19 alkaa olla venekaupan vakio kasvuprosentti. Jo viime vuoden tammi-huhtikuussa vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat vuoteen 2019 verrattuna 19 prosentilla. Sama prosentti saatiin myös kokovuoden ensirekisteröintitilaston saldoksi. Viime vuonna ensirekisteröitiin kaikkiaan 4 769 uutta vesikulkuneuvoa, vuotta aiemmin 3 998.
Neljän ensimmäisen kuukauden tilasto antaa yleensä vasta arvauksen koko vuoden vesikulkuneuvokaupan kehityksestä, sillä suurin osa vesikulkuneuvoista rekisteröidään vasta touko-, kesä- ja heinäkuussa. Alkuvuoden rekisteröinteihin vaikuttaa myös kevään kelit ja vesikulkuneuvojen luovutus- ja vesillelaskuaikataulut.
Mutta toki alkuvuoden reipas kasvu lupaa venekaupalle hyvää. Korona rajoittaa vielä ulkomaanmatkailua, joten odotettavissa on viime vuoden tapaan vilkas kotimaanmatkailu- ja veneilykesä, joka osaltaan ruokkii kiinnostusta myös vesikulkuneuvoihin.
Moottoriveneet ja vesijetit suosituimpia
Moottoriveneiden ensirekisteröintimäärä nousi tänä vuonna jo neljän ensimmäisen kuukauden aikana yli tuhanteen. Vesijettejä rekisteröitiin alkuvuonna 190, purjeveneitä kuusi ja muita vesikulkuneuvoja 19. Ryhmä muu sisältää muutaman ilmatyynyaluksen, hydrokopterin ja saunalautan lisäksi lähinnä virheellisesti rekisteröityjä moottoriveneitä ja vesijettejä.
Suurin osa uusista moottoriveneistä ja vesijeteistä menee rekisteriin vasta myöhemmin, sillä viime vuonna rekisteröitiin kaikkiaan noin 3 400 moottorivenettä ja 1 300 vesijettiä. Uusien vesijettien ja etenkin moottoriveneiden kaupan tiedetään käyneen läpi menneen kalenterivuoden kiivaana, joten alkukesän rekisteröinneistä odotetaan vilkasta.
Tosin kova kysyntä yhdistettynä koronajohdannaisiin tuotanto- ja toimitusongelmiin on johtanut monen venevalmistajan toimitusaikojen kasvuun, mikä osaltaan saattaa vaikuttaa ja näkyä myös rekisteröintitilastossa.
Varsinkin vuositasolla vesikulkuneuvojen ensirekisteröintitilasto kuvaa silti melko hyvin uusien moottori- ja purjeveneiden sekä vesijettien kauppaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämään vesikulkuneuvorekisteriin tulee ilmoittaa kaikki vesikulkuneuvot joiden runkopituus on yli 5,5 metriä sekä kaikki vesikulkuneuvot koosta riippumatta, joissa on yli 20-hevosvoimainen moottori. Vesikulkuneuvorekisteri kattaa Manner-Suomen rannikkoalueineen muttei Ahvenanmaata.
Inhan Tehtaiden merkit kärjessä
Alkuvuoden eniten rekisteröity venemerkki oli lähes 200 veneen rekisteröintimäärällä tuttuun tapaan Buster. Vielä viimevuotisen laskentavan mukaan Yamarin olisi aivan sen tuntumassa 182 veneellä, mutta tänä vuonna alumiinirunkoiset Yamarin Crossit on eriytetty myös rekisteröintitilastossa omaksi brändikseen. Kaikkien kolmen venemerkin valmistaja on Yamahan omistama Inhan Tehtaat, jonka asema on siis Suomessa erittäin vahva.
Inhan merkit haastaa alkuvuoden tilastossa tiukimmin Brandt-konsernin Honda-jakeluverkostoon kuuluvat Faster ja Silver. Pienemmän kokoluokan moottoriveneisiin keskittyvien Suvin ja Terhin listasijoitukset nousevat yleensä kesää kohti, kun mökkiveneiden sesonki toden teolla alkaa.
Alumiiniveneiden suosio on vankkaa, ja se vain korostuu alku- ja loppuvuoden rekisteröinneissä. Oheisen alkuvuoden kymmenen myydyimmän venemerkin yhteenlasketusta 756 veneen rekisteröintimäärästä alumiinirunkoisia on noin 550 eli yli 70 prosenttia.
Alkuvuoden eniten rekisteröity tuontivenemerkki oli venäläinen Vboats. Se oli koko viime vuoden rekisteröintitilastossa sijalla 12 yhteensä 57 veneen rekisteröintimärällä, joten se on alkuvuoden 44 veneen rekisteröintimäärällä jo lähellä viime vuoden kokonaislukemaa. Tulevat kuukaudet näyttävät, onko Vboats valtaamassa markkinoita voimakkaalla kasvulla vai onko rekisteröinneissä etupainotteisuutta.