Yamahan HO-moottorin iskutilavuus kasvaa 1 812:sta 1 898:aan kuutiosenttimetriin. sylinterinhalkaisija on kasvanut 2 mm ja moottorissa on uudet männät. Imusarjan pituus ja tilavuus on sovitettu suuremmalle teholle ja pakosarjan virtausta on parannettu. Uuden moottorin musta pintakäsittely venttiilikopassa, sylinterinkannessa ja pakosarjassa parantaa ulkonäön lisäksi moottorin korroosionkestoa.
Uusi moottori tuo VX Cruiser HO-, GP HO- ja FX Cruiser HO-jeteille aiempaa paremman kiihtyvyyden sekä korkeamman huippunopeuden. Lisäksi uusi impellerin muotoilu parantaa kiihtyvyyttä.
Uusi moottori tarjoaa myös hiljaisempaa ja värinättömämpää käyntiä uuden ylikierrosten rajoittimen, uuden pakoputken resonaattorin sekä suuremman äänenvaimentimen ansiosta. Uusi moottori on myös aiempaa huoltoystävällisempi.
Kaikissa Yamahan 2024 FX-malleissa on 7-tumainen Connext-näyttö. Päivitetyssä näytössä on nyt kompassi, entistä suuremmat trimmin ja polttoaineen määrän näyttöpalkit, suurempi nopeus- ja kierrosnopeusmittari sekä parannettu yleinen visuaalinen näkymä.
Kaikissa FX-malleissa on myös uudet valittavat drive control -ajonhallintatilat: Economy (polttoainetaloudelliseen ajoon), Performance (urheilulliseen ajoon), Comfort (pehmeään ja miellyttävään ajoon), Tow (optimoitu nopeampaan plaaniin pääsyyn) ja Custom (oman valinnan mukaiset trimmi-, kiihtyvyys- ja huippunopeusasetukset).