Beneteau-konsernin Prestigellä on akuutti tohina päällä ainakin kahdella saralla: viime vuonna lanseerattu katamaraanirunkoisten moottorijahtien M-sarja kasvaa ja menestyy, ja sen ohella alkaa nyt F-sarjan mallistouudistus. Se ei ole ihan pikkujuttu, sillä Prestige pitää itseään 40–60-jalkaisten flybridge-veneiden luokassa markkinajohtajana.

Ensimmäinen uuden sukupolven F-sarjalainen on F4. Jos mallinumerossa on joku logiikka, ei se ainakaan vielä aukene, sillä F4 on 15,2 metriä eli pari tuumaa vaille 50-jalkaa pitkä. Leveyttä ja etenkin korkeuttakin on runsaan puoleisesti, 4,5 ja 5,3 metriä. Jälkimmäinen kasvaa 7,2 metriin, jos yläohjaamolla haluaa kiinteän HT-katoksen. Suomessa se tosin rajoittaa huomattavasti telakointimahdollisuuksia, joten taittuvakaarinen bimini lienee se halutumpi vaihtoehto.

Mallistouudistuksen yhteydessä ulkonäkö luonnollisesti vaihtuu. F4:n muotoilu poikkeaa sopivan selkeästi vanhoista F-sarjalaisista, mutta on selvästi sukua kaksirunkoiselle M48:lle. Myös sisätilojen ilmeessä ja itse tiloissakin on M-sarjan kattien mukaista tunnelmaa.

F4 ei ole mitenkään pieni 50-jalkainen, vaan tilaa on reilusti. Kolmen makuukajuutan ja kahden toiletin tilaratkaisu on kokoluokassa tyypillinen kombo, mutta Prestigen toteutus siitä on tuore. Oleellisin oivallus on omistajansviitin sijoittaminen keulaan ja omalle korkeudelleen pääkannen ja majoituskannen väliin. Se tuo sviitille lisää tilaa ja sen arvoa korostavaa yksityisyyttä. Vuoteen ympärillä onkin huomattavan hyvin tilaa ja paapuurin laidalle sijoitettu toiletti on varsin ruhtinaallisen kokoinen: pesualtaitakin on kaksi.

Vieraskajuutat ja niiden käytössä oleva suihkukomerolla varustettu päivätoiletti ovat puolikerrosta omistajankajuuttaa alempana keskiveneessä. Niissäkin kelpaa oleilla ja asioida.

Kansisalonki on järjestetty pikemminkin poikittain kuin pitkittäin, mikä lisää katamaraanimaista tilantuntua. Kulmasohvan pitkittäiset ja poikittaiset sivut ovat kutakuinkin yhtä pitkät, tv-taso on tuulilasin alla. Sisäohjaamon penkillä on tilaa tiivistäen kahdelle ja kojelaudassa paikat kahdelle kookkaalle näytölle. Ohjaamon takana styyrpuurin laidan kookas sivuikkuna aukeaa liukuoven tavoin, ja mahdollistaa pujahtamisen suoraan sivukannelle.

Pentteri on sijoitettu tutusti kansisalonkin takaosaan mutta asemoitu salongin sohvan tavoin pikemmin poikittain kuin pitkittäin. Työskentely tapahtuu kahden tiskin välissä, ensisijaisesti perän avotilan suuntaan tarjoillen, jonne aukeaa myös avattava takaikkuna ja baari- tai aamiaistiski. Sivunäkymät paapuurin suuntaan peittää täyskorkea kylmälaitetorni, johon kuuluu 176 litran jääkaappi ja 42 litran pakastin. Kansisalongin ikkunat ovat ylipäätään kookkaita, mutta niiden yläreuna sen verran matalalla ettei salongissa seisten liikkuessa näe kumartelematta ulos.

Ulkotiloja on nykypäivän vaatimusten mukaisesti monipuolisesti. Peräkannelle saa joko vakiomallisen kulmasohvan tai vastakkain istuttavan vis-á-vis-sohvaryhmän. Molemmissa tapauksissa molemmille laidoille jää kulkuväylä uimatasolle, jonka saa lisävarusteena hydraulisena. Keulakannella on kolmen makoiltava aurinkotaso, johon kuuluu reunapaikkojen säädettävää selkänojat ja keskimmäisen paikan jalkopäädyn patjan taittuminen mukitelineillä varustetuksi tarjoilutasoksi.

Flybridge-veneessä yläkansi on ulkotiloista kuitenkin ehkä se tärkein, joten siihen on F4:ssakin panostettu. Erillisistuimella varustetun yläohjaamon ergonomia ja varustelu on otettu entistä vakavammin. Ohjaamon vieressä on muunneltava matkustamo ja aurinkoperi, joka jatkuu styyrpuurin laitaa ja perää mukailevaksi kulmasohvaksi. Lisävarusteena saatava pentterilipasto haukkaa sohvasta istumapaikan tai pari. 

Moottorivalinta on tehty ostajan puolesta valmiiksi, ainoa vaihtoehto on Volvo Penta D6-IPS650:t eli 2 x 480-hevovsoimaiset dieselit yhdistettynä pod-vetolaitteisiin. F4:n hinnat tehtaalla, vakiovarustein ja Suomen arvonlisäverolla alkavat 1,1 miljoonasta eurosta.

www.prestige-yachts.com

www.nauticalpartners.fi