Silver on ehtinyt valmistaa reilun kolmen vuosikymmenen ja kolmen mallisukupolven aikana jo yli 10 000 Hawk-mallinimeä kantavaa venettä. Ensimmäinen, 5,2 metriä pitkä Hawk-sukupolvi näki päivän valon vuonna 1991. Nykyinen, kaudelle 2019 esitelty mallisukupolvi on järjestyksessä kolmas ja kasvanut pituudeltaan 5,7 metriseksi.

Tähän asti kaikki Hawkit on tehty Silverille tyypillisellä AluFibre-raklenteella, mikä käytännössä tarkoittaa alumiinirunkoa ja lujitemuovikantta. Silver on kuitenkin viime vuosina laajentanut ahkerasti erityisesti malliston yläpäässä täysalumiinisten X-versioiden valikoimaa. Seahawkin, Eaglen ja Sharkin lisäksi nyt myös Hawkista tulee saataville täysalumiiniset X-mallit. Hawkin kohdalla vaihtoehtoja on kaksi, sivupulpetillinen SCX ja tuplapulpetillinen BRX. 

SCX:ssä on leveä laitapulpetti, jonka jatkeeksi saa 790 eurolla yksiosaisen sivuoven, joka parantaa ohjaamon ja matkustamon ajoviimansuojaa. Etuavotilaa on reippaasti, mutta ei takanakaan suurempaa pulaa senteistä ole. Takapenkillä mahtuu istumaan polvitilojen puolesta hyvin.

BRX:n taka-avotila on kuitenkin selvästi SCX:ää väljempi. Tilaa on esimerkiksi perheveneilyyn, vesiurheiluun tai kalastukseen enemmän. Keulatilaa BRX:ssä on taas suhteessa SCX:ää vähemmän. Bowrider-tyyliin tuulilasi on täysleveä ja avattavan keskiruudun ja pulpettien välioven myötä läpikuljettava. 

Molemmissa versioissa takapenkin selkänoja on helposti irrotettavissa, mikä parantaa perän monikäyttöisyyttä: selkänoja irrotettuna yhteys veteen on varsin välitön ja perään muodostuu kunnollinen heittokalastustaso.

Hawkien vakiovarustukseen kuuluu muun muassa hydrauliohjaus, 9-tuumainen karttaplotteri ja Smartdeck-turkkipinnoite keulan ja perän askelmilla ja penkeillä. Pakettihinnat ovat hyvinkin kilpailukykyisiä. SCX maksaa 80-hevosvoimaisella Hondalla varustettuna 34 990 euroa ja 100-hevosvoimaisella vain 500 euroa enemmän. BRX on tasan tuhat euroa arvokkaampi. BRX:n saa samaan hintaan myös lyhyemmillä sivuikkunoilla varustettuna kalastusmallina.

Myös lujitemuovikannella varustettu Silver Hawk BR maksaa saman kuin BRX, joten kansimateriaalien välillä valintaa voi tehdä vapaasti. Materiaalin ohella eroja syntyy etenkin keulan avotilan kalusteissa ja kuomutallissa, jotka lujitemuovikannellisessa BR:ssä  on mutta täysalumiiniversioissa ei. 

Silverit ovat esillä sunnuntaihin 16.2.2025 saakka jatkuvilla Vene 25 Båt -messuilla osastolla 6h48.

www.silverboats.fi