Vantaan Ruusumäenkujalla sijaitsee pieni venealan erikoisosaajien keskittymä. Yhden yrityksen, lasikuitu- ja puusepäntöihin erikoistuneen Northmarinen, hallissa seisoo vähintäänkin omaperäinen vesikulkuneuvo.
Moottoriveneisiin perehtynyt tunnistaa heti klassikkojen joukkoon kuuluvan Coronet 21:n kauniisti muotoillun rungon. Virtaviivainen ruffi sen sijaan ei ole peräisin Coronetista, se on selvä. Ruffissa on jotain vaikeasti tunnistettavaa mutta samalla kiehtovan tuttua. Vasta kun Lydman kertoo inspiraationsa lähteen, palaset loksahtavat paikoilleen.
– Ruffia suunnitellessani otin vaikutteita Bugatti Chironista. Ylipäätään one-off-veneisiin haen usein inspiraatiota autojen muotoilusta, Lydman paljastaa.
Ja tosiaan, selvä Bugatti Chironhan se on. Chiron on ranskalaisvalmistajan hyperauto, joka lanseerattiin vuonna 2016 ikonisen Veyronin seuraajaksi. Chironista tuttu oven ilmanottoaukko jatkuu B-pilarina sulavasti aina kattoon asti, josta linja jatkuu yhtenäisenä kaarena tuulilasin A-pilariksi. Toisin kuin autossa, tämä kaari on kuitenkin puhtaasti esteettinen, sillä kyljessä ei ole ilmanottoaukkoja.
Mutta mikä ihme sai Lydmanin yhdistämään nämä kaksi täysin erilaista asiaa toisiinsa?
Kun itselleen tekee
– No, rakennan tätä itselleni. Halusin tehdä jotain erilaista, jotain omaa, jota naapurilla ei varmasti ole, mies kuittaa.
Projektiin uponneita työtunteja hän ei ole laskenut, mutta arvelee lukeman asettuvan 2000 tunnin kieppeille. Uuden kansirakenteen lisäksi kuitua on uponnut runsain mitoin myös runkoon, jota on vahvistettu sisäpuolelta.
Kaiken muun lisäksi myös veneen perässä on yllätys. Coronet 21:set varustettiin sisämoottoreilla, mutta Lydman halusi veneeseensä perämoottorin. Siksi hän nosti vanhan MerCruiserin ulos ja muotoili uuden moottorikaivon peräpeiliin. Kun vene on valmis, siihen ripustetaan 250 hevosvoimainen Suzuki.
Veneen mallimerkintä on Coronet EVO. EVO viittaa evoluutioon – kehitykseen, muutokseen ja pitkän aikavälin edistykseen.
– Totta kai rakennan ensisijaisesti käyttövenettä itselleni, mutta haluan myös näyttää, kuinka monipuolinen materiaali lasikuitu on. Moni ajattelee, ettei muoviveneitä voi korjata tai muokata samalla tavalla kuin puuveneitä, mutta tämä on täysin väärä käsitys, Lydman selittää.
Apua läheltä
– Olen matkan varrella saanut runsaasti apua ja ennen kaikkea työtä helpottavia vinkkejä. Täältä meidän omasta pienestä yritysryppäästä löytyy osaamista niin sähkö-, metalli-, -moottori- kuin puutöihinkin.
Lisäksi Coronet EVO:n maalauksen toteutti Lydmanin veli Peppe Lydman, joka pyörittää omaa Petersmarine-nimistä maalaamoaan aivan Northmarinen naapurissa. Kuten arvata saattaa, maalipinta on veneen ulkoisen ilmeen kannalta ratkaisevassa roolissa.
– Ilman pikkuveljen maalausosaamista, en olisi lähtenyt koko urakkaan, Lydman toteaa.
Veljeksillä on veneily verissä. Molemmat saivat oppinsa isänsä perustamassa Haukilahden veneveistämössä, joka aloitti Colin Archer -veneiden rakentamisen vuonna 1982. Veistämöllä valmistui yhteensä 54 kappaletta 30-jalkaisia ja kuusi kappaletta 40-jalkaisia veneitä.
Mitä sanovat puritaanit?
Coronet EVO varustetaan muun muassa pentryllä, vesi-WC:llä ja modernilla navigointitekniikalla. Lisäksi sekä keulaan että perään tulee ohjailupotkurit.
– En todellakaan halua naarmuttaa vaivalla tehtyä maalausta aisapaikan metalliaisaan.
Coronet EVO on saanut kaksivärisen maalauspinnan. Veneen keula on kuparinvärinen, ja sävy ulottuu aina "ilmanottoaukkoihin" saakka. Myös värivalinta on saanut inspiraationsa autojen maailmasta – Lydman sai idean, kun hän näki uudenkarhean Nissanin liikenteessä. Veneen peräosaa ja ruffin rakennetta hallitsee puolestaan korkeakiiltoinen musta, joka luo näyttävän kontrastin kuparin kanssa.
Viimeistään tässä vaiheessa yhden jos toisenkin Coronet-uskovaisen kahvi on saattanut luiskahtaa väärään kurkkuun. Coronetit kun ovat tanskalaisen Botved Boatsin valmistamia klassisia veneitä, jotka tunnetaan tyylikkäästä muotoilusta, laadukkaasta viimeistelystä ja kestävyydestä. Ne olivat erityisen suosittuja 1960- ja 1970-luvuilla, ja monet mallit, kuten juuri Coronet 21, ovat edelleen arvostettuja harrastajien ja keräilijöiden keskuudessa. Jokuhan voisi – ja todennäköisesti tulee sanomaankin – että tämä on silkkaa pyhäinhäväistystä.
– Päinvastoin, olen antanut veneelle uuden elämän. Etsin pitkään nimenomaan täydellistä raatoa, ja lopulta löysin tämän yksilön. Ei sitä olisi alkuperäiseen kuntoon enää saanutkaan. Rungon sain pelastettua kovalla työllä, mutta käytännössä kaikki muu oli täysin lahoa, Lydman puolustautuu.
Coronet EVO:n ensi-ilta koittaa Helsingin kansainvälisillä venemessuilla helmikuun alussa, mutta sen viimeistely näyttelykuntoon vaatii yhä paljon työtä.
– Nyt kun aikaa vievä maalaus on tehty, voin keskittyä tekniikkaan ja yksityiskohtien viimeistelyyn. Lista on pitkä – muun muassa moottori, sähköjärjestelmät sekä tekstiilit ja sisustus odottavat vielä asennusta. Työtä siis riittää, mutta vene valmistuu messuihin mennessä, Lydman lupaa.