvat laitaterassit on otettu orgaaniseksi osaksi tilaratkaisua, jonka keskiössä on ohjaamon jatkeena oleva kansisalonki, johon kuuluu kolme erillistä sohvaa, pöytä ja pentterilipasto.

Ohjaamon takana styyrpuurin laidalla oleva kulmasohva muuttuu perän suuntaan avautuvasta oleskeluasennosta joko katse ajosuuntaan istuttavaksi matkustamoksi tai avatulle laitaterassille laajenevaksi loikoilutasoksi. Paapuurin laidalla on pitkittäin etummaisena pentteri ja sen jatkeena niin ikään laitaterassin suuntaan auki taittuvalla selkänojalla varustettu sohva. Styyrpuurin laidalta alkava poikittainen takasohva ja pöytä täydentävät kokonaisuuden.

Avatuille laitaterasseille pääsee kulkemaan sekä katon takapilarien etu- että takapuolelta. Etupuolella se tapahtuu sohvaryhmän läpi, aivan kuten myös veneen pituussuuntainen läpiliikenne. Reitillä on pari potentiaalista pullonkaulakohtaa.

Huonolla kelillä kansisalongin saa suljettua kangaskattoluukulla ja verhomaisilla sivukuomuilla, jotka vedetään esiin katon takapilarien luukkujen takaa. Takaseinäksi voi valita kuomun sijaan myös messuveneessä olleen avattavan lasiseinän. Tuloillaan oleva GTC-versio tuo jotain vastaavaa myös sivuille.

Suurimmassa osassa Saxdorin eurooppalaisista kilpailijoista on ympärikuljettava keskipulpetti, mutta 400 GTO:ssa on täysleveä ja läpikuljettava tuulilasi. Sen läpikulku tapahtuu paapuurin reunalta sisäänpäin avautuvan kookkaan tuulilasin ruudun kautta. Kulkukansi on asiallisen leveä, syvällä laitojen suojassa ja portaaton, mutta tuulilasin läpikulku voi ainakin kookkaammille henkilöille tuntua hiukka ahtaalta. Keulassa odottaa kuitenkin mukava U-sohvalla ja pöydällä varustettu oleskelutila.

Etuavotilan ja ohjaamokonsolin alle jäävän keulakajuutan eteisessä ja erillisessä suihkulla varustetussa toiletissa on seisomakorkeus. Keulapiikki on varattu tuttuun tapaan parivuoteelle. Kulkuaukon tyylikkäästi sivuun taittuvan portaikon takaa löytyy bonuksena vielä poikittainen pistopunkka.

Saxdor kutsuu tilavaa takakantta toy deckiksi eli vapaasti suomennettuna ehkä paremmin leikki- kuin sanatarkasti lelukanneksi. Saxdoreille tunnusomainen lasinen peräseinämä on nelisatasessakin lisävaruste, samoin kuvissa näkyvä paapuurin peräkulma grillipiste.

Takasohvan jatkeeksi peräkannelle saa joko pienemmän tai messuveneen kaltaisen suuremman ”leluvaraston”, jonka voi lisävarusteena valita makuukajuutaksi sisustettuna. Kulku takakajuuttaan on kahdesta luukusta huolimatta vähän hankala. Toisin kuin eräässä alle 40-jalkaisessa kilpailijassa (lue Axopar 37), ei edes täysimittainen takakajuutta ja sen katolle luontevasti muodostuva aurinkotaso syö aivan kaikkea takakannen vapaata turkkitilaa.

Ensivilkaisu Saxdor 400 GTO:hon saattaa herättää aprikoinnin,  onko veneessä ja sen kaikissa toiminnoissa jo vähän yliyrittämisen makua. Messututustumisen perusteella ratkaisut vaikuttaisivat kuitenkin toimivan vähintään hyvin, jotkut erinomaisestikin, joten koeajoa jää odottamaan suurella mielenkiinnolla.

www.saxdoryachts.com

www.vgboats.fi