Ehkäpä tiukimman taisteluparin venemessujen uutuushyttiveneissä muodostavat XO DFNDR 8 ja G-Force 8 Cabin. Molemmat ovat suorituskykyisiä joka sään retki- ja yhteysveneitä, joilla veneilypäivää ei ihan heti tarvitse peruuttaa, vaikka tuulta vähän pukkaisi ja taivaalta vihmoisi.

Kangaskattoluukulla varustettu XO DFNDR 8 on lähtökohtaisesti liki avovene, sillä ohjaamon ja matkustamon sivuikkunat ja liukuovellinen peräseinä ovat lisävarusteita. Mutta kun ne on messuveneen tavoin ruksattu mukaan, ei lopputuloksesta arvaa, etteivät ne kuulu vakiorakenteisiin. 

Läpikuljettavassa hytissä on useimmille riittävä, reilun 180 sentin seisomakorkeus ja tiivisti asettuen istumapaikat jopa kahdeksalle. Laitasohvat muuttuvat näppärästi parivuoteeksi ja kartturin pulpettiin piiloutuu wc-komero, joten päiväretken tai vierailun venähtäminen ei haittaa. 

Keula-avotilan turkki on korotettu, joten sen alle jää suuri tavaratila. Lisävarusteena turkin voi vuorata aurinkopatjalla. Taka-avotilaan saa puolestaan kalusteeksi takapenkin. Tuulilasi on kallistettu ohjaushyttiveneistä puhuttaessa poikkeuksellisesti taaksepäin.

XO:lle tyypilliseen tapaan runko on muodoltaan syvä-V ja tehty alumiinista. Kansi ja ylärakenne on lujitemuovia. Moottorivaihtoehdot alkavat 225-hevosvoimasta, mutta suositus on vähintään 300 ja maksimi jopa 2 x 225 hevosvoimaa. Hinnat alkavat noin 140 000 eurosta, mutta tarpeellisesti varusteltuna ja suosituskoneella reaalihinta kipuaa helposti 170–180 000 euroon.

www.xoboats.com

www.vgboats.fi

Vaasalaisen Greenbay Marinen G-Force 8 Cabinissa on paljon samaa kuin XO:ssa: molemmat ovat aina valmiina seikkailuun, adrenaliinia tihkuen. XO:sta poiketen G-Force 8 on täysalumiinivene, mutta siinäkin on takaviisto tuulilasi.  

Läpikuljettavaan hyttiin on tarjolla kaksi erilaista sohvavaihtoehtoa. Kahden laitasohvan versio on luontevammin läpikuljettavissa, mutta pienellä porukalla liikuttaessa kulmasohva voi olla sekä mukavampi että oleskeltavampi vaihtoehto. Molemmissa tapauksissa koko peräseinä aukeaa, ja kulmasohvalla voi heittoselkänojan ansiosta istuskella myös avotilan suuntaan. Hyvän kokoinen kattoluukku avaa ohjaushyttiä hyvällä kelillä entisestään.

G-Force 8:n saa sekä perä- että sisäperämoottoriversioina. 300-hevosvoimaisella Mercuryn Verado V8 -perämoottorilla hinta on 178 000 euroa ja 270-hevosvoimaisen Mercury Dieselin V6-sisäperämoottorilla 212 000 euroa.

www.greenbaymarine.com

www.boatcenter.fi

Messujen ehkäpä järeimmän yhteysveneuutuuden titteli menee Arctic A23 Cabinille. Se on RBB-tyyppisiä eli kovilla laitakellukkeilla varustettuja pelastus- ja viranomaisveneitä HMW-polyeteenistä valmistavan Arctic Airboatsin ensimmäinen kuluttajamyyntiin suunnattu malli, muttei silti mikään huviveneen perikuva.

D-kirjaimen muotoiset laitakellukkeet antavat A23 Cabinille rib-venemäisen ulkonäön, kuitenkaan liikoja sisätiloja kaventamatta. Syvä, 23 asteen V-runko on niin ikään kuin ribeistä konsanaan, joten merikelpoisuuden voi odottaa olevan kunnossa.

Seitsemän metrin kokoluokassa on nähty suurempiakin ohjaushyttejä, mutta A23 Cabinissa on kuitenkin tilaa 4–6 henkilölle. Päähuomio on kuljettajan ja kartturin paikkojen mukavuudessa ja toimivuudessa. Näkyvyys isoista ikkunoista on erinomainen ja molemmilla on alla ammattitason jousitettu istuin. Varustus räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan, mikä määrittää myös lopullisen hintatason. Perusveneen hinta ilman moottoria on 100 000 euron luokkaa. 

www.arcticboats.com

Alumiinirakenteisten Max-katamaraaniveneiden sarja täydentyi messuilla esitellyllä 68:n kevythytillisellä versiolla. Sivuseinättömän ”hytin” suojassa on 4–5-hengen matkustamo, jonka saa tarvittaessa suljettua kuomukankaisilla seinämillä. Hytin ympäri mahtuu kulkemaan kauttaaltaan hyvin, ja etukannelle jää runsaasti vapaata turkkitilaa, jonka hyödyntämiseen on rajana vain mielikuvitus. Kantavuutta riittää aina 14 hengen tai 1 900 kilon kuormaan saakka.

Max 68 varustetaan joko yhdellä tai kahdella perämoottorilla. Tehoalue venyy 60 aina 230 hevosvoimaan saakka. Kulkupuoli on kunnossa, 68 on todettu jo avomallina kokoluokassaan poikkeuksellisen päteväksi keliveneeksi. Kevythyttiversion runkohinta perusvarustein ja ilman moottoria on 54 000 euroa.

Alutroll on keskittynyt etenkin kalaveneisiin, mutta sen mittattilausmallistosta löytyy myös muita vaihtoehtoja. Kuluvan vuoden mittaan valmistuvan uuden 630-sarjan ensimmäisenä prototyyppinä messuilla esitelty 630 Cabin on yhteysajoon sopivan suoraviivainen ja kursailematon keskihyttivene, johon kehtaa tunkea kurasaappaissa ja sadeasussakin.

Cabinin rinnalle saadaan keskipulpetilla varustettu CC-avovene sekä etuhytin ja ison taka-avotilan omaava Pilotfish-uisteluvene. Moottorupartneri Tohatsun konevalikoimista 630:n pariksi sopinee ainakin 115- ja 140-hevosvoimaiset vaihtoehdot. Pakettihinnoista ei messuilla virkottu vielä mitään.

www.maxveneet.fi

www.alutroll.fi