Auvon miehistössä purjehtivat kippari Tomi Alitalo, Anssi Lyden, Mikko Ryymin, Jari Halmesuo, Anna Henderson, Emilia Alitalo, Christer Baggström, Patrik Schalin, John Winquist ja Kalle Saarelainen.
Valtavalla purjepinta-alalla varustettu urheiluvene vaikutti lipuvan aivan omaa vauhtiaan heti lähtölinjalta alkaen. Jo ensimmäisellä Kärkistensalmen väliaikapisteellä noin 11 meripeninkulmaa lähdöstä Auvo oli jo tunnin edellä seuraavaksi nopeimpia veneitä.
Tomi Alitalon mukaan Auvon 18-metrinen masto auttoi pääsemään eteenpäin pienessäkin tuulenvireessä, mutta yön pimeimpinä tunteina tuuli loppui kokonaan. Tarkka purjehdittu aika oli 17:52:53.
– Ei mekään koko aikaa edetty, vaan oltiin ihan pystypläkässä. Olen ollut varmaan 30 Päijännepurjehduksessa ja tämä oli tuulien puolesta haastavin. Aurinko porotti kauheasti ja tuuli tuli ihan joka suunnasta, joten mikäänlaista reittisuunnitelmaa ei voinut tehdä, Alitalo kertoo.
Kevyiden tuulien erikoisvene Auvo oli selvästi nopein kesän 2025 kevyttuulisessa Päijännepurjehduksessa.
Lyhennetyn reitin pituus oli noin 49 meripeninkulmaa, kun tavanomainen reitti Kelventeen eteläpuolitse pidentää matkan noin 65 meripeninkulmaan. Tällä kertaa loppumatka Päijännepurjehduksen eteläiseen tukikohtaan, Padasjoen satamaan tehtiin vapaana siirtymänä Kelventeen pohjoispuolen kapeikoiden kautta.
Auvon keskinopeudeksi lyhennetyllä reitillä Säynätsalosta Padasjoen Virmailanselälle tuli noin 2,7 solmua.
”Tällainen sää on salapoliisityötä”
Toiseksi nopeimpana Päijänteen Virmailanselälle Iso-Tiuhanen-saaren itäpuolelle siirretylle maalilinjalle saapui puoli kymmenen aikaan aamulla helsinkiläistä Nyländska Jaktklubbenia (NJK) edustava Melges 24 ”Mimosa”. Mimosan kipparina purjehti Jan Mattson ja miehistössä Anni Leppänen, Reino Külaots ja Jani Jokinen, Mimosan purjehdittu aika oli 20:58:03 ja keskinopeus 2,3 solmua.
Jan Matsson miehistöineen suuntasi kohti Padasjokea yhdessä Auvon kanssa viimeisessä urheiluveneiden lähdössä, johon tuuli oli ennättänyt hiljentyä lauantain aiempien lähtöjen jälkeen.
– Hattiwatti, Accelarando ja muut pienemmät veneet pääsivät aamupäivällä hyvin liikenteeseen, joten meillä oli kova takaa-ajo. Kisa oli hyvin haastava: seisottiin puoli tuntia pläkässä odottamassa, päästiin taas purjehtimaan, sitten oltiin taas parkissa ja lähdettiin uudestaan liikenteeseen, Mattson kertoo.
Matssonin mukaan tuuli virisi yöllä, eikä puolimatkassa sijaitsevan Judinsalon jälkeen tullut enää yhtään pysähdystä tyveneen.
– Tällainen sää on salapoliisityötä. Pitää yrittää jäädä jumiin sellaiseen paikkaan, missä tuuli saattaa viritä ensimmäisenä, ettei jäädä keskelle selkää seisomaan.
Seuraavaksi nopeimpina maalilinjan ylittivät Jyväskylän Veneseuran kokeneet Päijänteen purjehtijat Markku Pöyhönen (Still 900 ”Accelerando”) ja Kalle Ahola (Inferno 29 ”Hattiwatti”) miehistöineen. Accelerandon purjehdittu aika oli 21:35:06 ja Hattiwatin 21:43:14.
Accelerandossa purjehtivat kipparin lisäksi Petri Sallinen, Mervi Kulonen, Eero Leino ja Pekko Nurminen, Hattiwatissa Heikki Hämäläinen, Matti Leppänen ja Viljami Ahola.
”Yötuuli helpotti”
Viidentenä maaliin saapui viime vuoden voittaja, Jyväskylän Veneseuran Jari Vanhalan Farrier F-31 ”Flying By”. Kolmirunkovene ei ollut parhaimmillaan heinäkuun 2025 keveissä tuulissa, ja purjehdittu aika oli 21:57:23. Vanhalan miehistössä purjehtivat Mikko Toikkanen ja Lauri Kolomainen.
Vanhalan mukaan tuuli oli Päijänteellä välillä aivan nollassa, yöllä auringon laskiessa tuulta oli 2–3 metriä sekunnissa.
– Kevyessä tuulessa purjehdus oli vaikeaa, mutta yötuuli helpotti tilannetta, Vanhala kertoi maalissa Padasjoella.
Kilpailun purjehditulla ajalla nopeimman veneen palkinto on perinteinen Päijänne-ruori. Lisäksi Päijännepurjehduksessa kilpaillaan neljässä Finnrating-tasoitusluokassa sekä H-vene, Lightning ja J/70-yksityyppiluokissa. Omista palkinnoistaan kisaavat myös urheiluveneet sekä avoin luokka.
Auvo voitti myös Tallukka-jahti-tasoituskisan. H-veneiden nopein oli Hollolan Veneseuran Nuutti Kavénin ”Jias”, J/70-luokan Oulun Merenkävijöiden Arto Nissilän ”Story” ja Lightningien Tuusulanjärven Purjehtijoiden Sakari Pesolan ”Burgundy III”.
Finnrating 1 -luokan voitti Äbo Båtvarf Segel- och Sjöflygsklubbin (ÅBSS) Niilo Olanderin kipparoima ”Barbro”, Finnrating 2:n Asikkalan Pursiseuran Niilo Lusilan ”Merisiili”, Finnrating 3:n ”Accelerando” ja Finnrating 4:n Jyväskylän Veneseuran Jarkko Hinkkasen ”Das Boot”.
Avoimen luokan nopein oli Flying By ja urheiluveneiden Auvo.