Lämmitettävä ratti kuuluu istuinlämmityksen tavoin autoissa varusteisiin, jonka merkityksen ymmärtää täysin vasta sellaista kokeiltua. Ja kun siihen on tottunut, ei siitä enää haluaisi luopua. Sama koskee moottoripyörien ja -kelkkojen kahvanlämmittimiä. Veneissä sähkölämmitteiset mukavuudet ovat loistaneet poissaolollaan.

Mutta tilanne on muuttumassa. Ultraflex esitteli Helsingin venemessuilla sähkölämmitteisen Captiva-ohjauspyörän. Se on päältä kiillotettua ruostumatonta terästä ja alapuolelta termoplastista polyuretaania. Lämmitystiloja on kaksi, Comfort ja High.

Captiva-ratilla on IP68-luokan pöly- ja vesitiiviys, eli se kestää suojaamattomana vaativiakin olosuhteita ja sopii myös avoveneisiin. Ratin halkaisija on 350 millimetriä. Captiva toimii sekä 12 että 24 voltin jännitteellä, ja sen tehonkulutus on 50 wattia.

Ratti sopii kaikkiin hydraulisiiin ja sähköisiin, kallistuskulman säädöllä eli niin sanotulla tilttitoiminnolla varustettuihin ohjausjärjestelmiin sekä Ultraflexin kallistusmekanismeihin, joissa on sisäinen johdotus. 

Haastaviin osuus on hinta, joka Ultraflex Captivan kohdalla on 849 euroa.

www.maritim.fi

www.ultraflex.it