Keskipulpettiveneet ovat Suomessa myyntimäärissä kaukana avokeulaisten tuulilasiveneiden eli bowriderien takana. Suomalaisista venevalmistajista oikeastaan vain Faster onnistuu myymään merkittäviä määriä keskipulpettiveneitä.
Ruotsissa ja etenkin Norjassa keskipulpettimallit ovat suositumpia, ja pääasiassa sinne tähyää 190 R:llä varmasti myös AMT. Mutta saa niitä ostaa Suomeenkin.
Pulpetti on suunniteltu kahdelle, mutta sen leveys ei ole mitenkään ruhtinaallinen. Molempien penkkien ulkoreunat ovat oikeastaan pulpetin ulkopuolella. Niin on monessa muussakin alle kuusimetrisessä keskipulpettiveneessä.
Kokoluokassaan 190 R tuntuu kuitenkin tilavalta. Tyypillisissä "pullonkaulakohtia" ovat esimerkiksi peräsohvan ja ohjaamon kuppipenkkien, pulpetin ja laitojen sekä pulpetin ja etupenkkien välit. AMT:ssä mahtuu jokaisessa niistä kulkemaan ongelmitta. Helppo ja esteetön veneessä liikkuminen kuuluukin 190 R:n valtteihin.
Se on myös aika paljon halvempi kuin samalle rungolle rakentuva rinnakkaismalli, 190 BR. Eroa on 4 000 euroa. Esimerkiksi passelilla 100-hevosvoimaisella Hondalla 190 R:n pakettihinta jää alle 30 000 euroon.
Jos suunnilleen tuon erotuksen verran haluaa sijoittaa alumiinirunkoon, kannattaa kysellä AMT-kauppiaalta vähän lisää. Ei nimittäin olisi iso yllätys, mikäli 190 R tulisi saataville myös alumiinirunkoisena, kuten pykälää pienempi 175 BR.
www.amtboats.fi