Busterin puolitoistavuotta sitten esittelemä Phantom veti alkuun aika monen hiljaiseksi. Lähes kymmenmetrinen, 16-sylinterinen ja 700-hevosvoimainen monsteri oli aika kaukana Busterin juurista. Yhtä se ihmetytti, toista ihastutti ja kolmatta vihastutti.
Jo alusta saakka Busterin miehet vihjailivat mahdollisuudesta rakentaa samalle rungolle jotain muutakin kuin bowrider-tyyppisen, merimaileja vauhdilla nielevän avoveneen. Lähtökohta toimii, sillä Phantomin runko on todettu ominaisuuksiltaan mukavaksi.
Phantom Cabinin hytti on leveä ja korkea, mutta muotoiltu vaikkapa Anytecin, XO;n tai Axoparin isoihin hyttiveneisiin verrattuna varsin varovaisesti. Hytti muodostaa aika ilmeisen vastakohdan Phantomin pitkä- ja matalalinjaiselle rungolle.
Varsinaisia sivukansia ei ole, joten hytti on läpikuljettava. Kulkeminen on veneen pituussuunnassa ja hytin läpi luontevaa, eikä esimerkiksi ovien kanssa ole yritetty tehdä mitään mitä ei varmasti osata. Edessä on perinteinen saranaovi ja takkaseinässä liukuovi. Etuovi on veneen ja hytin koko huomioiden melko pieni, takaovesta kulkee reteämmin.
Avotilaa on hytin molemmilla puolilla, muttei kummassakaan mitenkään erityisen juhlavasti. Oleskelu- tai harrastustoimintakäyttöön Phantom Cabinin avotiloja ei selvästikään ole tarkoitettu.
Sisällä tilaa sen sijaan riittää. Hytti on avara ja valoisa, ikkunat huikean suuret. Jokaiselta istumapaikalta on panoraamamaiset näkymät ulos. Koko paapuurin sivu muuttuu suureksi u-sohvaksi kääntämällä kartturin paikan selkänoja eteen.
Avo-Phantomista tuttuun tapaan kojelautaan saa kaksi 16-tuumaistan Q-älynäyttöä ja kartturin pulpettiin yhden kymppituumaisen. Kulkupuolen voi odottaa olevan kunnossa, vaikka moottorivalikoimasta puuttuukin avo-Phantomin kahden 350-hevosvoimaisen V8-Yamahan vaihtoehto. Cabin vaihtoehdot ulottuvat yhdestä kahteen 300-hevosvoimaiseen Yamahaan. Pakettihinnat alkavat 180 000 euron tuntumasta.
www.buster.fi